شناسهٔ خبر: 54171215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

باسیل: باید امکان انجام گفت وگوی ملی در لبنان فراهم شود

العالم

جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد لبنان و همپیمان حزب الله، شنبه شب تأکید کرد که پیش از آن که یگ گفت وگو در خارج از لبنان بر ما تحمیل شود، باید امکان یک گفت وگوی داخلی در داخل کشور فراهم شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز،  باسیل در جشنی که جریان ملی آزاد به مناسب پیروزی نمایندگان آنها برگزار شد، افزود: ما بزرگ‌ترین فراکسیون در مجلس نمایندگان هستیم.
 
وی افزود: پیروزی در انتخابات را ثبت کردیم و آن را با تاریخ حک کردیم و پس از آن مهم نیست که ما یک نماینده یا ۲۵ نماینده را تقدیم کشور کنیم.
 
باسیل بدون اشاره به گروه خاصی افزود: هرکاری را برای زمین زدن ما و تخریب کشور و بحران آفرینی انجام دادند اما ما پیروز شدیم و بار بزرگی را بر دوشمان حمل می کنیم و غم مردم نیز در قلب داریم که هزینه توطئه را پرداختند.
 
وی افزود:ما آمده ایم که با شجاعت و ایمان بگوییم که کشور در خطر است و هیچ کس به تنهایی نخواهد توانست، آن را نجات دهد.
 
باسیل گفت: دست‌های خود را به سوی تمام نمایندگان در مجلس جدید برای تشکیل دولت اصلاحات دراز می کنیم و ریاست را به زمان و شرایط آن وا می گذاریم و به خاطر آن کشور را ویران نخواهیم کرد.
 
وی خطاب به لبنانی‌ها افزود:به هیچ کس اجازه ندهید، ما را به جنگ بکشاند، لبنان باقی خواهد ماند و سوریه نیز همسایه ما خواهد بود.
 
رهبر جریان ملی آزاد افزود: به وضوح نیت برخی برای عدم تشکیل دولت را حس می کنیم و این مسأله موجب توافقنامه طائف خواهد شد.
 
توافق طائف در ۲۲ اکتبر ۱۹۸۹ (یکم آبان ۱۳۶۸) به منظور پایان دادن به جنگ داخلی لبنان در شهر طائف عربستان سعودی امضاء شد و بر اساس آن، کرسی ریاست‌جمهوری در لبنان به مسیحیان مارونی، نخست‌وزیری به اهل سنت و ریاست پارلمان به شیعیان واگذار شد.
 
براساس آخرین نتایج اعلامی از انتخابات پارلمانی در لبنان، حزب الله و جنبش امل در ۱۲ حوزه از ۱۵ حوزه انتخاباتی، توانسته اند ۳۱ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند، حال آنکه برخی رسانه های منطقه از دیروز مدعی پیروز نشدن حزب الله و متحدانش بودند.
 
مهمترین متحد حزب الله یعنی جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل وزیر خارجه پیشین لبنان نیز توانسته است ۱۸ کرسی را به خود اختصاص دهد، تنها چند صندلی کمتر از دوره گذشته.
 
برخی گزارش ها، حزب‌الله همچنین به تنهایی موفق شده آرای بالایی از نامزدهای سرلیست های انتخاباتی را که به آرای ویژه در لبنان معروف است، نسبت به انتخابات قبلی به خود اختصاص دهد که این نشانگر اقبال و افزایش میل افکار عمومی لبنان به مقاومت است.
 
انتخابات پارلمانی لبنان ۲۵ اردیبهشت ماه (۱۵ ماه می) در فضایی آرام و دمکراتیک در داخل این کشور و بدون مشکل خاصی برگزار شد و میزان مشارکت در این انتخابات ۴۱ درصد اعلام شد.
 
مرحله اول و دوم این انتخابات ویژه لبنانی‌های مقیم خارج طی هفته گذشته در ۵۸ کشور جهان برگزار شد که میزان مشارکت در آن ۶۰ درصد بود.
 
در این انتخابات ؛ سه میلیون و ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ فرد واجد شرایط برای انتخاب ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان اعلام شدند.
 
در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ میلادی لبنان ۷۷ لیست به رقابت پرداختند، اما امسال ۱۰۳ فهرست رقابت کردند.
 
پارلمانِ جدیدِ لبنان برآمده از نتایج این انتخابات مسئولیت تصویب لوایح و اصلاحات فوری مورد نیاز صندوق بین المللی پول برای حمایت از لبنان را برعهده خواهد داشت که بیش از دو سال است درگیر بحران شدید اقتصادی است.
 
لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد بحران شدید اقتصادی و مالی است که شیوع کرونا از ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی و به دنبال آن انفجار هولناک بندر بیروت در اوت همان سال، این وضعیت را بدتر کرد و این کشور را در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار داد.

نظر شما