شناسهٔ خبر: 54201859 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه پاکستانی: کمک به پیروزی طالبان مشکلات پاکستان را حل نکرده است

تهران- ایرنا - یک روزنامه پاکستانی در مقاله ای تحلیلی یادآوری کرد کمک پاکستان به پیروزی طالبان در افغانستان فقط بر مشکلات این کشور افزوده و هیچ یک از آنها را حل نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در مطلب روزنامه «دیلی پاکستان» آمده است: در دو دهه گذشته، پاکستان بر این باور بود که افغانستان تحت حاکمیت طالبان، موهبتی برای امنیت این کشور خواهد بود. بدین ترتیب اسلام‌آباد مدت‌هاست که از طالبان حمایت می‌کند تا از نفوذ هند در افغانستان جلوگیری کند.اما به نظر می رسد طالبان از زمان بازگشت به قدرت نشان داد که پاکستان درباره این موضوع اشتباه کرده است. گزارش ها حاکی است پس از ورود پیروزمندانه طالبان به کابل، امنیت داخلی پاکستان کاهش یافته است.

به نوشته این روزنامه، در ابتدای موفقیت طالبان در افغانستان، گروه شبه نظامی "تحریک طالبان پاکستان" که به TTP معروف است را تقویت کرد. این گروه از زمان بازگشت طالبان به قدرت، از پایگاه هایی در خاک افغانستان بیش از ۱۲۴ حمله تروریستی انجام داده اند و فعالیت تحریک طالبان پاکستان به تنش بین اسلام آباد و طالبان در کابل منجر شده است.

این مطلب می افزاید: تلاش های بسیار  اسلام آباد برای به رسمیت شناخته شدن در جامعه بین المللی و کمک های اقتصادی برای رژیم طالبان موفقیت چندانی نداشت.جامعه بین المللی به صراحت گفته است که در به رسمیت شناختن طالبان عجله نخواهد کرد مگر اینکه آنها رفتار خود را تغییر دهند. از سوی دیگر، طالبان نیز از دست کشیدن از مواضع تندرو خود در مورد موضوعاتی مانند حقوق زنان و اجازه ورود دختران به مدارس امتناع کرده اند. 

به علاوه پاکستان انتظار نداشت خروج نظامی آمریکا از افغانستان پایانی بر منافع واشنگتن در منطقه باشد. این کشور امیدوار بود به عنوان یک محور کلیدی در منطقه، قدرت خارجی برجسته در افغانستان و واسطه اصلی میان طالبان  از یک طرف  و آمریکا و متحدانش  از طرف دیگر ظاهر شود.

بدین ترتیب در جریان عقب نشینی شتابزده  دولت «جو بایدن» از افغانستان در تابستان گذشته، مقاما های پاکستانی نسبت به حفظ نفوذ بر طالبان و در عین حال حفظ روابط نزدیک با آمریکا خوشبین بودند. و این تصور یک اشتباه محاسباتی بزرگ بود.

دیلی پاکستان همچنین نوشت: پس از پیروزی طالبان در افغانستان، اسلام آباد انتظار داشت که طالبان افغانستان بین همتایان پاکستانی خود و دولت پاکستان میانجیگری کنند. اما این گفتگوها شکست خورد و پاکستان با انجام چندین حمله پهپادی  و حملات هوایی علیه اهداف تحریک طالبان پاکستان در افغانستان اوضاع را پیجیده کرد. 

در پایان این گزارش آمده است: پاکستان باید در رویکرد خود در قبال طالبان تجدید نظر کند. رهبران مختلف پاکستان که از طالبان به امید ایجاد امنیت بیشتر پاکستان حمایت می‌کردند، به وضوح چالش‌های واقعی پیش روی کشورشان را درک نکردند. چیزی که اکنون مشخص شده این است که کمک به پیروزی طالبان تنها بر مشکلات پاکستان افزوده است و هیچ یک از آنها را حل نکرده است.

نظر شما