شناسهٔ خبر: 54177944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تب کریمه کونگو چیست و چه علائمی دارد؟

روز دوشنبه سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه‌ای نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و اعلام کرد که از ابتلای سال جاری ۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که یک نفر جان خود را از دست داده است.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ تب کریمه کونگو چیست؟ تب کریمه کونگو یک بیماری ویروسی و واگیردار است . این بیماری مشترک بین انسان و دام است یعنی دام الوده به ویروس قادر به الوده کردن انسان است و در این مدت چنانچه انسان با خون آلوده حیوان در هنگام ذبح یا پخت غذا یا با ترشحات بدن حیوان آلوده تماس پیدا کند میتواند آلوده شود. علاوه بر دام ، کنه ها هم از جمله کنه هیالوما ناقل این بیماری اند و در اثر گزش یا له شدن بر روی پوست دارای زخم یا روزنه باز میتوانند عامل انتقال این بیماری به انسان باشند . پرندگان به طور غیر مستقیم با رشد دادن کنه ها باعث افزایش این بیماری در منطقه میشوند.  علاوه بر مطالب گفته شده این بیماری قابل سرایت  از انسان به انسان هم میباشد و چنانچه انسانی به خون یا ترشحات آلوده فرد بیمار تماس پیدا کند آلوده میشود.

 

دوره‌ی کمون این بیماری برای انسان درصورت گزش کنه 1 تا 3 روز و در بعضی موارد تا 9 روز گزارش شده است و در صورت تماس با خون یا گوشت آلود دوره کمون به 5 تا 6 و یا نهایتا 13 روز افزایش پیدا میکند.

این بیماری با تب ناگهانی شروع میشود و علائم دیگری به دنیال ان پدیدار میشود مثل کمر درد، سرگیجه، سفتی و درد در ناحیه گردن، حساسیت به نور، چشم درد، سر درد، حالت تهوع و اسهال و استفراغ، گلودرد، درد در ناحیه شکم، تورم در ناحیه گلو، خون ریزی زیر پوستی و...

تشخیص و درمان این بیماری به چه صورت است؟

روش‌های آزمایشگاهی تشخیصی متفاوتی از جمله ELIZA ، RT-PCR ، تشخیص انتی ژن، جداسازی ویروس توسط کشت سلولی و... قادر به شناسایی ویروس و تشخیص بیماری است.

در حال حاضر هیچ درمان یا واکسنی برای تب کریمه کنگو وجود ندارد، و تنها راه درمان مدیریت علائم بیماری است. با این حال، داروی ضد ویروسی ریباویرین، برای درمان عفونت به کار می‌رود. بیمار می‌تواند دارو را از طریق دهان یا تزریق دریافت کند.

سازمان دامپزشکی کشور در پی صدور هشداری از مردم خواست موارد زیر را به منظور کنترل و کاهش بیماری تب کریمه کونگو در ایران رعایت کنند: حذف کنه ناقل بیماری از طریق سم‌پاشی و حمام دادن دام‌ها و سم‌پاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت موردنیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی،  نگهداری گوشت تازه دام به‌صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد. (دمای یخچال)، روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته، پختن گوشت به طور کامل که در این صورت باعث ازبین‌رفتن ویروس می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما