شناسهٔ خبر: 54185319 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مخبر:

گشایش‌های بسیار خوبی در روابط بین ایران و قزاقستان در دولت سیزدهم شکل گرفته است

تسنیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: گشایش‌های بسیار خوبی در روابط بین ایران و قزاقستان در دولت سیزدهم شکل گرفته و افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نشانگر اراده جدی در گسترش همکاری‌های فیمابین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه) در دیدار با «بخیت سلطان‌اف» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با تاکید براینکه باید هر چه سریع‌تر موانع و مشکلات موجود بر سر راه تعمیق همکاری‌ها بین دو کشور برطرف شود، خاطر نشان کرد: فعالیت و همکاری‌های متقابل بخش خصوصی و تجار ایران و قزاقستان می‌تواند نقش اساسی در بالا بردن حجم روابط تجاری و اقتصادی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه گشایش‌های بسیار خوبی در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در دولت سیزدهم شکل گرفته است، تصریح کرد: افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نشانگر اراده جدی و خوب در گسترش و تعمیق همکاری‌های فیمابین است.

معاون اول رئیس‌جمهور بر توسعه روابط بانکی و مالی، حمل و نقل، کشت فراسرزمینی و بنادر جمهوری اسلامی ایران با جمهوری قزاقستان تاکید کرد و افزود: دو کشور توانایی دارند تا در زمینه تامین امنیت غذایی و حمل و نقل تبدیل به یک هاب منطقه‌ای شوند که گسترش همکاری‌های گمرکی و افزایش حجم صادرات و واردات بین دو کشور می‌تواند نقطه شروع خوبی برای رسیدن به این هدف و روابط درازمدت شود.

مخبر افزود: باید نمایشگاه‌های تجاری و معرفی دستاوردها و محصولات ایرانی و قزاقستانی در راستای گسترش همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

بخیت سلطان‌اف معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان نیز در این دیدار با استقبال از سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان با حفظ حسن همجواری تاکید کرد: گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و همچنین افزایش چشمگیر حجم تجارت در سه ماهه اول سال جاری بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان نشان می‌دهد که اهداف و راهبردهای دو کشور بر یکدیگر منطبق شده است.

رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و قزاقستان گفت: امیدواریم در سفر رسمی رئیس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران تصمیمات خوب اتخاذ شده در چند ماه گذشته در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک اجرایی شود.

وی خاطر نشان کرد: آمادگی داریم با برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین گردهمایی‌های تجاری و اقتصادی بین فعالان اقتصادی دو کشور در راستای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان گام‌های عملیاتی برداریم.

سلطان‌اف با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل باری و مسافری بین ایران و قزاقستان گفت: با حمایت‌های دولت ایران مذاکرات خوبی در خصوص توسعه همکاری‌های ریلی و جاده‌ای و هوایی شکل گرفته است که دستیابی به این اهداف می‌تواند ایران و قزاقستان را تبدیل به دو بازیگر مهم منطقه‌ای کند.

نظر شما