شناسهٔ خبر: 54179076 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

واردات آیفون به ایران ممنوع شد

صاحب‌خبر -

به نظر می‌رسد پس از کشمکش‌های فراوان سرانجام واردات آیفون ممنوع شده است. هفته گذشته نیز استارت ممنوعیت ورود آیفون به ایران زده شده بود.

همین هفته گذشته بود که واردکنندگان آیفون اعلام کردند هنگام ثبت سفارش با پیغامی مبنی بر محدودیت در ثبت سفارش آیفون روبه‌رو شده‌اند و حالا اولویت‌بندی این سری از گوشی‌ها به گروه کالایی 27 تغییر پیدا کرده است و به گفته انجمن واردکنندگان موبایل این اقدام می‌تواند نهایتا منجر به ممنوعیت واردات آیفون شود.

ممنوعیت واردات آیفون از امروز

امروز برخی از واردکنندگان گوشی‌های تلفن همراه در سامانه جامع تجارت با این پیغام مواجه شده‌اند: «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی 27، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.»

این سامانه همچنین از هفته گذشته ثبت سفارش آیفون را با نمایش پیغامی دیگر دچار محدودیت کرده و اعلام کرده بود که ورود آیفون تا پایان اردیبهشت ماه ممنوع است.

واردات آیفون واردات آیفون

حالا به نظر می‌رسد با قرار گرفتن گوشی‌های برند اپل در لیست گروه کالایی 27 این ممنوعیت‌ها وارد فاز تازه‌ای شده است. در واقع گروه 27 شامل کالاهایی می‌شود که برای واردات آنها از ارز حاصل از صادرات استفاده می‌شود. از جمله کالاهایی که هم اکنون در این گروه قرار دارند می‌توان به لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم‌التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی، لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس و برخی اقلام دیگر اشاره کرد.

مجموع کالاهای گروه 27 واردات بسیار دشوار و سختی دارند. البته پیش از این‌ها نیز اعلام شده بود که در آینده واردات گوشی های بالای 600 دلار نظیر آیفون، سری S، نوت و Z سامسونگ منوط به دریافت ارز حاصل از صادرات خشکبار است. به گفته امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل این تصمیم به لحاظ اقتصادی اشتباه است و مطمئنا شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند. به اعتقاد اسحاقی، این تصمیم برای دارندگان آیفون در کشور نیز نگرانی‌های زیادی به ایجاد می‌کند. وی می‌گوید:

قیمت این گوشی‌ها احتمالا تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. همین امر سبب افزایش سرقت شده که امنیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر به علت عدم سرویس‌دهی رسمی اپل به کاربران آیفون در ایران، جهت تعمیر و تامین قطعات گوشی‌های داخل کشور، نیاز به ورود این گوشی‌ها به کشور است که این محدودیت نیز مشکلاتی برای کاربران این گوشی‌ها ایجاد خواهد کرد.

امیر اسحاقی امیر اسحاقی

وی در ادامه خاطرنشان کرد در حال حاضر چندین هزار دستگاه گوشی آیفون در گمرک وجود دارد که آماده ترخیص هستند و با این وضعیت به نظر می‌رسد که ورود آنها به کشور در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. اسحاقی می‌گوید در این رابطه با وزارت صمت صحبت‌هایی شده و سعی در تعامل بهتر برای رو به راه کردن اوضاع است. وی در ادامه افزود:

ما با هر نوع ممنوعیتی مخالف هستیم. به مسئولان وزارت صمت نیز گوشزد کرده‌ایم که چنین تصمیمی، تبعات اقتصادی داشته و به بازار شوک وارد خواهد کرد. حتی به آن‌ها پیشنهاد کردیم حداقل این سخت‌گیری‌ها را برای سری آیفون 14 و بعد از آن وضع کنند تا گوشی‌هایی که اکنون در بازار و دست مشتریان است با مشکل روبه‌رو نشده و امکان خدمات‌دهی وجود داشته باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پایان تأکید کرد این تصمیم نهایتا منجر به ایجاد قاچاق واردات گوشی و ترویج قاچاق مسافری می‌شود. در همین راستا چون ایام حج واجب نزدیک است، سودجویان و سوداگران بازار در صدد بر می‌آیند تا با استفاده از پاسپورت حجاج نسبت به واردات گوشی‌های ممنوعه اقدام کنند.

واردات آیفون واردات آیفون

از طرف دیگر هفته گذشته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، آقای عالیان اعلام کرده بود که هر گونه اعمال محدودیت و ممنوعیت برای واردات هر کالایی از جمله آیفون تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت که برای واردات گوشی می‌توان به رونق گرفتن قاچاق و لطمه به کاهش اشتغال اشاره کرد. وی در ادامه نیز افزود:

سالیانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار صرف واردات گوشی های پرچمدار و آیفون می‌شود که با تداوم این تصمیم، واردات آیفون وارد مسیر قاچاق می‌شود و ارز آن از بازار آزاد تامین خواهد شد که فاجعه‌ اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما