شناسهٔ خبر: 54250356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی خبر داد

وجود ۳۶۹ مدرسه کانکسی و ۴۲ مدرسه سنگی در خراسان رضوی

رومینا مألوف

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای  حذف ۲۰۵ مدرسه کانکسی مستقل و حذف ۱۶۴ مدرسه کانکسی غیر مستقل در سطح استان طی دو سال انجام شده است، گفت: همچنین حذف ۴۲ مدرسه سنگی استان، امسال انجام می‌شود.  

صاحب‌خبر -

ابوالقاسم بابایی در گردهمایی مدیران عامل مجامع خیرین مدرسه‌ساز و معاونین مشارکت‌های مردمی ادارات کل نوسازی مدارس سراسر کشور که امروز در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تعداد کل دانش‌آموزان خراسان رضوی یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۹۹۵ نفر است که ۸۸ درصد این دانش‌آموزان در مدارس دولتی و ۱۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: تعداد دانش‌آموزان در شهر مشهد ۷۱۲ هزار و ۲۸۷ نفر است که ۵۶۰ هزار و ۱۶۳ دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۱۵هزار و ۱۲۴دانش‌آموز در مدارس غیر دولتی یعنی ۷۸.۶ درصد از دانش‌آموزان در مدارس دولتی و ۲۱.۴ درصد در مدارس غیر دولتی هستند.

میانگین سرانه فضاهای آموزشی حاشیه شهر مشهد با استاندارد مطلوب بسیار فاصله دارد

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی عنوان کرد: میانگین فضای آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع است. این سرانه در استان ۴.۲ متر مربع است. سرانه مطلوب و استاندارد ۸.۳۴ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است. پایین‌ترین سرانه در سطح استان مربوط  به تبادکان با ۲.۲ متر مربع است. میانگین سرانه فضاهای آموزشی حاشیه شهر مشهد ۲.۲ متر مربع است که با استاندارد مطلوب بسیار فاصله دارد.

۲۰ درصد کلاس‌های مدارس فرسوده است

بابایی ادامه داد: باوجود تلاش‌های خیرین و ادارات دولتی حدود ۲۰ درصد کلاس‌های آموزشی ما فرسوده است و نیازمند اقدامات ویژه در این زمینه است. با همکاری ادارات دولتی و خیرین در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۱۵ پروژه با ۱۲۵۱ کلاس درس در سطح خراسان رضوی به بهره‌برداری رسیده است. ۱۲۰ پروژه با ۵۱۶ کلاس و زیر بنای ۷۵ هزار و ۲۱۴ متر مربع از محل اعتبارات دولتی و ۱۹۵ پروژه با ۶۹۹ کلاس درس و زیر بنای ۸۱۸ هزار و ۲۴متر مربع از محل اعتبارات مشارکتی و مردمی تحویل اداره کل آموزش‌وپرورش داده شده است. ۵۶ درصد کلاس‌های احداثی در سال ۱۴۰۰ با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز انجام شده است.

وی توضیح داد: مجموع اعتبارات استانی در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان با تخصیص ۶۹ میلیارد تومان است. مجموع اعتبارات ملی در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۱۰۰ میلیارد تومان با تخصیص ۸۴۰ میلیارد تومان است. تعداد پروژه‌های در دست اجرا  از سال گذشته، ۶۷۱ پروژه با ۲۶۱۵ کلاس درس  است که ۳۱۲ پروژه با ۱۱۶۹ کلاس درس مربوط به پروژه‌های مشارکتی است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی تاکید کرد: مبلغ تعهدات خیرین در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۴۲۰ میلیارد ریال و ۲۵۰۰ میلیارد ریال بوده است. میزان تعهدات خیرین نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش داشته است. میزان تعهدات خیرین در جشنواره‌ نوزدهم ۶۲۸ میلیارد ریال، جشنواره بیستم ۸۹۶ میلیارد ریال، جشنواره بیست‌یکم ۱۰۵۶ میلیارد ریال، جشنواره بیست‌ودوم ۱۴۲۰ میلیارد ریال و جشنواره بیست‌سوم ۲۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

بابایی تصریح کرد: پروژه‌های تحویلی مردم و مشارکتی از سال ۱۳۹۷، ۱۳۹ پروژه با ۶۶۳ کلاس، در سال ۱۳۹۸ ، ۱۹۷ پروژه با ۶۹۳ کلاس، در سال ۱۳۹۹ ، ۱۸۹ پروژه با ۷۰۲ کلاس و در سال گذشته ۱۹۵ پروژه با ۶۹۹ کلاس بوده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم امسال ۲۶۸ پروژه با ۱۳۱۱ کلاس درس به بهره‌برداری برسانیم. ۱۹۹ پروژه با ۵۵۸ کلاس پروژه‌هایی با مشارکت خیرین است. برنامه‌ریزی‌ها برای  حذف ۲۰۵ مدرسه کانکسی مستقل و حذف ۱۶۴ مدرسه کانکسی غیر مستقل در سطح استان طی دو سال انجام شده است. ساخت ۵۸۶ سرویس بهداشتی در ۳۹۶ مدرسه در دست اجرا است. همچنین حذف ۴۲ مدرسه سنگی استان، امسال انجام می‌شود.  

محمد رنجبر، مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی در این گردهمایی اظهار کرد: مجمع خیرین مدرسه‌ ساز در سال ۱۳۷۷ برای اولین بار در مشهد پایه‌گذاری شد که بعد از آن در سراسر کشور مجمع‌های خیرین مدرسه‌ساز احداث شدند. خراسان رضوی پایه گذار تشکیل مجامع خیرین مدرسه ساز بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه بعد از احداث مجمع، بالغ بر ۵۲۰۰ مدرسه و فضای آموزشی با حدود ۲۵ هزار کلاس درس در سطح خراسان رضوی  به همت خیرین مدرسه ساز به صورت مردمی و مشارکتی احداث شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، ۱۹۴ پروژه با ۷۰۰ کلاس زیربنای ۸۲ هزار متر مربع به صورت مردمی احداث شده است. از ابتدای امسال تا به امروز ۳۰ میلیارد تومان تعهدات خیرین مدرسه ساز بوده که امیدواریم امسال سال خوبی در بحث مدرسه سازی باشد. ما نیاز به فضای آموزشی داریم  زیرا خراسان رضوی از استاندارد کشوری که ۵.۲ درصد است حدود یک متر مربع کمتر است. بعضی از مناطق محروم به ویژه حاشیه شهر مشهد و تبادکان ۴.۴ متر مربع فضای سرانه آموزشی است. نیاز است که خیرین بزرگوار بیش از پیش در بحث مدرسه سازی همکاری کنند و فضای مطلوبی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. در این گردهمایی نشان سفیر مدرسه سازی توسط خیرین مدرسه ساز کشور به آقای  محمد مصلحی  که روشن دل هستند اهدا شد.  

انتهای پیام

نظر شما