شناسهٔ خبر: 54235403 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شیرجه از هوا به اعماق آب | الهام از یک نوع ماهی برای ساخت پهپاد

در حالی که چند پهپاد هوایی می‌توانند در زیر آب نیز کار کنند، یک پهپاد جدید این مفهوم را به طور قابل‌توجهی فراتر برده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، با استفاده از یک دیسک مکش الهام گرفته از ماهی، این پهپاد می‌تواند در زیر آب برای صرفه‌جویی در مصرف باتری حرکت کند.

نمونه اولیه این دستگاه با همکاری دانشمندان دانشگاه بی هانگ چین، امپریال کالج لندن و موسسه تحقیقاتی امپا سوئیس ساخته شده است.

این پهپاد به شکل یک کوادکوپتر ضد آب کوچک است که در بالای آن یک دیسک سیلیکونی چاپ سه بعدی با الهام از یک زائده مشابه روی سر صاف ماهی ریمورا قرار دارد. ریمورا از آن دیسک برای چسبیدن به حیوانات بزرگ‌تر مانند نهنگ‌ها و کوسه‌ها استفاده می‌کند. هنگامی که موجود میزبان تغذیه می‌کند، ریمورا به‌طور موقت خود را از آنها جدا می‌کند تا ضایعات موجود در آب را ببلعد.

مانند دیسک طبیعی ریمورا، نسخه مصنوعی پهپاد فقط یک مکنده بزرگ نیست. در عوض، ردیف‌های موازی غشاهای انعطاف‌پذیر را شامل می‌شود که فضاهای بین آنها محفظه‌های مکش مجزا را تشکیل می‌دهند. هم برای ماهی و هم برای هواپیمای بدون سرنشین، این ویژگی به دیسک اجازه می‌دهد تا به سطوح خمیده، ناهموار و ناهموار بچسبد و حتی زمانی که کل دیسک با سطح تماس ندارد، ثابت بماند.

شیرجه از هوا به اعماق آب | الهام از یک نوع ماهی برای ساخت پهپاد ماهی ریمورا

این پهپاد مانند هر کوادکوپتر دیگری قادر به پرواز است، اما می‌تواند به زیر سطح آب بیفتد یا از زیر آن خارج شود؛ آنهم تنها در ۰.۳۵ ثانیه. طبق گزارش‌ها، این سریع‌ترین سرعت انتقال در بین هر پهپاد هوایی-آبی است.

در حالی که در زیر آب است، انتهای پروانه‌های آن به صورت غیرفعال به عقب جمع می‌شوند و این تکیه‌گاه‌ها برای به حرکت درآوردن آن از میان آب موثرتر خواهند بود. با استفاده از یک دوربین، می‌تواند به‌دنبال هدف خود باشد و خود را به آن متصل کند. این هدف می‌تواند یک هدف متحرک مانند یک زیردریایی باشد یا یک نهنگ و یا می‌تواند چیزی ثابت باشد، مانند یک خط لوله یا پایه یک سکوی نفتی.

پروفسور میرکو کواچ از امپا و امپریال کالج به ما گفت: «ارتباطات زیر آب و انتقال سیگنال آسان نیست، بنابراین [پهپاد] می‌تواند سطوحی از عملیات مستقل در زیر آب و هوا داشته باشد که توسط حسگرهای داخل کشتی هدایت می‌شوند.»

یکی از مزایای قابلیت انتقال مجدد به هوا این است که لزوما نیازی به برقراری ارتباط در زیر آب نیست، بلکه می‌تواند از آب بپرد و سیگنال ها را با شبکه‌های ۵G یا وای‌فای ارسال کند.

به عنوان یک امتیاز اضافی، دیسک مکش در خشکی نیز کار می کند. این بدان معناست که اگر پهپاد نیاز به پرسه زدن در یک مکان داشته باشد، می‌تواند خود را به یک برآمدگی مانند لبه بام بچسباند، سپس موتورهای خود را خاموش کند تا زمانی که نیاز به حرکت مجدد داشته باشد.

نظر شما