شناسهٔ خبر: 54218900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

فرمانده سابق سپاه عاشورا در اختتامیه جایزه «ادبی یوسف»؛

نهضت «جهاد تبیین» باید ایجاد شود

فرمانده سابق سپاه عاشورا در اختتامیه مرحله استانی جایزه ادبی یوسف در اردبیل، بر ضرورت ایجاد نهضت روایت‌گری و جهاد تبیین تأکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در اردبیل، اختتامیه مرحله استانی جایزه «ادبی یوسف» و رونمایی از 22 عنوان کتاب به‌مناسبت چهلمین سالگرد فتح خرمشهر، در سالن اجتماعات موزه دفاع مقدس اردبیل با حضور سردار غلام‌عسگر کریمیان، فرمانده سابق سپاه عاشورا، علی واحد، مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

کریمیان اظهار کرد: خبرنگاران، به تعبیر مقام معظم رهبری «افسران جنگ نرم» هستند؛ بر این اساس، در عرصه رسانه، در نبرد بی‌امان و درگیری تمام‌عیار و در عرصه جهاد تبیین، تأثیرگذار هستند؛ به شرط استفاده از نقشه راه ترسیمی و جامع، اجرای گام‌به‌گام و دقیق، گرفتن بازخوردها با هدفگذاری مطمئن و اجرای منسجم، دوری از اقدامات جزیره‌ای و گسست‌هایی که دشمن در پی ایجاد آن است.
 
وی افزود: درباره عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر، اصحاب رسانه و قلم، قطعاً پژوهشگر هستند و باید چنین باشد زیرا در این رویداد، اتفاقاتی هنوز از نظر دور مانده است که کاش در گنجینه انقلاب، تفحص و استخراج شود و از آن‌ها استفاده کنیم.
 
رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: حضرت امام فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؛ مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند «در فتح‌الفتوحی همانند فتح خرمشهر، تقوا کارساز بود، نه سلاح و تجهیزات» و به قول شهید میثمی «توان ما به اندازه سلاح و تجهیزات ما نیست؛ توان ما به اندازه اتکال ما به خداوند متعال است».
 
وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه فرهنگ ما برگرفته و الهام‌گرفته از فرهنگ عاشورایی و علوی بود؛ نظر شهید آوینی، سید‌شهیدان اهل قلم -که همه اصحاب هنر در تمام سطوح، اعتقادات، افکار و رویکردهای گوناگون، وی را هنرمندی فرهیخته و متعهد می‌شناسند- سند این ادعاست آنجا که می‌گوید: «اگر می‌خواهید ما را بشناسید، بروید تاریخ کربلا را بخوانید.»
 
کریمیان بیان کرد: رزمندگان از فرهنگ حضرت اباعبدالله(ع) الهام گرفته و مظلومانه جنگیده‌اند تا انقلاب، شرف، عزت، غیرت و پرستیژ ملی ما را حفظ کنند؛ اما در جهت معرفی این فرهنگ، اصحاب رسانه متأسفانه نتوانسته‌اند، آن طور که باید، کار خود را درست انجام دهند؛ به این ترتیب، گسست فرهنگی که دشمن در پی ایجاد آن است، اتفاق می‌افتد و باید با نشست و گفت‌و‌گو و عملکرد جهادی این فاصله‌ها را پر کرد.
 
وی گفت: به اعتقاد من، از مناطقی چون اردبیل باید نهضت روایت‌گری راه بیفتد؛ نهضت جهاد تبیین باید ایجاد شود که صرفاً یک وظیفه سازمانی و اداری نیست؛ وظیفه‌ای دینی است زیرا ما جنگ نمی‌کنیم که شکست بخوریم یا شهید شویم، ما به تکلیف عمل می‌کنیم؛ چنانچه تکلیف‌محوری و عملگرایی از عوامل پیروزی رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس بود. 
 
به گفته این جانباز دفاع مقدس، پس از فتح خرمشهر -که قدرت و قوت ایران تثبیت شد- دشمن رویکرد خود را عوض کرد و سُفرای صلح و آشتی برای برگزاری مذاکرات و پشت میز نشاندن ایران، به این سو روانه شدند؛ حال اگر نتوانیم در فضای رسانه به پرسش‌های نسل جوان جواب قانع‌کننده‌ای بدهیم، در عرصه نهضت جهاد تبیین با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
وی با نقبی به فرمایش مقام معظم رهبری اذعان کرد: ما در وسط میدان جنگ هستیم؛ صورت آن تغییر کرده، اما ماهیت آن عوض نشده است. نبرد بین جبهه انقلاب اسلامی و استکبار جهانی همچنان ادامه دارد؛ یعنی چون نبرد بین حق و باطل است، هرگز پایان نمی‌پذیرد بلکه تنها صورت آن تغییر می‌یابد، چنان که این پنجمین نبرد تحمیلی به ما است؛ نبرد سرد، نبرد سخت، نیمه‌سخت، نبرد نرم و نبرد ادراکی و شناختی که بسیار پیچیده‌تر از بقیه است؛ چرا که بر روی ادراکات و اعتقادات عمیق مردم و به‌ویژه جوانان تأثیرگذار است و با استفاده از غول‌های رسانه‌ای و عملیات روانی باعث خطای محاسباتی یعنی وارونه دیدن می‌شود، از جمله حق و باطل را جای هم دیدن، ضد ارزش را ارزش دیدن و بالعکس.. که این خطرناک است.
 
وی اضافه کرد: وقتی عامه مردم نظام را پشتیبانی نکردند، یکی از عناصر اصلی تولید قدرت و اقتدار از دست می‌رود و در واقع، نظام، سرمایه‌های اجتماعی را از دست می‌دهد؛ در چنین وضعیتی، شعارها در حد شعار باقی می‌مانند، از این رو، برای پیشگیری و مقابله با این جریان، لازم است افسران جنگ نرم، بیانیه گام دوم انقلاب را بخوانند، استنتاج کنند و نسبت به گروه‌های مخاطب گوناگون مطالبه ایجاد کنند، بر این اساس، در عرصه جهاد تبیین و نبرد شناختی، تحقیق و پژوهش واجب و لازم است همگی انجام وظیفه کنیم.
 
توجه به تدوین کتاب‌های ارزشمند
علی واحد، مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز با بیان اینکه به مناسبت سالگشت آزادسازی خرمشهر قهرمان برنامه‌های کلانی در سطح استان خواهیم داشت، اظهار کرد: فضاسازی انجام شده و هر شهرستان به شکل بومی- محلی برنامه‌هایی خواهند داشت؛ بر این اساس، بیش از ۱۵۰ برنامه برای استان پیش‌بینی شده است که با شعار محوری «ما مقاوم هستیم» انجام خواهند گرفت؛ از جمله: صبحگاه مشترک نیروهای مسلح با هماهنگی سپاه استان و حضور رزم‌نوازان نیروهای نظامی و انتظامی در میادین شهر با اجرای «بانک مقاومت و پیروزی»، برگزاری یادواره‌ها در تمام شهرستان‌ها، غبار روبی مزار شهدا، سخنرانی فرماندهان در مدارس فعال، برگزاری شورای راهبردی بانوان دفاع مقدس، آغاز فراخوان شعر دفاع مقدس و اجرای ۳ تئاتر با عناوین «بابا نفس داد»، «معبد سیمرغ» و «قدم‌های رستگار».
 
وی افزود: در سال‌های اخیر، تدوین کتاب‌های ارزشمند در حوزه‌های مختلف داستان، شعر، خاطره و ... مورد توجه قرار گرفته و به صورت منظم دوره‌های آموزشی در این خصوص برگزار می‌شود.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل ادامه داد: ۲۲ عنوان کتاب همزمان با این مراسم و در آستانه سالروز فتح خرمشهر رونمایی شد؛ 4 عنوان دیگر نیز پنجشنبه همین هفته رونمایی خواهند شد و با توجه به برگزاری کنگره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان، سعی داریم به همین مناسبت زمینه چاپ و انتشار ۳۴۰ عنوان کتاب را تا پایان سال فراهم آوریم.


 
رونمایی از 22 عنوان کتاب
عناوین کتاب‌هایی که به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر قهرمان رونمایی شد، بدین شرح است:

مجموعه ۱۲ جلدی «شرح مستان» (نگاهی کوتاه به زندگی چند شهید) اثر سیده صغری جوادی
«بانوی نینوا» (نگاهی بر زندگی شهدای مداح و ایثارگر) از سعید دست‌افشان
«پری» (داستان زندگی پَروَر زالی‌پور) اثر اعظم شریف
مجموعه داستان کوتاه «شهر عسل» اثر نیره محرمی رنجبر
«سطرهای ارغوانی» مجموعه داستان‌های منتخب نهمین دوره جایزه ادبی یوسف به کوشش و تدوین پری آخته
 
در حوزه ادبیات نمایشی:
«تابو» اثر فرزاد فرزانه
«پنجره‌ها» اثر سید رزاق صفوی هیر
 «سمفونی من و تو» اثر مجید برجعلی‌زاده
«سمفونی گودال» اثر حسین قربانزاده "ترشی نارگول" و ترجمه ترکی "آنالار روایتی" اثر مونا منادی
 
برگزیدگان مرحله استانی یازدهمین جایزه ادبی یوسف
در همین مراسم، نتایج مرحله استانی یازدهمین جایزه ادبی یوسف نیز به داوری محمد حسین حسین‌پور، فرانک انصاری، پری آخته، بدین شرح اعلام شد:

از 41 اثر رسیده به دبیرخانه، ضمن تقدیر از «مونا منادی» و «نیره محرمی رنجبر»؛ «توران قربانی صادق»، رتبه سوم؛ «خدیجه سلمانی» رتبه دوم و «طوبی حسین‌زاده» رتبه نخست را از آن خود کردند.
 
به گزارش ایبنا؛ خوانش داستان از سوی خدیجه سلمانی و طوبی حسین‌زاده و نیز اجرای نمایش «بابا نفس داد»، از جمله برنامه‌های جنبی این رویداد بودند؛ در پایان نیز دبیرخانه استانی جایزه ادبی یوسف، برای دریافت آثار دوازدهمین دوره این جشنواره و همچنین جشنواره شعر دفاع مقدس، اعلام آمادگی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما