شناسهٔ خبر: 54278336 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کاملا جدی؛ خطر تیم ملی را تهدید می‌کند

پشت به رویا

دنياي اقتصاد : بازی دوستانه کانادا- ایران لغو شد؛ این خبری بود که همه حدس می‌زدیم از راه برسد، اما واقعا منتظر شنیدنش نبودیم. شاید تا آخرین لحظه امیدوار بودیم فشارهای سیاسی کارگر نیفتد و شایعات در مورد لغو این بازی به جایی نرسد، اما شد آنچه نباید می‌شد. ما چهار فیفادی در خرداد داریم که این حیاتی‌ترین پنجره برای آماده‌سازی تیم‌های ملی است. از میانه‌های مرداد فصل جدید مسابقات باشگاهی در سراسر جهان آغاز خواهد شد و شاید فرصت چندانی برای انجام مسابقات دوستانه باقی نماند.

صاحب‌خبر -

بنابراین تیم‌ها برای چهار فیفادی خرداد سنگ تمام گذاشته‌اند و می‌کوشند تا تقویم‌شان را به بهترین شکل ممکن پر کنند. ما از اول در مورد دو بازی این ماه بلاتکلیف بودیم، برای دو بازی دیگر اما رویارویی با اکوادور و کانادا را برگزیدیم. هر دو بازی خوب بودند و با استقبال افکار عمومی مواجه شدند، اما به شکل غم‌انگیزی هر دو دیدار رو به لغو شدن رفتند. گفته شد برای بازی با اکوادور ورزشگاه مناسب پیدا نشده که این بهانه از ابتدا هم عجیب بود. در نهایت فقط ما ماندیم و کانادا که قرار بود بامداد ۱۶ خرداد به مصافش برویم. از همان ابتدا حواشی سیاسی زیادی برای این بازی درست شد؛ به‌طوری که نخست‌وزیر کانادا هم بازی با ایران را مورد تایید ندانست. هر چه جلوتر می‌رفتیم فضا سنگین‌تر شد. نهایتا هم عصر پنج‌شنبه در حالی که میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون و برخی دیگر از اعضای این مجموعه برای رتق و فتق امور مربوط به اخذ ویزا راهی ترکیه شده بودند، خبر رسید که این مسابقه لغو شده است. این موضوع در حالی به اطلاع تیم ملی رسید که نفراتی مثل احسان حاج‌صفی و محمدحسین کنعانی‌زادگان اصلا از فرودگاه برگشتند. همین‌قدر غم‌انگیز.

تلخ‌کامی عمومی

آشکار است که در مسیر لغو این مسابقه، پای مسائل سیاسی و غیرورزشی در میان بوده؛ چیزهایی که شاید اینجا محل بحث در موردشان نباشد. تنها در یک قلم، خبرگزاری‌های رسمی کشور به نقل از منابع کانادایی نوشتند بازیکنان تیم ملی آن کشور حاضر نشدند برابر ایران به میدان بروند. فدراسیون فوتبال هم حتی تا ۲۴ ساعت بعد از بازی از شوک بیرون نیامد و سرگیجه داشت. یکسری واکنش هم داشتیم در مورد اینکه شکایت می‌کنیم، غرامت می‌گیریم و از این حرف‌ها که هیچ‌کدام از آنها برای تیم ملی ایران «تدارک مناسب» نمی‌شود. حتی ملی‌پوشان هم به‌شدت سرخورده‌اند و واضح است که حق دارند. سردار آزمون در پیامی روی صفحه شخصی‌اش به لغو این مسابقه واکنش نشان داد. او نوشت: «بازیچه فدراسیون فوتبال کانادا شدیم.» و اضافه کرد: «حق ما این نیست.» وضع طوری بود که دراگان اسکوچیچ همیشه خاموش هم به زبان آمد و گفت: «ظاهرا آماده‌سازی تیم ملی در اولویت اصلی مسوولان نیست.» تا زمان تنظیم این مطلب، روشن نبود که پلن بی‌ فدراسیون چیست و قرار است در فیفادی‌های پیش‌رو چه کار کنیم، اما گویا برگزاری اردو در قطر قطعی است. اردو با کدام بازی‌های دوستانه؟ کسی نمی‌داند.

شرایط اسفناک تیم ملی

لغو بازی با کانادا در حالی اتفاق افتاد که لیست رسمی تیم ملی تنها ساعاتی قبل از آن اعلام شده بود. رسانه‌ها گرم تحلیل و ارزیابی نکات فهرست بودند که معلوم شد این تیم اصلا ماموریت مهمی نخواهد داشت! حالا نگرانی‌ها در مورد عملکرد تیم ملی در جام‌جهانی قطر اوج گرفته است. آنجا با آمریکایی بازی داریم که بسیار قدرتمندتر از ورژن ۲۴ سال قبل است و برای گرفتن انتقام شکست می‌آید. ما با انگلستانی بازی داریم که ترانسفرمارکت می‌گوید با بیش از یک میلیارد یورو، گران‌قیمت‌ترین تیم ملی حال حاضر جهان است و تنها هری کین ۱۰۰ میلیون یورویی آن، ۲۴ میلیون یورو گران‌تر از کل بازیکنان ایران است. اینها را نمی‌نویسیم که خدای ناکرده شأن تیم خودمان را پایین بیاوریم؛ هرگز. ما به توانایی و تعهد این بچه‌ها امیدواریم، اما جام‌جهانی ساده نیست و اگر از نظر فنی، روحی و جسمی به اندازه کافی آماده نشویم، شاید چیزی شبیه تراژدی شکست هشت‌گله عربستان برابر آلمان رخ بدهد و همه دنیا تا سال‌ها در موردش حرف بزنند. ما نگرانیم. فقط همین.

نظر شما