شناسهٔ خبر: 54277813 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پلنگ زخمی دنا جان داد

اقتصاد ایران: عاقبت پلنگ زخمی دنا جان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: قبل از حضور مامورین محیط زیست در محل، پلنگ زخمی عصبانی به دو کارگر باغ و یک خانواده حمله ور شده بود خانواده از ترس به خودرور پناه برده و خود را در آنجا محبوس کرده بودند.

 هادی سینایی رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان از تلف شدن پلنگ زخمی منطقه گردشگری تنگ مهریان خبر داد و گفت: پس از شلیک موفق دارت و بیهوش کردن پلنگ، متاسفانه بدلیل جراحت ناشی از گلوله اسلحه تفنگ از نوع ساچمه زنی که از قبل به پلنگ اصابت کرده بود ریکاوری موفقیت آمیز نبود و پلنگ پس از نزدیک به ۲ ساعت تلاش غروب جمعه تلف شد.

رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان به تشریح موضوع پرداخت و تصریح کرد : پس از تماس تلفنی دو نفر از باغداران تنگ مهریان در حاشیه رودخانه و در منتهی الیه مرز منطقه حفاظت شده و آزاد، مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ زخمی به دو کارگر پاکبان باغ، مامورین یگان حفاظت محیط زیست اداره کل و شهرستان با تجهیزات کامل بیهوش کننده حیات وحش به همراه دامپزشک به محل اعزام شدند.

سینایی افزود: مسئول باغ گردشگری به مامورین محیط زیست گفت پلنگ زخمی که از ناحیه راست بدن دچار خون ریزی شدید بود به دو کارگر باغ که مشغول جمع آوری زباله بودندحمله کرده اما بدلیل سر و صدا خوشبختانه نتوانست به کارگران آسیبی برساند و پس از ناکامی به سمت پایین دره حرکت کرد.

سینایی افزود: در همین راستا خانواده ای که خود را در ماشین محبوس کرده بودند به محض مشاهد مامورین از ماشین پیاده شده و گفتند قصد داشتیم ساعتی را در کنار رودخانه سپری کنیم اما به محض حضور مشاهده کردیم در باغ تفریحی روبه رو پلنگی به سمت ما می آید، از ترس پا به فرار گذاشتیم و خود را در ماشین محبوس کردیم تا آسیبی به ما نرساند .

وی گفت : اکیپ حاضر در صحنه با اطمینان از صحت و سقم گزارش ، موضوع را با تیم بیهوش کننده از شیراز در جریان گذاشته و شرایط توپوگرافی منطقه ای که پلنگ در آن احتمال داشت مخفی شده باشد را شرح دادند، اما تیم شیراز پس از شنیدن شرایط، بدلیل تراکم بالای درخت و درختچه در محل ، محیط آزاد و غیرقابل پیش‌بینی رفتار آن و همچنین عصبانیت زیاد پلنگ به‌دلیل زخم و جراحتی که از قبل برداشته بود شرایط را سخت ارزیابی کردند فلذا تیم حاضر در صحنه منتظر نمانده و کار خود را آغاز کردند. 

سینایی افزود: با همه این اتفاقات و سختی شرایط کار تیم حاضر در محل با نظارت دامپزشک موفق شدند با شلیک ۲ دارت (داروی مخصوص بیهوش کردن حیات وحش) پلنگ را بیهوش و ان را فوراً به آزمایشگاه اداره منتقل نمایند.

رئیس اداره روابط عمومی تصریح کرد : تا نزدیک به ۲ ساعت حیوان در شرایطی که نبض و تپش قلب داشت در اداره کل زنده بود اما متاسفانه بدلیل جراحت بالا و خون زیادی که قبلاً از پلنگ رفته بود ریکاوری نشد و پلنگ ماده حدود ۳ ساله تلف شد.

وی گفت: معاینه بالینی لاشه توسط دامپزشک نشان داد، پلنگ ساعت‌ها قبل که زخم آن هنوز تازگی داشت از ناحیه پهلوی راست مورد اصابت گلوله چهار پاره قرار گرفته بود و خون‌ریزی داخلی مرگ آن را رقم زد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما