شناسهٔ خبر: 54278262 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

مومنی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: قهرمان شدیم و نیازی به سروصدا نداریم

تقویت لازم است اما به ترکیب برنده هم دست نمی‌زنند

فرهاد مجیدی در سال‌های قبلی هم در همین باشگاه بوده و سال قبل هم خودش سرمربی استقلال بود اما مدیران قبلی با مجیدی همراهی نمی‌کردند در غیر این صورت این قهرمانی‌ها در سال‌های قبلی هم به دست می‌آمد.

صاحب‌خبر -
تقویت لازم است اما به ترکیب برنده هم دست نمی‌زنند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال بعد از حدود یک دهه عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را درحالی به دست آورد که بیش از آنکه حضور بازیکنان بزرگ تاثیرگذار باشند، آبی‌ها بیشتر به واسطه یک دست بودن و ساختار درستی که کادرفنی برای این تیم ساخت، این موفقیت را جشن گرفتند. با این حال بسیاری از هواداران این تیم معتقدند که برای فصل بعد و تداوم این قهرمانی با این وضعیت فعلی کار بسیار دشوار است. این درحالی است که عضو هیات‌مدیره و مهاجم اسبق این تیم اعتقاد دارد همین نفرات استقلال را قهرمان کردند و نباید شاکله این تیم را تغییر داد هرچند تقویت و ساخت تیمی مقتدر و منسجم‌تر در دستورکار باشگاه قرار دارد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد مومنی را در ادامه می‌خوانید.

درحالی‌که صحبت‌هایی درباره حضور پرقدرت باشگاه پرسپولیس در فصل نقل‌وانتقالات به گوش می‌رسد، هواداران استقلال از بابت این امر نگران هستند که چرا باشگاه دست روی دست گذاشته و در این زمینه کار خاصی را انجام نمی‌دهد. صحبت را از همین‌جا آغاز کنیم.
شرایط سال گذشته را حتما به یاد دارید که در چه وضعیتی استقلال بسته شد. ضمن اینکه مگر غیر از این است که همین بازیکنان فعلی، استقلال را قهرمان کردند؟ معنا و مفهوم این نگرانی‌ها چه مبنایی دارد جز اینکه برخی می‌خواهند با این رفتارها قهرمانی را به کام هواداران تلخ کنند. درحال حاضر تدبیر این است که شاکله تیمی که قهرمان شده است را حفظ کنیم. مگر در همین فوتبال نمی‌گویند که به ترکیب تیم برنده دست نمی‌زنند؟ پس حفظ شاکله تیم قهرمان یک امر طبیعی به‌شمار می‌رود. البته در تقویت تیم برای فصل بعدی هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و باید این کار صورت بگیرد. اما به هر جهت ما در روز روشن حرکت می‌کنیم و در شب حرکت نمی‌کنیم که نیاز به چراغ داشته باشیم که جایی را نبینیم. کسی شاید صدای ما را نشنود، کسی شاید صدای ساز و دهل ما را نشنود. این درحالی است که ما نیازی به این قضایا نداریم به خاطر اینکه ما خیلی مطمئن و با هماهنگی با سرمربی و کادرفنی و براساس منطقی که وجود دارد در عرصه نقل‌وانتقالات گام برمی‌داریم و نیازی هم به سروصدا کردن نداریم.

یعنی کار را آغاز کرده‌اید؟
همان‌طور که گفتم همه چیز با کادرفنی و شخص سرمربی هماهنگ است و شاید در این زمینه هیچ فرد دیگری در جریان قضایا قرار نگیرد. ما نیازی نداریم کارهایمان را در بوق و کرنا کنیم. چیزی که سرمربی از ما بخواهد را برایش مرتفع می‌کنیم چون اوست که نیاز تیم را بهتر از هر کس دیگری می‌داند. در هر صورت این شخص سرمربی است که با تیم زندگی می‌کند و به اوضاع و شرایط تیم واقف بوده و بر آن تسلط دارد. ما که با تیم زندگی نمی‌کنیم. بنابراین هرچه که آقای مجیدی بگوید و بخواهد باشگاه برایش فراهم کرده و در این زمینه هیچ مشکل خاصی نداریم، اما اینکه دیگران دارند جذب بازیکن را در بوق و کرنا می‌کنند به این خاطر است که آنها نیاز به این سروصداها دارند چون در زمین نتیجه نگرفتند و حالا می‌خواهند آرامش روانی خود را به این وسیله تامین کنند و از طرفی می‌خواهند فشار روانی از سوی هواداران‌شان را از طریق اخبار مبنی‌بر جذب بازیکن از دوش خود بردارند چون قهرمان نشده‌اند و چون قهرمانی را از دست داده و چون حریف همیشگی آنها با رکوردشکنی قهرمان شده است.

پس این اتفاقات را امری طبیعی می‌دانید؟
صددرصد شک نکنید. ما نیازی نداریم کارهایمان را در بوق و کرنا بکنیم. بوق و کرنای ما همین قهرمانی بود که محقق شد و همین جشن قهرمانی است که هفته دیگر ان‌شاءالله برگزار می‌شود و صدای آن به گوش همه اهالی فوتبال خواهد رسید. در هر صورت حریف می‌خواهد در چنین فضایی ما را تحت فشار قرار بدهد. این درحالی است که خودشان تحت فشار زیادی هستند و حالا می‌خواهند این فشار را به وسیله برنامه نقل‌وانتقالات از دوش خودشان بردارند. هواداران ما باید به هوش باشند و یک مقدار سنجیده‌تر و منطقی‌تر نسبت به قضایا فکر کنند.

پس نگرانی هواداران استقلال را به‌حق نمی‌دانید؟
با احترام به آنها این نگرانی‌ها به حق نیست چون حریف نیاز به بوق و کرنا کردن کارهایش دارد و ما نیازی به این کارها نداریم. بوق و کرنای ما همین رکوردهاست؛ همین شکست‌ناپذیری و بیشترین امتیاز و کمترین گل خورده و... همین قهرمانی است. ما نیازی به این کارها نداریم. آورده ما قهرمانی است که بزرگ‌ترین هدیه برای هواداران استقلال محسوب می‌شود. الان حریف دارد برای فصل بعدی خودش را تقویت می‌کند که ما هم قبول داریم که باید برای فصل بعدی باید بهتر، مسلط‌تر و قوی‌تر باشیم اما الان هواداران ما زیاد از این قضیه که صدایی از بابت نقل‌وانتقالات به گوش نمی‌رسد خیلی رنجش خاطری نداشته باشند که چرا حریف بازیکن می‌گیرد و استقلال حرکتی نمی‌کند. آنها دارند چالش‌های خود را مرتفع و چاله‌های خود را پر می‌کنند و طبیعی هم هست. باز هم تاکید می‌کنم همین نفرات استقلال را قهرمان کردند و باید برای موفقیت‌های بعدی همین شاکله را حفظ کرد.

تیم فعلی در زمان مدیریت قبلی و با موانع فراوان بسته شد و چه‌بسا این موضوع جای امیدواری باشد که اگر مدیریت و کادر همسو باشند؛ تیم بهتری هم بسته شود.
صددرصد همین است. مگر در سال‌های قبلی، مدیران قبلی نبودند؟ اتفاقا نقطه ضعف ما در استقلال همین مدیریت بود که ما این نقطه ضعف را مرتفع کردیم. این درحالی است که فرهاد مجیدی در سال‌های قبلی هم در همین باشگاه بوده و سال قبل هم خودش سرمربی استقلال بود اما مدیران قبلی با مجیدی همراهی نمی‌کردند در غیر این صورت این قهرمانی‌ها در سال‌های قبلی هم به دست می‌آمد. شاید مدیران قبلی به هر شکلی نتوانسته‌اند و شرایط برای آنها مهیا نبوده است. شاید خواسته‌هایی داشته‌اند که می‌خواستند انجام بدهند اما نتوانستند و این یک امر طبیعی هم هست. اما امسال در عمل نشان دادیم اگر مدیریت با کادرفنی همدل و هم‌سو باشد می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد که یکی از ثمرات آن همین کسب عنوان قهرمانی بعد از سال‌ها بود.

وضعیت ادامه همکاری فرهاد مجیدی با استقلال برای فصل بعدی به کجا خواهد رسید؟
فرهاد مجیدی با استقلال قرارداد دارد و وقتی هم کسی قرارداد دارد که دیگر نباید دم از این حرف‌ها بزند. او قرارداد دارد و می‌ماند. فرهاد مجیدی به گفته خودش فرزند باشگاه استقلال به‌شمار می‌رود. کسی که نمی‌خواهد او برود. ضمن اینکه وقتی قرارداد دارد کجا می‌خواهد برود؟

به نظر می‌رسد استقلال امسال با ترکیبی از مدیران اقتصادی، سیاسی و ورزشی توانست موفق عمل کند. این در حالی است که خیلی از باشگاه‌ها در سال‌های گذشته با وجود چنین افرادی در ترکیب تیم مدیریتی خود به موفقیتی دست پیدا نکردند.
در هر عرصه‌ای به آدم‌های متبحر نیاز داریم به این خاطر که امسال با وجود همین افراد متخصص در باشگاه کار را پیش بردیم. استقلال امسال در عرصه مدیریتی در همه بخش‌ها ازجمله بخش‌های حقوقی، اقتصادی، مالی و... نفراتی را داشت که توانستیم در قضایای مختلف حکمرانی کنیم و خلئی هم برایمان به وجود نیاید. در هر صورت ما باید ابتدا خلأ‌های قانونی را بشناسیم که فردا از این لحاظ تهدید نشویم و چیزی گریبان ما را نگیرد که چرا فلان اتفاق افتاده است. ما همه این چیزها را می‌دانستیم و در کنار آن بازاریابی خوبی هم داشتیم و در کل در همه این زمینه‌ها به رهبری آجرلو موفق عمل کردیم. ما عنان کار را به دست همین افراد متخصص دادیم و اختیارات لازم را هم دادیم تا در زمینه‌های کاری‌شان هیچ‌کسی مداخله نکرد. البته اگر مشاوره می‌خواستند به این افراد دادیم اما مداخله‌ای در کار نبوده است چون آنها خودشان افراد متخصصی هستند. هیچ وقت نگفتیم آقای فلانی این کار را بکن تا چنین نتیجه‌ای حاصل نشود. ما هیچ وقت در کار افراد مختلف در باشگاه دخالتی نکرده و نظری ندادیم اما اگر نظری خواستند به آنها نظر دادیم. چون کار‌ها پیش برود و مشکلات حل شود. در هر صورت یک زمانی هر انسانی نیاز به مشاوره کلان دارد و ما هم سعی کردیم تا جایی که می‌شود کمک کنیم. مثلا در بحث فنی ما هیچ وقت مشاوره‌ای ندادیم چون بهترین‌ها سر کار بودند و نیازی هم نبود اما در برخی جاهای دیگر مشاوره نیاز است و تجربه آدم‌ها به کمک باشگاه آمده است. ما در این قضیه چون استقلال عملیاتی و استقلال فکری داشتیم و از سوی دیگر همه اعتمادبه‌نفس لازم را داشتند و کسی دغدغه خاطری در این زمینه نداشت؛ این موفقیت‌ها حاصل شد. درواقع اگر موفقیتی کسب شده به این دلیل است که هر کسی در کار خودش استقلال کاری داشته و آدم‌هایی هم که در کرسی‌های مختلف گذاشتیم، آدم‌های باتجربه و بادانشی محسوب می‌شوند که از موقعیت و دانش خودشان برای باشگاه استقلال خرج کرده و این باشگاه را درنهایت به موفقیت رساندند که خروجی آن هم تیم قهرمان فعلی با انواع و اقسام رکوردشکنی‌ها شد.

پس نقش مدیریت در این قهرمانی را پررنگ ارزیابی می‌کنید؟
بله، درست است. به نظر من باشگاه استقلال امسال یک الگوی مناسب برای توسعه مدیریتی باشگاه‌های دیگر هم بود. درواقع یک الگو برای مدیران سیاسی هم بود مبنی‌بر اینکه اگر کار دست آدم اهل فن و کاربلد باشد می‌تواند خروجی مطلوبی داشته باشد و کار را زیباتر کند. اگر لابی‌های سیاسی انجام نشود و آدم‌های غیرورزشی بر فوتبال حکومت نکنند؛ می‌توان در هر عرصه‌ای به موفقیت رسید. دولت رئیسی نشان داده اگر این کار را اشاعه و گسترش بدهد، حتما می‌توانیم بازخوردهای مثبت بیشتری را در زمینه‌های مختلف و چه بسا در همین فوتبال در این مملکت کسب کنیم.

بی‌برنامگی تیم ملی و لغو بازی با کانادا کار استقلال و برنامه‌های این تیم را هم مختل کرده است. در این زمینه چه صحبتی دارید؟
در هر صورت این اتفاقاتی است که افتاده و در این موضوع شکی نیست که برنامه‌های ما را هم تحت‌الشعاع قرار داد اما با این اوضاع و احوال تمام تلاش خود را می‌کنیم و به محض اینکه سازمان لیگ برنامه را اعلام کند، سعی می‌کنیم برنامه‌ها را طوری پیش ببریم که دل هواداران‌مان را بعد از مدت‌ها بیشتر و بهتر شاد کنیم. ضمن اینکه اقدامات‌مان نیز نقطه عطفی برای شروع لیگ بعدی باشد.

نظر شما