شناسهٔ خبر: 54186258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

باسعیدو به عنوان پایلوت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای قشم انتخاب شد

قشم - ایرنا - رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در جهاد ملی خانه دار کردن مردم قشم، باسعیدو به عنوان پایلوت اجرای طرح جهش نهضت ملی مسکن در روستاهای جزیره انتخاب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اعلام عصر یکشنبه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، افشار فتح الهی در دومین جلسه شورای مسکن جزیره گفت: در هفته پیش رو با استقرار نیروهای سازمان و بنیاد مسکن در این روستا، پالایش نهایی متقاضیان برای تحویل زمین و ساخت مسکن انجام و عملیات اجرایی این طرح در اسرع وقت آغاز می شود.

وی ادامه داد: حذف قیمت زمین از هزینه ساخت مسکن را مهمترین اولویت در اجرای این طرح دانست.

دومین جلسه شورای مسکن جزیره در سال ۱۴۰۱ با حضور افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و سعید کمالی رییس بنیاد مسکن شهرستان قشم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در غربی‌ترین قسمت جزیره قشم و در فاصله ۱۲۴ کیلومتر از شهر قشم روستای قرار دارد که از زمان گذشته آن را با سعیدو نامیده‌اند؛ در مورد وجه تسمیه روستا نظرات مختلفی بیان شده است از جمله اینکه این روستا به علت سکونت طایفه ای به نام ابوسعید از اعراب بنی معین که در این روستا سکونت داشتند نام باسعیدو بر آن مانده است.

باسعیدو دارای شناسنامه کهن و معتبر همچون یادگاری از روزگاران دیرین است که سالیان دور و درازی است که در کنار دریا فراز و نشیب فراوانی به خود دیده است.

قدمت و دیرینگی آن را می‌تواند از اسکله سنگی روستا که به قبل از اسلام در زمان ساسانیان باز می گردد و همچنین وجود قلعه، برج مراقبت و قبرستان سربازان انگلیسی دریافت.

انگلیسی‌ها درسال ۱۲۱۷ هجری قمری باسعیدو را تصرف کردند و در آنجا برای ذخیره کردن ذغال سنگ و اسکان دادن سربازان خویش قلعه و انبار های متعددی ساختند و تعدادی سرباز و چند عراده توپ در آنجا قرار دادند.

 بنابر اعتقاد سدیدالسلطنه قلعه با سعیدو معروف به قلعه «کرتو» و «محمدحاجی» از آثار پرتغالی هاست و «مستر کلارک» انگلیسی ابتدا در آن مقیم شد و بعد در بنگله «در کولی» یا «سرکوهی» که پنج مایل دورتر از با سعیدو است و ساختمان آثار آن هنوز باقی می باشد اقامت گزید.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما