شناسهٔ خبر: 54233128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مراسم روز ملی آذربایجان برگزار شد

سفیر آذربایجان در تهران: ضمن حفظ تمامیت ارضی تفاهم با ارمنستان را خواستاریم

فاطمه خوش نیت

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران اظهار داشت: مناقشه دیگر به پایان رسیده، موضع ما در رابطه با وضعیت پس از جنگ کاملا واضح است. ما خواستار امضای تفاهمنامه صلح بر پایه شناخت متقابل تمامیت ارضی و مصونیت مرزی و عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی علیزاده طی سخنانی  در مراسم روز ملی آذربایجان اظهار داشت : ۲۸ مه روز استقلال جمهوری آذربایجان، روز احداث جمهوری خلق آذربایجان و رویداد تاریخی تاسیس نخستین جمهوری دموکراتیک در عالم مسلمان در سال ۱۹۱۸ می‌باشد. تاریخ تاسیس حکومت، نهادهای دولتی و نیروهای مسلح آذربایجان، تشکیل مجلس آذربایجان که به واسطه طرق دموکراتیک برگزیده شده بود و پذیرفته‌شدن نمادهای رسمی دولتی آذربایجان می باشد.

وی تصریح کرد : علی رغم انجام امور بسیاری در طی دوران جمهوری خلق آذربایجان، عمر جمهوری به طول نینجامید و ۲۳ ماه بعد در نتیجه مداخله نظامی در سال ۱۹۲۰ با اتحاد جماهیر شوروی ترکیب شد. جمهوری خلق آذربایجان با تجربه غنی تشکیل دولت در تاریخ دولتگذاری ملی تاثیر فراموشن‌شدنی داشته و به جهت استقلال آتی آذربایجان زمینه بهینه‌ای را ایجاد کرده است. پیوندداده‌شدن آذربایجان با اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۲۰ یکبار دیگر حاکی از آن است که حفظ و نگهداری استقلال از کسب آن دشوارتر می‌باشد.

این دیپلمات آذربایجانی همچنین بیان کرد: آذربایجان به عنوان وارث جمهوری دموکراتیک آذربایجان در سال ۱۹۹۱ مجددا استقلال خود را احیا نمود و زمانی که آذربایجان مجددا در آستانه جنگ داخلی و از دست دادن استقلال خود بود، حیدر علی‌اف، پیشوای ملی آذربایجان، با عهده‌دارشدن مسئولیت عظیم کشور، دولت و ملت را نجات داد و توانست آذربایجان را با عنوان یک کشور، از آزمون‌های سخت و دشوار برهاند و با تضمین ثبات آذربایجان با شروع توسعه به همراه باور و اعتماد در راه پیشرفت قدم نهاد.

علیزاده ادامه داد: اگر چه تاسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان مورخ ۲۸ مه سال ۱۹۱۸ برای مردم آذربایجان واقعه تاریخی بود، احیای تمامیت ارضی آذربایجان مستقل معاصر در سال ۲۰۲۰ برای آذربایجان و مردمان آن پیروزی و موفقیت شکوهمند بعدی شد. با موضع امید رهبر کل قوا و به لطف مهارت و رشادت والا و البته به برکت و روحیه و قدرت بالای ملی ارتش پیروز آذربایجان که امسال ۱۰۴ امین سالگرد آن گرامی داشته می‌شود، آذربایجان رسالت تاریخی خود را به انجام رسانید. با کمک پروردگار و سایه فداکاری شهدایمان آذربایجان مجددا تمامیت ارضی خود را احیا نمود و ما مدت دو سال است که پس از آزادی اراضی آذربایجان در طی ۳۰ سال تحت اشغال غیر قانونی ارمنی بوده‌اند سالروز استقلال جمهوری آذربایجان را با اهمیت دوچندان گرامی می داریم.

وی همچنین اظهار داشت: رئیس‌جمهوری آذربایجان سال ۲۰۲۲ را به عنوان سال "شوشا" اعلام کرده و به شوشا نگین قره‌باغ و مرکز فرهنگ آذربایجان که ۲۸ سال تحت اشغال بوده پس از سپری‌شدن این سال‌ها مجددا صلح و امور بازسازی و احیا و همچنین رویدادهای فرهنگی بازگشته است.

سفیر آذربایجان در تهران در ادامه بیان کرد : مناقشه دیگر به پایان رسیده، موضع ما در رابطه با وضعیت پس از جنگ کاملا واضح است. ما خواستار امضای تفاهمنامه صلح بر پایه شناخت متقابل تمامیت ارضی و مصونیت مرزی و عادی‌سازی روابط با ارمنستان هستیم. ما می‌خواهیم به قفقاز جنوبی به عنوان منطقه صلح، همکاری و فعالیت متقابل بنگریم.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۹۹۱ پس از احیای استقلال، روابط ما با جمهوری اسلامی ایران تحکیم یافته و پیشرفت نمود. بعد از آزادسازی اراضی آذربایجان از اشغال، رئیس‌جمهوری آذربایجان که از پل تاریخی خداآفرین بازدید کرد مرز آذربایجان - ایران را مرز دوستی و برادری نام نهاد و یکبار دیگر تاکید کرد که جمهوری آذربایجان به روابط فی ما بین دول و ملت که بر پایه‌های مستحکم بنا نهاده شده است اهمیت بسزایی قائل می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران که همواره از تمامیت ارضی و مصونیت مرزی جمهوری آذربایجان حمایت کرده نیز دائما علاقه‌مند به توسعه و تعمیق روابط دوجانبه بوده است.

این دیپلمات آذربایجانی همچنین اظهار کرد : در ماه نوامبر سال گذشته ملاقات صمیمانه روسای جمهور دو کشور و تصمیمات اتخاذشده درباره پیشبرد هر چه بیشتر همکاری بین دو کشور جهت ارتقای روزافزون روابطمان و ورود به مرحله کیفی جدید شده است، تنها در طی یک سال گذشته امضای تفاهم در خصوص احداث اتصالات ارتباطی جدید بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان با عبور از اراضی ایران بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، امضای تفاهم سه‌جانبه سوآپ گازی بین آذربایجان، ایران و ترکمنستان، پی ریزی پل اتومبیل‌روی جدید روی رودخانه آستاراچای، از سرگیری پروازها و ... حاکی از این است که توسعه روابط دو کشور در مسیر درستی است.

علیزاده خاطرنشان کرد: امور مثمرثمر در زمینه کمیسیون مشترک دولتی بین دو کشور، گروه‌های دوستی بین‌المجالس و کارگروه‌های مشترک در بخش‌های مختلف در حال تداوم می‌باشد، سفرهای متقابل، ملاقات‌های منظم و اسناد منعقدشده محرک نیرومند تحکیم همکاری‌هایمان می‌باشد.

این دیپلمات آذربایجانی ابراز کرد: امروز آذربایجان با رهبری الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، یکی از کشورهای توسعه‌یافته با سیر صعودی در منطقه و جهان بدل گشته است. بر اساس نتایج سه ماه اول سال جاری در اقتصاد ما ۶/۸درصد افزایش یافته است. در بخش غیر نفتی اقتصادمان نیز افزایش بیش از ۱۰ درصد را شاهد بوده‌ایم. ذخایر ارزی استراتژیک آذربایجان با افزایش به بیش از ۵۳ میلیارد دلار آمریکا ارتقا یافته است.

وی یادآور شد: همچنین افزایش گردش تجاری بین آذربایجان و ایران در سال گذشته به ۳۰ درصد و در چهار ماه سال جاری به ۲۳ درصد نیز یکی از نتایج ثمربخش همکاری‌هایمان می‌باشد.

وی در پایان تاکید کرد: آذربایجان و ایران را مناسبات دوستانه راسخ پیوند می‌دهد و من یقین دارم که روابطمان که از اراده مردمان برادرمان نشات می‌گیرد در طی سال‌های آتی نیز در سیر صعودی توسعه خواهند یافت. زنده باد دوستی آذربایجان - ایران.»

مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان در تهران با حضور سفرای کشورهای مختلف از جمله روسیه، ترکیه، قزاقستان، پاکستان و همچنین صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما