شناسهٔ خبر: 54266750 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان:

امکان استقرار دفاتر کاری دانش بنیان ها در واحدهای مسکونی سراسر کشور فراهم شد

تهران- ایرنا- رییس شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فراهم شدن امکان استقرار دفاتر کاری شرکت های دانش بنیان در واحدهای مسکونی سراسر کشور بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ‌تا پیش از ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان که در ابتدای خردادماه از سوی رییس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، بر اساس تفاهم نامه همکاری بین شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت­‌های دانش‌بنیان فعال در تهران، می‌توانستند در صورت کسب شرایط لازم، دفاتر خود را در اماکن مسکونی مجاز در سطح شهر تهران مستقر کنند، حال با ابلاغ این قانون و در صورت تدوین آیین نامه های آن، شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور می توانند از این امتیاز بهره مند شوند.

طرح جهش تولید دانش‌بنیان که تیرماه ۱۳۹۹ با امضای ۵۵ نماینده تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد، پس از تصویب و بعد از چند بار رفت و آمد بین خانه ملت و شورای نگهبان در نهایت با رفع ایرادات آن از سوی نمایندگان، شورای نگهبان آن را مغایر شرع و قانون اساسی ندانست و تایید کرد.

این طرح ۱۵ ماده ای ناظر بر آسیب‌ها و نقص‌های حوزه دانش‌بنیان‌ها است و با اجرایی شدن آن بسیاری از موانع رفع می‌شود و بسترسازی‌ها در حوزه دانش‌بنیان‌ها انجام می شود.

رضا اسدی فرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص توضیح داد: قانون جهش تولید دانش بنیان، قانونی است که به صورت مفصل تر و گسترده تر مزایا و حمایت های قانونی را به شرکت های دانش بنیان ارایه می کند.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون دانش بنیان فعلی در مقیاس محدودتری در کشور در حال اجرا و ارایه خدمات است، افزود: قانون استقرار دفتر شرکت های دانش بنیان در واحدهای مسکونی فاقد معارض تا پیش از ابلاغ قانون دانش بنیان جدید با توجه به تفاهم نامه ای که با شهرداری تهران منعقد شده بود فقط در تهران و برای شرکت های دانش بنیان مستقر در تهران اجرا می شد. اما با قانون جدید این طرح را می توان برای تمام شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور اجرا کرد.

رییس شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ همچنین اعتبار مالیات تحقیق و توسعه تا پیش از این قانون جدید فقط برای شرکت های دانش بنیان قابل اجرا بود اما اکنون با توجه به قانون جدید می توان آن را برای شرکت های غیردانش بنیان نیز جهت انجام پروژه های دانش بنیان اجرا کرد.

وی در خصوص اعتبار مالیاتی گفت:‌ اگر حتی شرکت های غیردانش بنیان پروژه تحقیق و توسعه داشته باشند که مورد تایید ما باشد هزینه آن را می توانیم به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر بگیریم.

رییس شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:‌ البته این ها آیین نامه هایی نیاز دارد که در چند ماه آینده با سازمان امور مالیاتی به تفاهم خواهیم رسید و اجرای آن در آینده نزدیک شروع خواهد شد.

وی افزود: با اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و به دلیل امکانات خوبی که در این قانون ارایه شده است، کشور یک پوست اندازی از نظر نوآوری خواهد کرد.

نظر شما