شناسهٔ خبر: 54252199 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیران دفاع اسپانیا و انگلیس : نفوذ فزاینده روسیه در آفریقا تهدیدی جدی برای ناتو است

تهران – ایرنا - مارگاریتا روبلز و بن والاس وزیران دفاع اسپانیا و انگلیس در دیداری در مادرید اعلام کردند که نفوذ فزاینده روسیه در آفریقا تهدیدی «نگران کننده» برای امنیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری الجزیره، وزرای دفاع اسپانیا و انگلیس گفتند که نفوذ و فعالیت رو به گسترش روسیه در آفریقا تهدیدی «نگران‌کننده» برای امنیت کشورهای عضو ناتو است و باید در کنار مساله تهاجم این کشور به اوکراین، از طرف بلندپایگان ائتلاف نظامی ناتو مورد توجه قرار گیرد.

در کنفرانس خبری مشترک روز چهارشنبه در مادرید، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا، تاکید کرد که گسترش فعالیت‌های دولت روسیه و شرکت‌های امنیتی خصوصی روسی مانند گروه واگنر در کشورهایی مانند مالی و لیبی "بسیار واضح" است.

وی دولت روسیه را به دامن زدن به جنایات سازمان‌یافته و تروریسم متهم کرد و افزود: ناتو نمی تواند در این شرایط بی تفاوت بماند.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس، نیز که کشورش میزبان نشست ناتو در اوایل تیرماه خواهد بود و برای یک نشست دوجانبه در مادرید به سر می برد، گفت که افزایش بی ثباتی همراه با موج گرسنگی در آفریقا، می تواند به طور قابل توجهی بر اروپا تأثیر بگذارد.

او گفت: «روسیه ممکن است بخواهد از جریان مهاجران به عنوان سلاحی علیه اروپا استفاده کند.».

اشاره والاس به ادعاهای دولت‌های غربی در بحران مرزی اتحادیه اروپا است که اعلام کردند که روسیه در تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا با حمایت از متحد خود، بلاروس، این کشور را تشویق به عبور دادن هزاران مهاجر جنگ در سایر نقاط جهان، به سوی لهستان، کرد.

وزیر دفاع انگلیس بر حمایت انگلیس از درخواست روبلز برای گنجاندن گزینه های دفاعی در مرزهای جنوبی اسپانیا، در دکترین نظامی نوین ناتو که در نشست مادرید پیش نویس خواهد شد، تاکید کرد.

او در این نشست مطبوعاتی با تکرار این ادعاهای دولت متبوعش که ارتش روسیه در حال حاضر خسته و شکسته شده است، گفت که ما می بینیم روسیه در حال بیرون آوردن تجهیزات فرسوده است، نیروی دریایی بیشتر یک تهدید صرف است و ولادیمیر پوتین از نیروی دریایی خود به عنوان راهی برای ارعاب دشمنانش استفاده خواهد کرد.

وی گفت: «مفهوم استراتژیک ناتو باید کل سرزمین های کشورهای مشارکت کننده را پوشش دهد.»

والاس همچنین از روسیه خواست به اوکراین اجازه دهد غلات خود را به کشورهایی دچار کمبود غلات صادر کند تا گرسنگی جهانی گسترش نیابد.

وزیر دفاع انگلیس گفت، روسیه باید "کار درست را انجام دهد" و یک کریدور برای صادارت غلات از بنادر دریای سیاه اوکراین باز کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که این کشور آماده است تا در ازای لغو برخی تحریم ها، یک کریدور بشردوستانه برای کشتی های حامل مواد غذایی فراهم کند تا اوکراین را ترک کنند.

والاس ایده لغو تحریم‌ها را منتفی دانسن و پس از اینکه مسکو دخالت نیروهای غربی را رد کرد، از پیشنهاد کشورهای دریای سیاه مانند ترکیه برای اسکورت محموله‌های غلات اوکراین، استقبال کرد.

وزیر دفاع انگلیس بیان کرد: «این غله برای همه است، لیبی، یمن، در سراسر جهان برای تغذیه خود به آن غلات متکی هستند. من از روسیه می‌خواهم که با روحیه انسان دوستانه کار درست را انجام دهد و اجازه دهد غله اوکراین بیرون برود و از دزدی غلات به نفع خودش دست بردارد. بیایید درباره تحریم ها صحبت نکنیم! بیایید کار درست را انجام دهیم.»

بنا به گزارش الجزیره، بنادر اوکراین واقع در دریای سیاه از زمان حمله روسیه مسدود شده و بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای این کشور مسدود شده و امکان صدور وجود ندارد.

قبل از جنگ، اوکراین به عنوان سبد نان جهان شناخته می شد و به عنوان تولید کننده ۱۲ درصد گندم کره زمین، ۱۵ درصد ذرت و نیمی از روغن آفتابگردان محسوب می شد و ماهانه از طریق بنادر خود ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی صادر می کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

نظر شما