شناسهٔ خبر: 54173733 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

شیوع آبله میمونی از طریق تماس جنسی!

یک مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سازمان دارد برای راهنمایی بیشتر کشورها درباره مهار انتشار آبله میمونی کار می‌کند و فرضیه‌ کاری‌اش این است که تماس جنسی علت این شیوع بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین به نقل از رویترز، دیوید هیمن، رئیس «گروه مشاوره فنی و راهبردی درباره خطرآفرین‌های عفونی با امکان ایجاد دنیاگیری و همه‌گیری» (STAG-IH) در سازمان جهانی بهداشت در هنگامی بیان کرده است که نگرانی‌هایی درباره اوج‌گیری بیشتر موارد آبله میمونی در طول ماه‌های تابستان ابراز شده است.

فرضیه کاری ایجاد این شیوع از راه تماس جنسی است

او گفت فرضیه کاری سازمان جهانی بهداشت بر اساس موارد شناسایی‌شده تا به حال این است که این شیوع بوسیله تماس جنسی برانگیخته شده است. او رئیس جلسه اضطراری بود که سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در واکنش افزایش موارد ابتلای انسانی به آبله میمونی در کشورهای گوناگون برگزار کرد.

بیماری آبله میمونی یک بیماری عفونی ویروسی معمولا خفیف مشترک میان انسان و حیوان است که در بخش‌های از غرب و مرکز آفریقا به طور «آندمیک» یا «بوم‌گیر» رخ‌ می‌دهد، یعنی شیوع بیماری به طور مداوم اما محدود در این مناطق وجود دارد.

 

ویروس عامل این بیماری از طریق تماس‌های نزدیک منتشر می‌شود، بنابراین به راحتی از طریق اقداماتی مانند ایزوله کردن بیماران و رعایت بهداشت هنگام شناخته شدن یک مورد جدید می‌توان آن را مهار کرد.

دانشمندان می‌گویند شیوع موارد آبله میمونی در ۱۱ کشور که این بیماری در آنها حالت آندمیک ندارد، بسیار غیر معمول است. تا به حال بیش از ۱۰۰ مورد تایید شده یا مشکوک به ابتلا به آبله میمونی عمدتا در کشورهای اروپایی گزارش شده‌اند.

 

هیمن که استاد دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن است گفت کارشناسان احتمالا در روزهای آینده راهنمایی بیشتری به کشورها خواهند کرد. مقامات بهداشتی در چندین کشور هشدار داده‌اند که موارد بیماری ممکن در طول گردهمایی‌های و جشنواره‌های عمده تابستانی افزایش یابد.

هیمن گفت: «آنچه ظاهرا دارد در حال حاضر رخ می‌دهد این است که این ویروس به شکل جنسی، به شکل تناسلی وارد جمعیت شده است و به صورت عفونت‌های منتقل‌شونده از راه جنسی دارد انتشار پیدا می‌کند که سرایتش را در سراسر جهان تشدید کرده است.»

او گفت جلسه سازمان جهانی بهداشت «به علت اضطراری بودن موقعیت» برگزار شد. البته کمیته‌ای که این جلسه را برگزار کرد، آن گروهی نیست که «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی» - یعنی بالاترین شکل هشدار سازمان جهانی بهداشت- را مانند آنچه برای پاندمی کرونا اعلام شد، تعیین می‌کند.

در عوض به گفته هیمن کمیته بین‌المللی کارشناسان از طریق کنفرانس ویدئویی با هم دیدار کردند و چیزهایی را که لازم است درباره این شیوع مورد تحقیق قرار گیرند و به اطلاع عموم برسند، بررسی کرد، از جمله اینکه آیا انتشار بی‌علامت بیماری رخ داده است، چه کسانی در معرض بیشترین خطر هستند و اینکه سرایت از چه راه‌هایی صورت می‌گیرد.

ویروس آبله میمونی از محدوده معمولش خارج شده است

او گفت تماس نزدیک راه اصلی سرایت این ویروس است چرا که ضایعات پوستی شاخص تاول‌مانند این بیماری بسیار عفونی هستند. برای مثال، والدینی که از کودکان بیمار در معرض خطر نگهداری می‌کنند و نیز کارکنان بهداشتی و به همین علت است که برخی از کشورها شروع به تلقیح گروه‌های درمان‌کننده بیماران آبله میمونی با استفاده از واکسن‌های آبله (انسانی) کرده‌اند که ویروس خویشاوند آن است.

بسیاری از موارد فعلی بیماری در کلینیک‌های سلامت جنسی شناسایی شده‌اند.

توالی‌یابی‌های ژنومی اولیه در چند مورد از بیماری در اروپا شباهت آن را به سویه‌ای از ویروس آبله میمونی نشان داد که قبلا در سال ۲۰۱۸ به طور محدود در بریتانیا، اسرائیل و سنگاپور انتشار یافت.

هیمن گفت «از لحاظ زیست‌شناختی امکان‌پذیر» است که ویروس از آن هنگام در مناطقی خارج از محدوده کشورهای معمولی که در آنها وضعیت بوم‌گیر یا آندمیک دارد، در حال چرخش بوده است، اما در نتیجه قرنطینه‌های کووید-۱۹، فاصله‌گیرهای اجتماعی و محدودیت‌های مسافرتی شیوع عمده‌ای در این مناطق ایجاد نکرده است، اما اکنون با پایان این محدودیت‌ها ظهور کرده است.

او تاکید کرد که شیوع آبله میمونی شبیه روزهای اول پاندمی کووید-۱۹ نیست، چرا که این ویروس به آسانی منتقل نمی‌شود. او گفت کسانی که گمان می‌کننند در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند یا دچار علائمی از جمله تب و دانه‌های پوستی برجسته شاخص آبله می‌شوند، باید از تماس با دیگران پرهیز کنند.

او گفت: «واکسن‌هایی برای این بیماری در دسترس است، اما مهمترین پیام این است که شما می‌توانید از خودتان محافظت کنید.»

نظر شما