شناسهٔ خبر: 54169726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همراه با رونمایی از کتاب حکمرانی نوین

همایش ملی جریان حلقه‌های میانی پیشران حُکمرانی مردمی برگزار می شود

سومین همایش ملی جریان حلقه‌های میانی پیشران حُکمرانی مردمی همراه با رونمایی از کتاب حکمرانی نوین در نهاد ریاست جمهوری با حضور جمعی از مسئولان کشوری و اساتید برجسته حوزه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت السلام عباس حیدری پور قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) عصر امروز(شنبه ۳۱اردیبهشت)در نشست خبری سومین همایش ملی جریان حلقه‌های میانی پیشران حُکمرانی مردمی گفت: دو جلدی حکمرانی نوین با موضوع کنکاش پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی رونمایی خواهد شد.

 

قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) بیان کرد: تیم پژوهشی و تحقیقاتی پژوهشکده برگزاری این همایش، گفت‌وگو با دغدغه‌مندان و اندیشمندان جبهه انقلاب اسلامی را در دستور کار قرار داد و مجموع این همفکری‌ها در قالب مجموعه دوجلدی «حُکمرانی نوین، کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی» است که در این همایش رونمایی خواهد شد.

 

وی عنوان کرد: برگزاری این همایش مصادف با یکشنبه اول خرداد از ساعت 9 تا 12 در سالن کوثر نهاد ریاست جمهوری در تهران با حضور آیت الله عباس کعبی و حجت الاسلام محمدقمی و سردار سرلشکر محمد علی جعفری و دکتر محمد مهدی اسماعیلی و دکتر محمد صادق خیاطیان و دکتر میثم لطیفی و دکتر محمد رضا حسنی کارگری است.

 

حجت السلام حیدری پور خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها و اندیشه ورزی‌ها به دنبال ارائه تصویری واقعی از جریان حلقه‌های میانی در حُکمرانی بوده و باید در فضای نخبگانی ادامه یابد تا عقلانیت مشترک جبهه انقلاب اسلامی به‌ویژه در عرصه نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی در حاکمیت شکل بگیرد.

 

وی گفت: همچنین این همایش از ساعت 17 تا 20روز یکشنبه هشتم خرداد ماه نیز در سالن همایش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار می شود، امید است برنامه‌های این همایش سبب طرح بیشتر و دقیق‌تر مباحث مربوط به نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی پیشران حُکمرانی مردمی شود.

 

قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) در ادامه در تشریح فعالیت‌های این پژوهشکده اظهار داشت: این مجموعه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1367 با فلسفه وجودی پشتیبانی از سازمان در تامین اهداف و رفع نیازها و انجام ماموریت های آن تاسیس شده است.

 

وی در مورد اهداف پژوهشکده بیان کرد: تبیین ارائه اندیشه اصیل اسلامی مبتنی بر مکتب امام خمینی(ره)، تناسب با نیازهای فکری اقشار مختل جامعه به ویژه فرهیختگان و بازشناسی و خوانش علمی سرمایه های تبلیغی و تربیت دینی با روش های مختلف میدانی و بازتولید پیام های دینی و طراحی و ارتباط موثر میان تبلیغ سنتی و نوین برای پشتیبانی علمی از فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی و ارائه پژوهش های میان رشته ای از جمله این اهداف است.

 

حجت السلام حیدری پور تصریح کرد: این مجموعه با در نظر گرفتن چنین رسالتی در دوره جدید از سال 98 بازسازی هویتی و عملکردی داشته و فعالیت خود را در قالب کارکردهای یازده گانه ذیل بازسازی کرده است که این کارگروهها شامل مکتب امام و رهبری و تاریخ و سیره مطالعات فرهنگی و تاریخ اجتماعی و مطاالعات اجتماعی و احکام اصناف و ارگان ها و بازآفرینی هنری ایده پردازی و گفتمان توحید و مطالعات تبلیغ و تجربه نگاری تبلیغی و فرهنگی است.

 

در ادامه حجت الاسلام مصطفی مدرس طلبه درس خارج حوزه و پژوهشگر کتاب حکمرانی نوین بیان کرد: متاسفانه تحت تاثیر هژمونی غربی کار پژوهشی یک صنعت تلقی می شود و پژوهش یک صنعت گر است، در حالی که پژوهشگران باید خود را از هر تفکری غربی جدا کنند.

 

وی بیان کرد:خروجی و کاربست و تاثیرگذاری سه مرحله پژوهش است، چون مساله بنیادین ما در پژوهشکده انقلاب اسلامی می باشد باید کاملا و عمیقا به عینیت انقلاب نگاه کرده و به طراحی مور نظر برسیم.

 

این پژوهشگر عنوان کرد: انقلاب اسلامی یک جهان بینی نویی است و ژرفاترین تفسیر از اسلام را در برداشت و به اتکای یک مکتبی به نام خمینی(ره) پدید آمد و ایشان آن را تفسیر کردند و خط اصیل و صراط مستقیم اسلام دانستند، هر چند متاسفانه میل و اراده مردم در انقلاب را کمرنگ نشان دادیم.

 

وی گفت: ایده پایه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، مردمی‌سازی حاکمیت بود، اما به نظر می‌رسد این ایده در گام نخست انقلاب اسلامی، آن طور که بایسته و شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.
حجت الاسلام مدرس تصریح کرد:رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند راه چاره ما برون رفت از مشکلات با اراده ملی است و جوانان باید بپاخیزند و کشور را بسازند، این رسالت به عهده حلقه های میانی است ک مجموعه های فعال و با تجربه از میان مردم هستند.

 

مهدی افراز یکی دیگر از پژوهشگران عنوان کرد: در تدوین این کتاب 6 مرحله را طراحی کردیم و طراحی اولیه مشتمل بر تعیین اهداف و چارچوب ها و مقوله بندی محتوایی و نظام موضوعات و طراحی بانک اطلاعات و تهیه اولیه از نظرات موجود است.

 

وی ادامه داد: تجمیع دیدگاهها از میان بزرگان با در نظر گرفتن شاخص ها و افراد دارای صاحب نظر و اثر و تعیین مصاحبه شوندگان و طراحی نظام سوالات عمومی و مطالعه آثار مصاحبه شوندگان و شخصی سوالات و انجام مصاحبه های عمیق از دیگر بخش های تدوین این اثر است.

 


افراز بیان کرد:تنظیم و تجریه نظرات و فراوری گفته ها و وارد کردن در نرم افزارها و صورت بندی دیدگاهها در 7 گفتار و 55 سرفصل و تقاطع گیری مضمونی در قالب 15 سوال کلیدی و مقایسه نظرات از مراحل مهم در تدوین اثر به شمار می رود.

 

وی در تشریح مساله های مهم مطرح شده در این آثار خاطرنشان کرد: تقویت اندیشه پشتیبانی کننده از حلقه های میانی و تولید ادبیات جهت تسهیل عملیات گفتمان سازی و شناسایی و فرآوری دیدگاهها و بررسی چالش ها وآسیب های مسیر تحقق و ابهام زدایی از فرآیند تشکیل و ساماندی و صورت بندی ایده ها پیرامون آینده حلقه های میانی از جمله این مسائل در آثار حکمرانی نوین است.

 

این پژوهشگر با اشاره به پیش فرض ها در تحقق حکمرانی نوین بیان کرد: نیاز به تفاهم نخبگانی در شکل گیری پدیده های اجتماعی و به رسمیت شناختن ایده ها و محوریت عقلانیت ارتکازی جبهه فکری انقلاب و مشارکت گیری ترکیبی اقدام تکمیلی و فرامتنی نیز از جمله این پیش فرض هاست.

 

وی افزود: همچنین وجوه مشترک در حکمرانی نوین شامل سازوکاری برای تحول در حکمرانی و تقویت نظام سازی مردم پایه و اصالت به میدان آوردن مردم و عدم دخالت نهادها و دستگاههای رسمی و تکمیل کننده نظام امامت -امت است.

پایان پیام/414

نظر شما