شناسهٔ خبر: 54234970 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

ایری با اشاره به وقوع حادثه ریزش ساختمان در آبادان:

اعضای کمیسیون عمران به محل وقوع حادثه ساختمان متروپل آبادان می‌روند/ ساخت 60 درصد متروپل بدون حضور ناظر نظام مهندسی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون عمران مبنی بر بررسی ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، اعضای کمیسیون عمران پنج شنبه هفته جاری برای بررسی و تهیه گزارش ازمحل وقوع حادثه بازدید می‌کنند.

صاحب‌خبر -

عبدالجلال ایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ با اشاره به حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، گفت: فرو ریختن بخشی از ساختمان متروپل آبادان موجب فوت و مصدومیت تعدادی از هم‌وطنانمان شد؛ متاسفانه ساختمان متروپل علی رغم هشدارهایی که نسبت به ناایمن بودن آن داده شد، مورد استفاده قرار گرفته بود از این رو لازم است ضمن بررسی دقیق تمامی ابعاد حادثه با خاطیان برخورد جدی صورت بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ساختمان متروپل برای 9 سقف طراحی شده اما در 12 سقف اجرا شده است که این نشان دهنده عملکرد نامناسب دستگاه‌های مختلف نظارتی ساخت وساز در توقف و جلوگیری از ساخت ساختمان‌‌های نا ایمن است.

وی ادامه داد: بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد که مهندسین ناظر این پروژه  پس از صدور پروانه این ساختمان فرآیند ساخت را کنترل کرده و گزارشی مبنی بر نا ایمن بودن این پروژه ، طی  17 بند تهیه و به دستگاه‌های متولی داده اند و آخرین گزارش نیز حدود یک ماه گذشته وضعیت نامناسب و بحرانی این ساختمان و ضرورت عدم صدور پایان کار این ساختمان از طرف سازمان نظام مهندسی تاکید شده بود اما مورد غفلت شهرداری قرار گرفته است. از طرفی به دلیل فشارها و لابی‌های متعدد حدود ٦٠ درصد این پروژه بدون حضور ناظر نظام مهندسی اجرایی شده بود و پس از گذشت حدود دو سال ، شهرداری به حضور مهندس ناظر در این پروژه رضایت داده است . از این رو ساختمان متروپل از ابتدا بدون نظارت مهندس ناظر و به صورت غیر استاندار و غیر اصولی اجرا شد.

قانون نظام مهندسی باید اصلاح شود

ایری با بیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی وظیفه قانونی و ابزار توقف پروژه را ندارد وی اضافه کرد: باید هر چه سریعتر قانون نظام مهندسی در مجلس اصلاح شود تا سازمان نظام مهندسی در کنار ابزار فنی از ابزار نظارتی قویتری برخوردار گردد.

سازمان نظام‌مهندسی هیچ اختیاری برای توقف پروژه‌ها را ندارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه قدرت نظام مهندسی در حد مشاور فنی و تخصصی شهرداری است و هیچ اختیاری برای توقف پروژه ها را ندارد.  طبق روال فعلی ناظر تخلفات را به شهرداری گزارش کرده و این شهرداری است که باید با استناد به گزارشات مرحله ایی مهندسان ناظر، روند کار را متوقف کند. انتظار بر این است که قوه قضاییه با هر دستگاه اجرایی با وظایف نظارت عالیه ، از قبیل استانداری و راه و شهرسازی استان و سایر دستگاههایی که بایستی براین پروژه ها نظارت داشته باشند، مطابق با قانون برخورد کند. 

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه از این دست ساختمان ها در کشور بسیاربوده و اگر به زودی برای آنها تصمیم گیری نشود، مجددا شاهد فاجعه غمناک دیگری خواهیم بود، تصریح کرد: در تهران تعداد زیادی ساختمان نا ایمن وجود دارد که از جمله پر تردد ترین آنها پاساژ علاءالدین و ساختمان آلمینیوم است لذا برای جلوگیری از تکرار حوادثی مانند پلاسکو و مترو پل از هم اکنون باید اقدام جدی صورت بگیرد. 

اعضای کمیسیون عمران مجلس از محل حادثه ریزش ساختمان متروپل بازدید می‌کنند

وی ادامه داد: رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به کمیسیون عمران برای بررسی دقیق ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان ماموریت داده است از این رو روز پنچ شنبه به اتفاق اعضای کمیسیون از این محل بازدید کرده و گزارش خود را تهیه و به صحن مجلس ارائه خواهیم  کرد./
پایان پیام

نظر شما