شناسهٔ خبر: 54251780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد

آغاز اجرای طرح سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در گیلان

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در سفر یک‌روزه به استان گیلان با استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان دیدار کرد و از عزم سازمان انرژی اتمی ایران در راستای توسعه خدمات سلامت و پرتودهی در استان گیلان به ویژه در بخش پزشکی هسته‌ای و خدمات پیرامونی آن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پژمان شیرمردی در دیدار با دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان، گزارشی از اقدامات صورت گرفته و نیازمندی‌ها برای تسریع در اجرای برنامه‌های سازمان انرژی اتمی ایران در بخش تولیدات در استان گیلان ارائه کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی در این دیدار به رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اشاره کرد و گفت: پرتودهی کود مرغ به عنوان یکی از قوی‌ترین غذاهای دام و آبزیان که در دنیا قابل استفاده قرار می‌گیرد یکی از اقداماتی‌ است که قابلیت اجرایی دارد.

وی ظرفیت‌های گیلان در بخش های مرتبط با کشاورزی و سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس آمایش صورت گرفته، 12 منطقه اولویت‌دار کشور را که دارای ظرفیت سامانه‌های پرتوی بودند، احصا کردیم که یکی از آنها، گیلان است.

شیرمردی استان گیلان را هم از نظر تولید محصولات کشاورزی و هم بهره مندی از تولیدات استراتژیک و موقعیت راهبردی، دارای امتیاز خوبی دانست و ادامه داد: در زمان حاضر 30 درصد محصولات کشاورزی تلف می شود در حالیکه با استفاده از این سامانه ها؛ قبل از کاشت، داشت و برداشت می توانیم به کاهش ضایعات و قیمت تمام شده و نیز بهره‌وری بیشتر کمک کنیم.

وی با تصریح اینکه نگاه ما، پیش بردن امور به صورت کارشناسی است، عزم جهادی دستگاه های استانی برای به ثمر نشست اهداف و برنامه های تعیین شده را از استاندار گیلان خواستار شد.

همچنین استاندار گیلان در این دیدار با اشاره به کاربردهای انرژی هسته ای در بخش کشاورزی گفت: می‌توان از ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای در ارتقاء بهره‌وری کشاورزی و مبارزه با آفات به صورت مدرن استفاده ای بهینه کرد.

وی با بیان اینکه تولید محصولات کیفی و عدم استفاده از موادنگهدارنده زیان‌آور در دستور کار است، گفت: آمادگی لازم برای بسترسازی، حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در بخش تولیدات گیلان وجود دارد.

عباسی همچنین بر لزوم جلوگیری از اتلاف وقت و استفاده بهینه از فرصت‌های کوتاه پیش‌رو برای خدمت به مردم تأکید و اضافه کرد: باید با رونق تولیدات و کسب و کار گیلانیان شاهد رشد تجارت و افزایش رقابت‌پذیری محصولات تولیدی در عرصه صادرات باشیم.

مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی همچنین در نشستی که با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشت از عزم این سازمان در راستای توسعه خدمات سلامت در استان به ویژه در پزشکی هسته‌ای و خدمات پیرامونی آن خبر داد.

معاون سازمان انرژی اتمی در این نشست با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر گیلان در محصولات استراتژیک، مراکز تحقیقاتی و منابع انسانی منحصر به فرد اظهار کرد: شرکت توسعه کاربرد پرتوها در گیلان به زودی خدمات گسترده‌ای را به ویژه در حوزه پزشکی هسته‌ای ارائه خواهد کرد.

شیرمردی با بیان اینکه هم اکنون ۹ مرکز پت اسکن در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک گیلان و همسایگی نزدیک این استان با کشوهای همسایه، راه‌اندازی پت اسکن (توموگرافی انتشار پوزیترون) با همکاری وزارت بهداشت در توسعه توریسم سلامت می‌تواند بسیار اثر گذار باشد.

مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر و بی‌شمار در سازمان انرژی اتمی جهت ارائه بسته‌های سلامت گفت: مردم از انرژی اتمی تنها اسم نیروگاه را شنیده‌اند در حالی که ما قادریم خدمات متعددی را در راستای تامین و توسعه سلامت مردم، ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت شرکت توسعه کاربرد پرتوها در گیلان، رفع نیازمندی‌های مردم استان خواهد بود، تصریح کرد: زمینی در سایت لاکان به ما اختصاص یافته که در تلاشیم ضمن ارائه خدمات توسعه‌ای در استان، آن را به مرکز بین المللی در شمال کشور تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با بیان اینکه در هر کار جدید و توسعه‌ای باید مردم از آن منتفع شوند، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های شدید در تجهیزات پزشکی و سرمایه ای، دارویی و سایر نیازمندی‌های پزشکی، ظرفیت خوبی در شرکت توسعه کاربرد پرتوها وجود دارد و ما آماده همکاری همه جانبه در این زمینه هستیم.

سالاری با تاکید بر اینکه تولید هر محصول و خدمات در کشور باید با استاندارهای جهانی همخوانی داشته باید، افزود: همکاری شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران با دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌تواند به سبب قرابت این استان با کشورهای همسایه، ارز آوری را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما