شناسهٔ خبر: 5418120 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایرنا ؛

ظریف: ائتلاف به رهبری امریکا در سرکوب داعش موفق نبوده است

کویت - ایرنا - محمد جواد ظریف گفت: آنچه در واقعیت مشاهده می شود، عدم توفیق ائتلاف به رهبری آمریکا در سرکوب داعش است. درمواری که مردم عراق وارد عمل شده اند پیشروی های بسیا بهتری بدست آمده است.

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه پیش از ترک کویت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مذاکراتی درباره مسائل منطقه ای با وزیر خارجه عراق داشتیم و بطور کلی گفت و گوهای منظم و مستمری را با مقامات این کشور در مورد وضعیت داخلی عراق داریم. ابراهیم جعفری را نسبت به توان دولت و مردم عراق برای دفاع از این کشور و مقابله با داعش خوشبین دیدم.

ظریف ضمن اشاره به دستاوردهای اجلاس چهل و دوم وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی از تاکید کشورهای عضو بر ضرورت پایان عملیات نظامی در یمن خبر داد.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: سازمان همکاری های اسلامی یکی از مهمترین سازمان های بین المللی است که تنها محل گرد آمدن کشورهای اسلامی است و از همین حیث برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که حضوری فعال و گسترده در این سازمان داشته باشد.

وی افزود : این اجلاس با توجه به شرایط حساس کنونی منطقه فرصتی را برای ما فراهم کرد تا دیدگاه کلی جمهوری اسلامی ایران را بدون ورود به مسائلی که برای منطقه خطر آفریده، پیرامون نوع روابطی که در جهان اسلام خواهان آن هستیم، مطرح کنیم.

ظریف اظهار داشت: برخی کشورها با تلاش برای تحمیل نظرات خود بر دیگران در این گونه نشست ها فرصت سوزی می کنند که البته پیش از این نیز شاهد چنین اقداماتی از سوی این کشورها بوده ایم.

وزیر امور خارجه گفت: علیرغم زمان کوتاهی که برای شرکت در این اجلاس داشتیم اما فرصت را برای طرح نظرات ایران مغتنم شمردیم و در کنار آن دیدارهایی حاشیه ای نیز با تعداد قابل توجهی از مقامات کشورها داشتیم که طی آن در مورد تحولات بسیار خطرناک منطقه تبادل نظر کردیم و معتقدیم به این شیوه می توان به نزدیک شدن دیدگاه ها کمک کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از وزرای خارجه که با آنها دیدار داشتیم بر حل سیاسی بحران یمن و ضرورت انجام گفتگو های بین یمنی و ناکار آمدی شیوه های نظامی تاکید کردند اما متاسفانه برخی فشارهای سیاسی موجب می شود بعضی کشورها فارغ از موضع اصولی خود، در قبال اتفاقات منطقه سکوت کنند، یا این که به همراهی با گرایش هایی که ضد اسلام هستند، بپردازند.

ظریف افزود: آنچه که کاملا در این اجلاس مشهود بود اعتقاد همه کشورها به پایان هرچه سریعتر عملیات نظامی در یمن و غیر قابل توجیه بودن ادامه آن بود و همه معتقد به ارسال کمک های انسانی به این کشور هستند و امیدواریم این سازمان بتواند به تسریع این روند و برگزاری مذاکرات بدون هرگونه پیش شرط تحت نظارت سازمان ملل کمک کند.

خاورم*320 *1917**1553

نظر شما