شناسهٔ خبر: 54232171 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

وقوع طوفان خاک در برخی استان‌های کشور؛

از پیش بینی استمرار نفوذ گرد و غبار تا تهدید سلامت عموم مردم/ ضرورت پیگیری مقابله با ریزگردها در سطوح ملی و منطقه ای

متاسفانه رفته رفته شاهد وخیم تر شدن اوضاع ورود ریزگردها به جو کشور به ویژه در مناطق غربی و جنوبی کشور هستیم که قطعا پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، در روزهای اخیر بیش از پیش شاهد نفوذ ذرات گرد و غبار به جو کشور بوده ایم که البته بر اساس پیش بینی های انجام شده، گویا قرار است این روزهای ناخوشایند را در هوای تابستان هم تجربه کنیم.

گذشته از صحت و سقم استمرار نفوذ ریزگردها و همچنین صرف نظر از چرایی وقوع این رخداد، ذرات گرد و غبار آثار بسیار مخربی بر روی سلامتی آحاد جامعه خواهد داشت که البته در کوتاه مدت نیز افرایش مراجعه بیماران قلبی و تنفسی به اورژانس های بیمارستانی از همین موضوع حکایت دارد.

در شرایط موجود ضمن اینکه باید مسائل خاصی از جمله ماندن در منزل، مصرف بیشتر مایعات و..‌. رعایت شود، باید دست اندر کاران امر نیز با جدیت موضوع مقابله با ریزگردها را در سطوح ملی و منطقه ای پیگیری کنند.

منشا ۷۰ درصد ریزگردهای وارد شده به کشور خارجی است/ اهمیت پیگیری معضل ریزگردها از طریق انجام دیپلماسی

پرویز اوسطی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: مبحث ریزگردها به یک معضل جهانی تبدیل شده که به صورت منطقه ای بیشتر ایران و کشورهای خاورمیانه درگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه چهار کانون مهم ریزگرد در خارج از کشور وجود دارد، افزود: بر اساس بررسی های میدانی، اطلاعات ماهواره و کارشناسی های انجام شده، منشا ۷۰ درصد ریزگردهای وارد شده به کشور خارجی است.

اوسطی تصریح کرد: کشور عراق یکی از کانون های خارجی ریزگردها است و سوریه، عربستان، اردن، کویت و صحرای آفریقا نیز از دیگر کانونهای خارجی ریزگرد محسوب می شوند.

وی عنوان کرد: حدود ۳۰ درصد منشا ریزگردها هم به کانون‌های داخلی کشور برمی گردد که باید سازمان های متولی نظیر محیط زیست و منابع طبیعی مسائل مربوط به کانون‌های داخلی را مدیریت کنند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در حوزه ریزگردها، دیپلماسی فعال شود و ایران با کشورهای منطقه نشستهایی را برگزار کند و در این رابطه با کشورهای منطقه که بیشترین خسارت را از همین ریزگردها دیده اند، به یک راهکار اجرایی دست یابد.

اوسطی خاطرنشان کرد: کشور ایران باید در نشست با کشورهای منطقه، در زمینه پروژه های اجرایی که می توانند در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ریشه ریزگردها را قطع کنند، به توافق برسد و آن را اجرایی کند.

پیگیری معضل ریزگردها به یک اجماع در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی نیاز دارد

وی با اشاره به ارائه آمار نگران کننده ای از ریزگردها در یکی از جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس، افزود: در کانون صحرای آفریقا گاها ریزگردهایی تا ۷۳۰ کیلوگرم بر هکتار برمی‌خیزند و در کانون های داخلی هم این عدد گاهی به ۱۲۲ کیلوگرم بر هکتار می رسد که سال به سال به دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط خشکسالی حاکم بر کشور و منطقه، حجم این ریزگردها در حال افزایش است پس این نگرانی ریشه ای و اساسی است و به یک اجماع در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی نیاز دارد تا موضوع ریزگردها در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دنبال شود‌.

اوسطی خاطرنشان کرد: ستاد ملی مبارزه با ریزگردها در سطح کشور وجود دارد و برخی دستگاه ها در آن عضویت دارند، وظایفی برای آنها تعریف شده که در حال پیگیری آن  در قالب یک جراحی و اقدام داخلی هستند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌ها و راهبردهای همه دستگاه ها در ستاد ملی مبارزه با ریزگردها مشخص شده، گفت: به طور مثال سازمان جنگل‌ها می تواند در حوزه حفاظت، غرق، مدیریت چرا و اصلاح پروانه ها اقداماتی در رابطه با کنترل ریزگردها  انجام دهد همچنین دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، هواشناسی و... هریک مسئولیتهایی دارند.

اوسطی تصریح کرد: سازمان هواشناسی طی جلسه ای عنوان کرد که در حوزه تجهیزات مورد نیاز برای پایش و کنترل ریزگردها مشکلاتی وجود دارد برهمین مبنا باید این تجهیزات مطابق استانداردهای مورد نیاز در کشور مستقر شود، به طور مثال در حوزه استانداردهای بین المللی فاصله ایستگاه ها و رادارهای هواشناسی موجود در کشور ۱۰۰ کیلومتر است، درحالی که در کشورهای پیشرفته این میزان ۲۰ کیلومتر است بنابراین تجهیزات مذکور باید استاندارد سازی شود تا بتوانیم پایش مطلوب تری در حوزه ریزگردها داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اگرچه کشور ایران می تواند برخی داده‌های مورد نیاز را از طریق ماهواره دریافت کند اما ما به داده های میدانی هم نیاز داریم پس این امر مستلزم تامین تجهیزات و استقرار رادارهای هواشناسی طبق استانداردها است تا اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند.

اوسطی با تاکید بر اهمیت موضوع دیپلماسی، خاطرنشان کرد: ۱۰ رادار هواشناسی در کشور وجود دارد درحالی که این تعداد برای دستیابی به حداقل استانداردها باید به ۲۲ رادار برسد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: همه نسبت به موضوع ریزگردها حساسیت لازم را دارند و تعهداتی در وجود مردم و مسئولین قرار گرفته که برمبنای آن می خواهند در راستای رفع معضل ریزگردها کمک کنند اما در عمل هم  در حوزه کانون های مربوطه و برنامه ریزی و هم توان عملیاتی، تجهیزات لجستیک و امکانات مورد نیاز با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: باید در حوزه دیپلماسی، اقدامات مربوط به کنترل ریزگردها در قالب پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی دنبال شود.

توصیه هایی که در زمان آلودگی هوا باید به آنها عمل کنیم

دکتر فتحعلی باغ نی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره اقدامات لازم در روزهای آلوده اظهار داشت: اگرچه در فصل بهار قرار داریم اما با توجه به آلودگی هوا باید بدن را بپوشانیم زیرا سردی و خشکی هوا سبب بیماری می شود.

وی افزود: همچنین در روزهایی که هوا آلوده است باید از فعالیت های ورزشی که با انجام آنها مجبور به تنفس عمیق می شویم، بپرهیزیم و در فضای بیرون چند لایه پارچه مرطوب مقابل بینی بگذاریم و تا حد امکان از راه بینی تنفس کنیم.

باغ نی تصریح کرد: همچنین باید هوای منزل و محیط کار را با استفاده از دستگاه بخور که داخل آن گلاب ریخته شده، مرطوب یا در فضا،  گلاب را اسپری کنیم.

وی شستشوی بینی و گلو با آب ولرم و نمک به صورت روزانه چند مرتبه که البته مانع روزه داری هم نیست و انجام بخور با جوشانده گیاهانی چون پونه، بابونه و گل ختمی را از دیگر راهکارهای مقابله با  آلودگی هوا اعلام کرد.

این پزشک طب سنتی تصریح کرد: مصرف دمنوش هایی نظیر پونه، رازیانه، کاسنی، گشنیز و شربتهایی چون خاکشیر، زعفران، سکنجبین و آبلیمو و موادی چون سماق، نارنج، زرشک، لیمو، سیر، پیاز، آبغوره، رب انار و ریواس طی شبانه روز در روزهای آلودگی هوا توصیه می شود.

باغ نی خاطرنشان کرد: پرهیز از درهم خوری و خوردن غذاها و گوشت های غلیظ چون گاو، ماکارونی ، قارچ و نیز سرخ کردنی ها در کنار پرهیز از استشمام بوهای شیمیایی نظیر الکل، وایتکس، عطر و ادکلن های شیمیایی نیز در این روزها توصیه می شود.

وی افزود: انجام حرکات ملایم ورزشی و کشش عضلانی، تاب سواری، استفاده از صندلی متحرک و ... در فضای منزل بسیار مفید است.

باغ نی همچنین بر ضرورت پرهیز از خواب فراوان در طول روز، حفظ آرامش روحی و کنترل استرس و خشم، مصرف دمنوش گل ختمی، چهار تخمه و... برای پاکسازی ریه ها و مجاری تنفسی و دفع اخلاط تاکید کرد.

این پزشک طب سنتی گفت:همچنین در این روزهای آلوده نباید مصرف آشهای ترش مزه فراموش شود.

باغ نی دود کردن اسپند، کندر، عنبرنسا را به ویژه برای افراد مبتلا به سینوزیت و دارای ترشحات توصیه کرد.

وی با توصیه به مصرف کاهو و سکنجبین عسلی، افزود: همچنین بوییدن رایحه های طبیعی مثل گل محمدی، صندل، بهار نارنج و... و مصرف دمنوش به و سیب برای کاهش عوارض آلودگی هوا توصیه می شود.

این پزشک طب سنتی درباره پیامدهای استمرار آلودگی هوا، گفت: نمی توان با قطعیت درباره این پیامدها سخن گفت بلکه به مسائل متعددی از جمله وضعیت جسمی و روحی افراد، میزان در معرض بودن و ترکیب هوا و... بستگی دارد.

باغ نی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی حفظ آرامش و تقویت سیستم بسیار حائز اهمیت است.

نحوه تغذیه در شرایط آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است

سارا شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های انجام شده گویا ریزگردها در تابستان امسال نیز استمرار دارد، هرچند که این پیش بینی قطعی نیست و ممکن است تغییر کند اما با توجه به مشکلات موجود و خشکسالی ها ممکن است این وضعیت ادامه یابد.

معاون فنی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: باید مشکل ریزگردها در سطح کلان و بین المللی حل شود.

شاه آبادی تصریح کرد  تنها کاری که مردم به ویژه بیماران قلبی، تنفسی، سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری های زمینه ای در زمان ورود ریزگردها می توانند انجام دهند، این است که از منزل خارج نشوند.

وی افزود: افرادی که مجبور به خروج از منزل هستند، باید از ماسک های سه لایه استفاده کنند، زیرا ماسک های جراحی سه لایه این امکان را ندارند که مانع ورود ریزگردها به دستگاه تنفسی افراد شوند، بنابراین ماسک های N95، ماسک هایFFP2 موجود در بازار برای جلوگیری از ورود ریزگردها به دستگاه تنفسی افراد مناسب هستند.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: در شرایط آلودگی هوا، نحوه تغذیه بسیار حائز اهمیت است، برهمین مبنا مصرف مایعات فراوان، شیر کم چرب، میوه و سبزیجات مفید است.

وی افزود: سطوح موجود در منزل هم باید به طور مداوم با دستمال مرطوب پاک و خاک زدایی شود تا ذرات گرد و غبار وارد دستگاه تنفس اهالی منزل نشود.

شاه آبادی همچنین شستشوی مجاری تنفسی به صورت مرتب را به منظور جلوگیری از ورود ریزگردها به دستگاه تنفسی بسیار حائز اهمیت دانست.

وی تصریح کرد: در این شرایط آلودگی هوا اگر فردی مجبور به خروج از منزل شد با خودرو تردد کند و شیشه های خودرو را بالا نگهدارد که گرد و غبار وارد خودرو نشود.

به گزارش مرصاد، با توجه به تکرار روزهای آلوده رعایت توصیه های بهداشتی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و البته متولیان امر نیز باید با جدیت موضوع مقابله با ریزگردها را پیگیری کنند‌.

 

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما