شناسهٔ خبر: 54171140 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزنی برای مبادله اسرای اوکراینی با یکی از طرفداران سیاست پوتین

تهران - ایرنا- یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده روسیه می‌گوید که مسکو  مبادله اسرای اوکراینی عضو گردان آزوف را با ویکتور مدودچوک بررسی می‌کند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، ویکتور مدودچوک ۶۷ ساله یک تاجر اوکراینی است که رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین دارد.

او حدود یک ماه پیش در اوکراین بازداشت شد. این در حالی است که تا پیش از آن از سرنوشت او از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اطلاعی در دست نبود. 

ارتش روسیه روز جمعه اعلام کرد که آخرین گروه از مدافعان اوکراینی شهر ماریوپل که در مجتمع صنعتی «آزوف‌ستال» مستقر بودند خود را تسلیم نظامیان روس کردند.

مسکو از اعضای گردان آزوف به عنوان «نئونازی‌ها» یاد می‌کند.

مدودچوک، چهره سیاسی نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پارسال در دادگاهی به اتهام خیانت محاکمه شد؛ اتهامی که او رد می‌کند. او که در حبس خانگی بود.

به گفته زلنسکی با آغاز حمله روسیه به اوکراین او  از خانه متواری شده و در تلاش برای خروج از این کشور بود که بنابر اعلام سرویس امنیتی اوکراین در لباس مبدل نظامیان اوکراین شناسایی و دستگیر شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این سخنان گفته است که آقای مدودچوک شهروند اوکراین است و هرگونه ارتباط پنهانی بین این سیاستمدار و مسکو را رد کرد.

آقای پسکوف گفت: "در مورد مبادله‌ای که افراد مختلف در کی‌یف از آن با شور و شوق صحبت می‌کنند، مدودچوک شهروند روسیه نیست و هیچ ارتباطی با عملیات نظامی ویژه ندارد. او یک سیاستمدار خارجی است."

ویکتور مدودچوک، بازرگان ثروتمند و رهبر حزب اپوزیسیون "برای زندگی" در اوکراین است که رابطه نزدیکی با رئیس جمهور دارد. آقای پوتین پدرخوانده دختر آقای مدودچوک است و گفته می‌شود که قرار بوده او پس از کنار رفتن زلنسکی از قدرت، جانشین او در راس قدرت در اوکراین شود.

سرویس امنیتی اوکراین در بیانیه‌ای با انتشار عکسی از آقای مدودچوک با دستبند و در لباس نظامیان اوکراین نوشته است: "می‌توانید سیاستمدار طرفدار روسیه باشید و سالها برای دولت متجاوز کار کنید. ممکن است اخیراً از دست عدالت پنهان شده باشید. حتی می‌توانید برای استتار لباس نظامی اوکراینی بپوشید. اما آیا این به شما کمک می‌کند که از مجازات فرار کنید؟ نه!"

سخنگوی کرملین گفته است که روسیه آنچه را که برای آقای مدودچوک اتفاق افتاده زیر نظر خواهد داشت و کشورهای اروپایی را نیز به انجام این کار تشویق می‌کند.

نظر شما