شناسهٔ خبر: 54278419 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای عشایران

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت سرمایه در گردش در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

عباس پاپی زاده در همایش میثاق با ولایت منطقه ییلاقی ایل قشقایی شهرستان اقلید گفت: بیمه دام سبک و سنگین یکی از شرایط استفاده از تسهیلات است و ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت سرمایه در گردش توسط مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان ها، به ازای هر دام سبک ۳۹۰ هزار تومان به صورت ضمانت زنجیره‌ای در اختیار عشایر گذاشته می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در خصوص ابطال قطب مخالف نیز گفت: سازمان امور عشایر به طور جدی در حال پیگیری این موضوع است که در چند ماه آینده تصویب و به ادارات ابلاغ می‌شود که پروانه چرایی عشایری در قطب مخالف ابطال نشود.

او گفت: زندگی و ساختار عشایری کاملاً مشخص است و ساماندهی مسکن عشایر در مراتع عرفی خود مانند جامعه روستایی و شهری حق عشایر است، بنابراین از نمایندگان مجلس خواست در کمیسیون بودجه مجلس در این مورد به عشایر کمک شود، تا آن‌ها هم بتوانند در مراتع عرفی خود متناسب با زندگی و ساختار عشایری دارای سر پناه شوند.

نماینده مردم شهرستان مرودشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عشایر کوچرو کشور ۳ درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرند و فارس به عنوان قطب عشایری کشور با بیشترین جمعیت می‌باشد، که لازم است بودجه اختصاصی در کشور هم متناسب با جمعیت به عشایر اختصاص داده شود.

رشیدی کوچی گفت: عشایر برای روشنگری و تبیین از حق خود نیاز به آگاهی از قانون و مصوبات آن دارند و باید از قانون و اصلاحات آن اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند از حق خود دفاع کند.

او به بیمه عمر اشاره و گفت: عشایر جهت بیمه خود اقدام کنند، تا بتوانند از مزایای بازنشستگی آن بهره‌مند شوند.

نماینده مردم شهرستان اقلید گفت: با توجه به خشکسالی پیشرو و نبود آب شرب کافی جهت انسان و دام با همکاری بنیاد علوی هزار تانکر آبرسانی به عشایر فارس اختصاص داده شد، تا عشایر بتوانندحدودی این بحران را پشت سر بگذارند.

صالحی نیز کمبود آب شرب عشایر و دام، پروانه چرا، صادرات دام، راه‌های عشایری، ایلراه‌ها و قطب مخالف را از جمله مشکلات عشایری عنوان کرد.

نظر شما