شناسهٔ خبر: 54271476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماهواره‌های استارلینک زیر ذره بین ارتش چین

ارتش چین قصد دارد سلاحی بسازد که بتواند ماهواره استارلینک ایلان ماسک را در صورت نقض امنیت ملی این کشور نابود کند.

صاحب‌خبر -

برنامه ریزان نظامی چینی در حال نظریه پردازی در مورد چگونگی مقابله با ماهواره‌های استارلینک متعلق به شرکت اسپیس ایکس هستند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اسپیس ایکس با وزارت دفاع ایالات متحده برای توسعه کاربرد‌های نظامی قرارداد امضا کرده است.

بر اساس گزارش دیلی میل محققان نظامی چینی در حال طراحی نقشه‌هایی برای نابودی سامانه ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک هستند تا در صورتی امنیت ملی چین نقض شود، پکن با این ماهواره‌ها مقابله کند.

مقاله‌ای که ماه گذشته منتشر شد، ادعا داشت که چین باید قابلیت‌هایی را به منظور ردیابی، نظارت و در صورت لزوم از بین بردن ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین ایجاد کند.

بیشتر بخوانید

استارلینک یک سیستم صورت فلکی ماهواره‌ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک اداره می‌شود و در آخرین شمارش تعداد ماهواره‌های آن ۲۴۰۰ مورد اعلام شده است. این ماهواره‌ها به دلیل ارائه اینترنت پرسرعت مورد استقبال قرار گرفته، اما کاربرد‌های نظامی نیز دارد که پکن را نسبت به آن‌ها محتاط کرده است.

اسپیس ایکس ماسک قراردادی با وزارت دفاع ایالات متحده امضا کرده است تا از ماهواره‌های استارلینک برای اهداف نظامی استفاده کند. از جمله توسعه ابزار‌های حساسی که قادر به شناسایی و ردیابی سلاح‌های مافوق صوت هستند و با سرعت پنج برابر صوت در جو زمین حرکت می‌کنند.

ماهواره‌های استارلینک

گفته می‌شود پهپاد‌های نظامی آمریکا و جت‌های جنگنده رادارگریز از طریق اتصال به استارلینک می‌توانند سرعت انتقال داده‌های خود را صد برابر کنند. به همین دلیل است که پکن به این نتیجه  رسیده که سیستم استارلینک   با وجود تمام مزایایی که می‌تواند برای کره زمین فراهم کند، اما علیه امنیت ملی کشور چین یک تهدید محسوب می‌شود.

قابلیت‌هایی که گفته می‌شود چین به توسعه آن نیاز دارد شامل ماهواره‌های نظارت فضایی برای کنترل سیستم استارلینک و قابلیت رهگیری و تجزیه و تحلیل داده‌های ارسالی به منظور پیشگیری از تهدیدات است. کارشناسان می‌گویند که چین همچنین باید قابلیت‌های خود در نابودی ماهواره‌های استارلینک را گسترش دهد.

تهدید ماهواره های ایلان ماسک از سوی پکن

بر اساس آخرین اطلاعات، چین در حال توسعه فناوری‌های جایگزین ضد ماهواره‌ای متعددی از جمله امواج مایکروویو است که می‌توانند ارتباطات را مختل کنند یا قطعات الکترونیکی را بسوزانند.

لیزر‌هایی برای کور کردن یا آسیب رساندن به ماهواره ها، نانوست‌هایی که می‌توانند به تعداد زیاد برای غیرفعال کردن ماهواره‌های بزرگتر پرتاب شوند و سلاح‌های سایبری برای هک کردن شبکه ارتباطی ماهواره‌ای توسط دانشمندان چینی ساخته شده است.

نظر شما