شناسهٔ خبر: 54275884 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنچه در رویداد «عصر امید» خواهید دید/ ۱۱۳؛

شکار کرم‌های چوبخوار درختان جنگلی با «تله فرومونی»

طراح و تولیدکننده محصول «تله فرومونی برای مبارزه با آفات چوبخوار جنگلی» گفت: با استفاده از این محصول آفات چوبخوار درختان جنگلی را از بین می‌بریم.

صاحب‌خبر -

صفا فرخی منتخب اصلی و شرکت‌کننده در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با معرفی محصول «تله فرومونی برای مبارزه با آفات چوبخوار جنگلی» اظهار کرد: در طول چند سال گذشته آفت چوبخوار درختان جنگلی در منطقه غرب کشور به‌خصوص جنگل‌های استان گیلان بسیار شایع بود و با توجه به تخصص و دغدغه‌ای که برای رفع این مشکل داشتم، ایده‌ای را به نام «تله فرومونی» طرح کردم.

وی اضافه کرد: مبنای ایده‌ آن بود که آفت چوبخوار درختان جنگلی عمده زندگی‌ خود را به لحاظ زمانی به صورت کرمی‌شکل در تنه درختان سپری می‌کند و این زمان نیز دو سال به طول می‌انجامد.

بیشتر بخوانید:

ایده ۴۰۰ هزار تومانی رفع پیچش ریشه گیاهان با «قارچ مایکوریزا»

دستبند هوشمند بیمار با هوش مصنوعی در راه است

ایده «نخ نانو پلی‌استر به روش اولتراسونیک» چه کاربردی دارد؟

کنترل اپیدمی‌ها در بیمارستان و محیط‌های پرتردد‎ با رنگ‌های پودری

طراح و تولیدکننده محصول «تله فرومونی برای مبارزه با آفات چوبخوار جنگلی» مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام یادآور شد: دو سال زمان کمی نیست و این آفت کرمی‌شکل خسارت زیادی به درختان وارد می‌کند؛ چراکه کرم داخل تنه از ابتدا به شکل تخم از تنه درخت تغذیه می‌کند و این تغذیه موجب سست شدن تنه درخت، خشکیدگی یا افتادن درخت بر اثر باد شده و زمانی که دوره کرمی‌شکل این آفت تمام می‌شود، تبدیل به حشره بالغ می‌شود.

فرخی متذکر شد: حشره بالغ یک سوسک خرمایی رنگ با شاخک‌های دانه‌تسبیحی است که کار آن در مرحله بلوغ جفت‌گیری و تخم‌ریزی است و نهایتاً می‌میرد، یعنی مرحله بلوغ‌ این حشره بسیار کوتاه و در حد دو ماه است.

طراح و تولیدکننده محصول «تله فرومونی برای مبارزه با آفات چوبخوار جنگلی» که با حمایت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام فعالیت می‌کند، توضیح داد: مبنای ایده بر این قضیه استوار است که این حشرات برای جفت‌یابی مواد شیمیایی خاص جنس خود را ترشح می‌کنند.

فرخی متذکر شد: حشرات بالغ این آفت از طریق ترشح ماده‌ای به اسم «پرومول» جنس مخالف را پیدا می‌کنند، یعنی حشره ماده «پرومول» را ترشح و حشره نر از طریق ردیابی این ماده شیمیایی جنس ماده را پیدا می‌کند.

وی تشریح کرد: با ایده «تله فرومونی» ماده‌ای که حشره ماده ترشح می‌کند را می‌گیریم و با گرفتن تعداد معدودی از این حشرات ۲۰ عدد از حشره را در محفظه قرار می‌دهیم و هوای محفظه را زمانی که حشرات فرومون ترشح می‌کنند، می‌گیریم و ماده شیمیایی فرومون هوا را نیز جدا کرده و آن را در آزمایشگاه‌های شیمی سنتز و به مقدار زیاد تولید می‌کنیم.

لزوم تله‌گذاری ۶۰۰ هزار هکتار درخت در سطح استان ایلام

طراح و تولیدکننده محصول «تله فرومونی برای مبارزه با آفات چوبخوار جنگلی» مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام عنوان کرد: فرومون سنتز شده به شکل مصنوعی را داخل جعبه‌های بسیار کوچکی قرار می‌دهیم که قابلیت انتشار پیوسته و تدریجی فرومون را دارند.

فرخی اضافه کرد: سپس جعبه‌های حاوی فرومون را در تله‌ می‌گذاریم، به شکلی که وقتی حشره نر جذب فرومون بود می‌شود آن حشره را به دام انداخت و وقتی از مواد شوینده محلول در آب استفاده کنیم، راه یکطرفه‌ای تعبیه می‌شود و حشره وارد می‌شود؛ اما راه برگشت ندارد.

وی تبیین کرد: به همین سادگی با حذف یک جنس از جامعه آفت کرم امکان تولید مثل را از حشره می‌گیریم و جمعیت این آفت کنترل می شود.

طراح و تولیدکننده محصول «تله فرومونی برای مبارزه با آفات چوبخوار جنگلی» که با حمایت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام فعالیت می‌کند به آنا گفت: ۶۰۰ هزار هکتار در سطح استان ایلام جنگل داریم که باید کل این عرصه را تله‌گذاری کنیم و در هر هکتار دو تله لازم است؛ می‌توانیم مناطق آلوده‌تر را در اولویت قرار دهیم و برنامه هم در دو سال باید به صورت مداوم اجرا شود.

فرخی بیان کرد: امسال یکسری از لاروها یا کرم‌ها بیرون می‌آیند و سال بعد سری دیگر و چون زندگی‌شان دوساله است، امکان گسترش استفاده از این ایده در سرتاسر استان‌های کشور مهیاست.

وی افزود: امکان اینکه در گام بعد در جنگل‌های آرارات ترکیه ایده خود را عملیاتی کنیم، وجود دارد و سپس جنگل‌های اروپای شرقی، بنابراین محدودیتی برای به‌کارگیری این ایده وجود ندارد که البته رسیدن به آنجا نیازمند تأمین منابع مالی و حمایت‌های بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید:

سیستم هوشمندی که آب مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کند

پلیمر «سوپرجاذب آب» به جنگ ریزگردها می‌رود

اختراع سیستم «سقف وافل مهانیت»

طراح و تولیدکننده محصول «تله فرومونی برای مبارزه با آفات چوبخوار جنگلی» مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام درباره رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی «عصر امید» عنوان کرد: شناساندن توانمندی‌های علمی همکاران نخبه در دانشگاه آزاد بسیار مؤثر است و در سال ۱۴۰۱ که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده، در صورت حمایت مراجع مرتبط برای کاربردی شدن این ایده می‌تواند در کنترل این آفت و کنترل خسارت‌های ناشی از شیوع آن مؤثر باشد.

به گزارش آنا، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» به‌منظور معرفی و ارائه تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیت‌های حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ارائه بستری برای ایجاد کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیانی و فرصتی برای اشتغال‌آفرینی دانشجویان در چهلمین سالگرد راه‌اندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارت‌آپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق برنامه‌ریزی شده است.

رویداد ملی گام دوم (رویداد عصر امید) از هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ به مدت چهار روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار و بخشی از فعالیت ۴۰ ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش نیروی انسانی، فرهنگ، اقتصاد، علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و ... عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

نظر شما