شناسهٔ خبر: 54235321 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تأکید بر «نظارت» بعد از فاجعه!

صاحب‌خبر -

شفقنا -اکنون هم مسئولانی که با شور و حرارت از ضرورت برخورد با متخلفان پروژه «متروپل» سخن می گویند، آیا در گذشته با متخلفان حادثه ساختمان پلاسکو(تهران)، پل کابلی ولیعصر(شیراز)، مجتمع مسکونی محله بهشتی (تبریز)، پل پرستو بزرگراه همت(تهران)، مجتمع مسکونی محله شیرین(رباط کریم)، پل طبقاتی بزرگراه صدر(تهران) و دهها سانحه ساختمانی دیگر برخورد عبرت آموزی داشته اند؟

روزنامه اطلاعات در مطلبی با عنوان تأکید بر «نظارت» بعد از فاجعه!/ به انگیزه برخورد با متخلفان ساخت پروژه متروپل آبادان این گونه آورده است:

ساختمان ۱۰ طبقه نیمه کاره ای در شهر آبادان ریزش کرده و جان دستکم ۱۱ نفر را گرفته است.
سازمان نظام مهندسی می گوید در گذشته بارها نسبت به مخاطرات ساخت این پروژه و عدم رعایت اصول مهندسی در آن به شهرداری آبادان هشدار داده ولی مدیریت شهری هرگز به این هشدارها توجه نکرده و مانع ادامه ساخت این پروژه خطرناک نشده است.

شمار زیادی از مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در اظهار نظرهای مختلف خواستار برخورد فوری و قاطع با عوامل ساخت این مجتمع تجاری شده اند.

اینک در حالی که هنوز عملیات نجات زیرآوارماندگان ادامه دارد و تعداد تلفات این حادثه دلخراش لحظه به لحظه افزایش می یابد، به دستور مقام قضائی مهندس ناظر، شهردار و معدودی از کارکنان شهرداری آبادان که مجوز ساخت مجتمع «متروپل» را صادر کرده اند، بازداشت شده اند. با این حال به نظر می رسد شمار افراد مقصر در بروز این فاجعه بسیار بیشتر از معدود افراد دستگیر شده باشد.

ساخت چنین پروژه های بزرگی بدون هماهنگی شورای عالی معماری و شهرسازی، شورای مدیران استان، اداره کل راه و شهرسازی استان، مسئولان استانداری، بخش های مختلف مدیریت شهری، شورای اسلامی شهر، مدیریت بحران و خدمات ایمنی منطقه و …. امکان پذیر نیست و چگونه می توان باور کرد که مدیریت هریک از بخش های اجرایی فوق از عدم رعایت ضوابط مهندسی در ساخت این پروژه بی خبر بوده اند؟

آیا ساخت چنین مجتمع بلندمرتبه ای در خفا و به دور از نظارت طرح جامع معماری و شهرسازی منطقه صورت گرفته و مدیران استانی از اجرای آن بی اطلاع بوده اند؟

هم اینک صدها مجتمع بلندمرتبه در شهرها و استان های مختلف به نام هتل، بیمارستان، مال یا پارکینگ طبقاتی در حال ساخت هستند که تعداد زیادی از آنها ظرف ۱۰ سال اخیر به بهره برداری رسیده اند. اما هیچ گزارش کارشناسی و مستندی از رعایت اصول صحیح ساخت و ساز آنها در دسترس نیست. بدتر اینکه گاهی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه های نظارتی هیچ اطلاعی از دستگاه صادرکننده مجوز ساخت این قبیل مجتمع های بلندمرتبه ندارند یا به دلیل برخی ملاحظات حاضر به افشای موارد تخلف اصول مهندسی در ساخت این طرح ها نیستند.

نظارت دقیق و بدون مماشات بر اجرای طرح های عمرانی و برخورد قاطع و عبرت آموز با متخلفان یکی از شرایط ارتقای ایمنی اجتماعی است ولی تجربه ثابت کرده چنین دیدگاهی در میان دستگاه های مسئول فقط هنگام بروز یک سانحه و با مرگ چندین انسان بی گناه نمود پیدا می کند و پس از گذشت مدتی با سرد شدن هیجانات اولیه به فراموشی سپرده می شود.

اکنون هم مسئولانی که با شور و حرارت از ضرورت برخورد با متخلفان پروژه «متروپل» سخن می گویند، آیا در گذشته با متخلفان حادثه ساختمان پلاسکو(تهران)، پل کابلی ولیعصر(شیراز)، مجتمع مسکونی محله بهشتی (تبریز)، پل پرستو بزرگراه همت(تهران)، مجتمع مسکونی محله شیرین(رباط کریم)، پل طبقاتی بزرگراه صدر(تهران) و دهها سانحه ساختمانی دیگر برخورد عبرت آموزی داشته اند؟

از سوی دیگر بی توجهی به هشدار کارشناسان فنی در اجرای طرح های عمرانی، به یک رویه عادی در دستگاه های نظارتی و اجرایی تبدیل شده است و همین مساله ثابت می کند که سانحه متروپل آبادان، آخرین مورد از این دست سوانح نخواهد بود!

دکتر محمدسعید ایزدی معاون اسبق معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی در دوره مسئولیت خود به صراحت اعلام کرد که فقط در کلانشهر تهران بالغ بر یک هزار مجتمع بلندمرتبه بدون توجیه ضوابط معماری و رعایت موازین طرح جامع ساخته شده یا درحال ساخت هستند.

مهندس مصطفی احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن هم در سال های اخیر بارها نسبت به عدم رعایت استاندارد مصالح ساختمانی در پروژه های بزرگ عمرانی نظیر مجتمع های پتروشیمی و بندری عسلویه و نبود گزارش کیفیت بتن بکار رفته در ساخت برج میلاد تهران هشدار داده است.

دکتر علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله شناسی، مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی هم در گذشته به دفعات مختلف از مخاطرات موجود در ساختمان های بلندمرتبه کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج و تبریز سخن گفته و بر ضرورت ایمن سازی این ابنیه تأکید کرده است. اما به نظر می رسد عزم جدی برای برخورد با متخلفان این حوزه در دستگاه های متولی وجود ندارد.

اگر واقعاً خواستار ارتقای ایمنی در ساخت و سازهای شهری هستیم، اولا باید رعایت تمامی ضوابط و مقررات فنی و مهندسی و استانداردهای مدون تولید و کاربرد مصالح را در پروژه های عمرانی جدی بگیریم و ثانیاً باید با تمامی متخلفان از اصول فنی و مهندسی در هر مقام و مسندی برخورد کنیم. تشکیل پرونده برای یکی دونفر کارمند جزء در سوانحی از این دست و فراموش کردن نقش مدیریت ارشد صدور مجوزها ونظارت بر ساخت و سازها نه تنها عادلانه نیست ، بلکه درهای ارتکاب مجدد تخلف در پروژه های دیگر را باز می گذارد.

نظر شما