شناسهٔ خبر: 54166105 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح سم‌پاشی علیه بیماری تب کریمه کنگو در قرچک آغاز شد

قرچک- ایرنا- بخشدار مرکزی قرچک گفت: به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در واحدهای دامداری، طرح سمپاشی واحدهای دامداری مستقر در بخش مرکزی قرچک آغاز شد.

صاحب‌خبر -

مجید قیصرپناه روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان قرچک از ۲۷ واحد دامداری گاو شیری و ۴۹ واحد دامداری گاو پرواری برخوردار است که تمامی این واحدها در مناطق روستایی بخش مرکزی واقع شده است.

وی با اشاره به آغاز فصل گرما و احتمال شیوع بیماری ویروسی تب کریمه کنگو اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در واحدهای دامداری قرچک، عملیات سم پاشی دام‌ها و جایگاه نگهداری آنها به همراه آموزش و اطلاع رسانی به روستائیان و صاحبان واحدهای دامداری با هماهنگی شبکه دامپزشکی قرچک در مناطق روستایی آغاز شده و طی آن کلیه معابر منتهی به واحدهای دامپروری و نیز محل استقرار دام در روستاهای بخش مرکزی سم‌پاشی و گندزدایی می‌شوند.

قیصرپناه تصریح کرد: این طرح از امروز آغاز شده و تا زمان تکمیل روند سم‌پاشی و گندزدایی کلیه روستاها و واحدهای دامداری ادامه خواهد یافت.
تب کریمه کنگو از بیماری‌های ناقل حیوان به انسان است که از طریق حشره‌ای به نام کنه به انسان منتقل می‌شود.

این بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می‌شود و گرچه میزبان اصلی آن حیوانات است، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می‌شود.
این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت؛ در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در جریان اپیدمی سال ۱۹۵۶ در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری این بیماری است.
CCHF بیشتر در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشورهای آسیای جنوبی دیده می‌شود. طیف وسیعی از حیوانات وحشی و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و بز میزبان اصلی این ویروس هستند؛ پرندگان معمولاً نسبت به ویروس مقاوم هستند ولی شیوع آن در شترمرغ و کشتارگاه‌های مرغ در آفریقا نیز دیده شده است.
دوره نهفته بیماری بسته به عمق نیش کنه متفاوت است، در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است؛ اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده باشد، دوره نهفته پنج تا شش روز و حداکثر ۱۳ روز است.

تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو هستند و در برخی بیماران افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه نیز دیده می‌شود؛ داروهای ضد ویروسی تنها راه درمان بیماری هستند که به صورت خوراکی و وریدی استفاده می‌شوند.
قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما