شناسهٔ خبر: 54190788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نادران رسما نامزد ریاست قوه مقننه شد

آغاز رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس

دنياي اقتصاد-هنگامه عليقلي : همزمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد رقبای قالیباف برای تصدی کرسی ریاست مجلس، الیاس نادران دیروز رسما نامزدی خود را با نامه‌ای اعلام کرد. دو روز آینده برای مجلس یازدهم سرنوشت‌‌ساز است. چهارشنبه ۱۰صبح نتایج انتخابات هیات رئیسه مشخص می‌شود و نمایندگان مجلس، ظهر چهارشنبه به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت. به گزارش انتخاب و به گفته ولی اسماعیلی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی؛ فرآیند ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات هیات رئیسه مجلس در فراکسیون انقلاب اسلامی از دیروز‌(یکشنبه) صبح آغاز شده و کاندیداها می‌توانند تا عصر امروز‌(دوشنبه) اسامی خود را به فراکسیون اعلام کنند. وی همچنین گفت که نادران به صورت رسمی و طی نامه‌ای برای انتخابات ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کرده، ولی قالیباف رئیس کنونی مجلس فعلا اعلام آمادگی کرده است.

صاحب‌خبر -

البته نادران که نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد روز ۲۰اردیبهشت نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام نامزدی کرده بود، اما روز گذشته به صورت رسمی و طی نامه‌ای برای انتخابات ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کرده است. او در نامه قبلی خود انتقاداتی را در مورد ریاست قالیباف بر مجلس مطرح کرده و تعهداتی به نمایندگان در صورت انتخاب شدن خود برای ریاست مجلس داده بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» و با استناد به شنیده‌ها از کریدور مجلس، فریدون عباسی، مرتضی آقا تهرانی و محمدرضا میرتاج‌الدینی نیز گزینه‌هایی هستند که احتمالا برای تصدی کرسی ریاست مجلس ثبت‌نام خواهند کرد.

قرار است سه‌شنبه عصر نیز جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلابی تشکیل شود و نتیجه رأی‌گیری درباره گزینه‌های هیات رئیسه مجلس در مجمع عمومی، چهارشنبه صبح در اختیار صحن علنی مجلس قرار گیرد. اسماعیلی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس ابراز امیدواری کرده است تا کاندیداهایی که از فراکسیون انقلاب رای کافی برای حضور در انتخابات هیات رئیسه نگرفته‌اند، به تعهد خود پایبند باشند و دیگر در صحن علنی مجلس برای انتخابات هیات رئیسه کاندیدا نشوند. اسماعیلی همچنین از اعلام آمادگی قالیباف برای پست ریاست مجلس خبر داده و اعلام کرده که هنوز نماینده دیگری برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی نکرده است.  از سوی دیگر چند روز پیش هم میرتاج‌الدینی که احتمال می‌رود برای پست ریاست مجلس کاندیدا شود، اعلام کرده بود که فراکسیون انقلاب بر سر حضور قالیباف به عنوان رئیس مجلس اجماع نظر دارد.

تغییر ترکیب هیات رئیسه

به گزارش «دنیای اقتصاد»، استقبال نمایندگان از انتخابات هیات‌رئیسه در اجلاسیه سوم نشان‌دهنده این است که نه تنها نمایندگان درصدد تغییر ترکیب هیات رئیسه هستند، بلکه قصد دارند تغییراتی در اداره مجلس و اصلاحات در هیات رئیسه نیز انجام دهند.   چندی پیش بیژن نوباوه‌وطن، ‌نماینده تهران و نزدیک به جبهه پایداری نیز به «دنیای اقتصاد» گفته بود که مجلس به هوای تازه نیاز دارد. نوباوه همچنین گفته بود که قدرت در مجلس باید متوازن شود. او ارجاع صیانت به شورای عالی فضای مجازی و جابه‌جایی اولویت‌های طرح‌های در دستورکار را هدف‌دار عنوان کرده و گفته بود که چرا نسخه اولیه طرح شفافیت را در دستو‌ر کار قرار ندادند.  از سوی دیگر جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت جام نیز به «دنیای اقتصاد»گفته بود که اداره مجلس نیازمند اصلاحات است، ولی از بین گزینه‌های موجود، قالیباف گزینه تصدی ریاست مجلس است، زیرا او مدیر باتجربه و میدانی است، اما او را در مجلس در حد مدیر جلسه نگه داشته‌اند. از سوی دیگر، پس از حاشیه‌های ایجاد شده ناشی از سفر اعضای خانواده قالیباف به ترکیه، جریانی در مجلس شکل گرفت تا قالیباف را ناکارآمد جلوه دهد و او را در انتخابات در موضع پایین‌تر قرار دهد، اما برآورد اظهارنظرهای نمایندگان از کریدور مجلس این است که قالیباف ولو با رأیی کمتر از دوره قبل رئیس خواهد ماند. هشتم خرداد ۹۹ برای نخستین‌بار، قالیباف رئیس مجلس شد. او ۲۳۰ رأی از مجموع ۲۶۴ رأی را کسب کرد. با استناد به بیانیه‌ای که نمایندگان چهار روز پس از افشای سفر اعضای خانواده قالیباف در حمایت از وی و پس از جلسه رسمی غیر علنی صبحگاهی منتشر کردند، می‌توان پیش‌بینی کرد که قالیباف رقیب جدی ندارد و این‌بار نیز رئیس مجلس می‌شود.

اسامی نامزدها

در این میان آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده است، فراکسیون انقلاب اسلامی، فراکسیون گام دوم و فراکسیون مستقلان ولایی، سه فراکسیون اصلی مجلس یازدهم رایزنی و مشورت‌های خود را برای انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه سوم آغاز کرده‌اند. نام‌های زیادی شنیده شده، اما تاکنون آنچه تا حدی قطعیت یافته، حضور چهره‌ها و افراد زیر در رقابت‌های انتخاباتی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است. بر اساس اعلام ‌سید محمدرضا میرتاج‌الدینی،‌ گزینه فراکسیون برای ریاست مجلس ‌مانند ۲ سال گذشته، محمدباقر قالیباف است. ‌محمدعلی محسنی بندپی، سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس هم از جلسه یکشنبه گذشته (۲۵ اردیبهشت) مجمع عمومی این فراکسیون درباره نحوه ورود به انتخابات هیات رئیسه خبر داده و گفته است: فراکسیون برای نواب رئیس قوه مقننه کاندیدایی را معرفی نخواهد کرد، اما برای دبیر و ناظر کاندیداهایی را مانند سال گذشته معرفی خواهیم کرد. پژمانفر، نیکزاد، میرتاج‌الدینی، مصری و حمیدرضا حاجی‌بابایی از نام‌های مطرح برای نایب‌رئیسی هستند. محمد‌مهدی زاهدی، ابراهیم عزیزی، محمدرضا صباغیان بافقی بداری، محمدرضا دشتی اردکانی، سید‌ناصر موسوی‌لارگانی، حجت‌الاسلام حاجی‌دلیگانی، احمد نادری، صدیف بدری و احد آزادیخواه هم از گزینه‌های مطرح برای پست دبیری هستند.

بنا به اطلاعات موجود کاندیداهای نواب رئیس مجلس، علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، ابراهیم عزیزی (نماینده کرمانشاه)، نصرالله پژمان‌فر و محمدمهدی زاهدی اعلام شده‌اند. همچنین کاندیداهای دبیران هیات رئیسه نیز به ترتیب سید ناصر موسوی‌لارگانی، علی کریمی فیروزجایی، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، روح‌الله متفکرآزاد، محسن دهنوی و محمد رشیدی هستند. در این میان کاندیداهای ناظران هیات ‌رئیسه نیز علیرضا سلیمی، محمدحسین فرهنگی، محسن پیرهادی، سید نظام‌الدین موسوی و علی رضایی اعلام شده‌اند.

از سوی دیگر جلسات آتی مجلس در کم یا زیاد شدن اعضای حاضر در لیست کاندیداها، نقش مهمی دارد. ممکن است تا روز چهارشنبه سوم خرداد که انتخابات برگزار می‌شود این لیست به ویژه در بخش دبیران و ناظران هیات رئیسه دچار تغییرات زیادی شود. هیات رئیسه مجلس ۱۲ پست دارد. یک رئیس و دو نایب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز (ناظر) است. این اعضا با رأی‌گیری و توسط دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.سومین سال کاری و رسمی پارلمان یازدهم در حالی آغاز خواهد شد که نمایندگان مردم در سال جاری و با توجه به شرایط کشور، بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسجام داخلی و حضور در کنار قوه مجریه برای پیشبرد تصمیمات سخت هستند. با برگزاری انتخابات هیات رئیسه و مشخص شدن گروه جدید ریاست مجلس، رقابت‌های داخلی پایان یافته و همراهی برای سامان‌بخشی به امور کشور آغاز می‌شود. دولت به این انسجام و همراهی نیاز دارد تا به یاری نمایندگان در مسیر اقناع جامعه و همدل ساختن مردم گام بردارد.

نظر شما