شناسهٔ خبر: 54192001 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ادامه وضعیت نابسامان کشتارگاه اردستان

مرتضی عسگری

بیش از ۴۲ سال از ساخت کشتارگاه مشترک اردستان و زواره می‌گذرد و ماهانه بیش از ۵۰۰ رأس دام سبک و سنگین در این کشتارگاه توسط قصابان این دو شهر کشتار می‌شود.

صاحب‌خبر -

پس از چند سال اوضاع نابسامان کشتارگاه دام مشترک اردستان و زواره که باعث گلایه‌های متعددی در فضای رسانه‌ای شهرستان شد، بار دیگر باعث شده مسئولان شهرستان کمر همت برای بهسازی و رفع مشکلات این مکان ببندند و اعضای شورای تأمین شهرستان و دیگر مسئولان متولی بازدید مشترکی را از کشتارگاه انجام دهند.

کشتارگاه اردستان مورد تأیید دامپزشکی نیست

رئیس دامپزشکی اردستان در حاشیه بازدید از کشتارگاه دام این شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کشتارگاه مشترک دام اردستان و زواره تنها کشتارگاه این شهرستان است که از ساخت آن سال‌های زیادی می‌گذرد و اکنون با مشکلات بسیاری روبرو است که عدم رسیدگی به وضعیت آن به منزله یک تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم است.

سعید راعی با بیان اینکه در بازدیدی که اعضای شورای تأمین از وضعیت کشتارگاه داشتند مقرر شد دامپزشکی مشکلات این واحد را به‌صورت مکتوب به فرمانداری شهرستان ارسال کند، گفت: با جلسات و تذکرات مکرری که در ماه‌های گذشته انجام شد، شهرداری اردستان حدود ۲۵ درصد از وضعیت نابسامان کشتارگاه را بهسازی کرد، ولی این کشتارگاه برای رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به نواقص کشتارگاه مشترک اردستان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکلی که وجود دارد عدم بهره‌برداری از اتاق پیش سرد و ماشین حمل گوشت است. البته نواقصی از جمله چاه دفع فاضلاب، نبود سرویس بهداشتی مناسب، بالابر برقی و... از دیگر مشکلات کشتارگاه دام اردستان است که باعث شده هنوز این مکان مورد تأیید دامپزشکی نباشد.

فاضلاب کشتارگاه غیراصولی دفن می‌شود

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان به ایسنا، گفت: تاکنون کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بازدیدهای متعددی از کشتارگاه مشترک اردستان و زواره داشتند و هر بار تذکرات لازم را به متولیان مربوط داده شده است.

حسن ذبیحی با بیان اینکه از نظر بهداشت محیط آن مقدار از وضعیت کشتارگاه که در حوزه بازرسی و نظارت شبکه بهداشت و درمان است به هیچ عنوان ایده‌آل نیست، تصریح کرد: فاضلاب کشتارگاه مشترک اردستان و زواره به شکل غیراصولی دفع می‌شود که برای زمین‌های اطراف خطر دارد و اثرگذار است و می‌تواند برای محیط زیست هم خطرناک باشد که باید در این زمینه هرچه سریع‌تر فکری بشود

۳۵۰ میلیون تومان برای اتاق پیش سرد هزینه شده است

شهردار اردستان نیز در این بازدید به ایسنا، گفت: شهرداری اردستان برای جلوگیری از وضعیت کشتارگاه دام که تا یک ماه گذشته تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت همشهریان شده بود تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون تومان برای اتاق پیش سرد و مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان برای بهسازی قسمت‌های مختلف کشتارگاه دام شامل سرامیک کف، آهن‌آلات، تعویض بالابر، چاه دفن و... هزینه کرده است.

مصطفی ایراندوست با گلایه از عدم همکاری شهرداری زواره در بهسازی کشتارگاه مشترک دام، گفت: شهرداری زواره معتقد است کشتارگاه دام شهرستان باید تعطیل شود، در صورتی که نسبت به سهم خود باید حدود ۴۰ درصد از هزینه این مکان را تأمین کند که تاکنون یک ریال نیز در این مکان هزینه نکرده است.

وی افزود: شهرداری اردستان تاکنون ۱۴۰ میلیون تومان در بخش‌های مختلف کشتارگاه هزینه بهسازی کرده است و برای رفع کامل مشکلات کشتارگاه دام اردستان اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی نیاز است که مساعدت مسئولان استان را می‌طلبد. با توجه به مصوبه‌ای که انجام شده شهرداری اردستان باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان در این کشتارگاه هزینه کند.

مهلت دوهفته‌ای به شهرداری برای رفع نواقص

فرماندار اردستان نیز در این بازدید با بیان اینکه شهرداری اردستان با اولویت‌بندی که شبکه دامپزشکی شهرستان اعلام می‌کند، اقدامات لازم را برای برطرف کردن مشکلات انجام دهد، گفت: اولین هدفی که در بهسازی کشتارگاه مشترک باید انجام شود این است که باید مشکلات و اقدامات به‌صورتی انجام شود که گوشت سالم و بهداشتی وارد بازار شود.

سید محمدهادی احمدی طباء با انتقاد از وضعیت حال حاضر کشتارگاه این شهرستان، گفت: بی‌تفاوتی شهرداری‌ها به مصوبات کارگروه سلامت و رفع نواقص جای تأمل دارد و باید طی مدت دو هفته آینده این نواقص برطرف شود.

انتهای پیام

نظر شما