شناسهٔ خبر: 54181200 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مخبر در دیدار با معاون نخست وزیر قزاقستان:

گشایش های بسیار خوبی در روابط ایران و قزاقستان شکل گرفته است

محمد مهاجرانی

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گشایش‌ها اخیر در روابط ایران و قزاقستان گفت: افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نشانگر اراده جدی و خوب در گسترش و تعمیق همکاری های فیمابین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در دیدار با «بخیت سلطان اف» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با تاکید براینکه باید هر چه سریع‌تر موانع و مشکلات موجود بر سر راه تعمیق همکاریها بین دو کشور برطرف شود، خاطر نشان کرد: فعالیت و همکاری‌های متقابل بخش خصوصی و تجار ایران و قزاقستان می‌تواند نقش اساسی در بالا بردن حجم روابط تجاری و اقتصادی ایفا کند.

مخبر با اشاره به اینکه گشایش‌های بسیار خوبی در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در دولت سیزدهم شکل گرفته است، تصریح کرد: افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نشانگر اراده جدی و خوب در گسترش و تعمیق همکاری‌های فیمابین است.

معاون اول رئیس جمهور بر توسعه روابط بانکی و مالی، حمل و نقل، کشت فرا سرزمینی و بنادر جمهوری اسلامی ایران با جمهوری قزاقستان تاکید کرد و افزود: دو کشور توانایی دارند تا در زمینه تامین امنیت غذایی و حمل و نقل تبدیل به یک هاب منطقه‌ای شوند که گسترش همکاری‌های گمرکی و افزایش حجم صادرات و واردات بین دو کشور می‌تواند نقطه شروع خوبی برای رسیدن به این هدف و روابط دراز مدت شود.

وی افزود: باید نمایشگاه‌های تجاری و معرفی دستاوردها و محصولات ایرانی و قزاقستانی در راستای گسترش همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور هر چه زودتر راه اندازی شود.

بخیت سلطان اف معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان نیز در این دیدار با استقبال از سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان با حفظ حسن همجواری تاکید کرد: گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و همچنین افزایش چشمگیر حجم تجارت در سه ماهه اول سال جاری بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان نشان می‌دهد که اهداف و راهبردهای دو کشور بر یکدیگر منطبق شده است.

رییس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و قزاقستان گفت: امیدواریم در سفر رسمی رییس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران تصمیمات خوب اتخاذ شده در چند ماه گذشته در قالب تفاهم نامه‌های همکاری مشترک اجرایی شود.

وی خاطر نشان کرد: آمادگی داریم با برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین گردهمایی‌های تجاری و اقتصادی بین فعالان اقتصادی دو کشور در راستای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان گام‌های عملیاتی برداریم.

سلطان اف با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل باری و مسافری بین ایران و قزاقستان گفت: با حمایت‌های دولت ایران مذاکرات خوبی در خصوص توسعه همکاری‌های ریلی و جاده‌ای و هوایی شکل گرفته است که دستیابی به این اهداف می‌تواند ایران و قزاقستان را تبدیل به دو بازیگر مهم منطقه‌ای کند.

نظر شما