شناسهٔ خبر: 54160940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با هشتاد و هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین

ممنوعیت ورود 963 آمریکایی به خاک روسیه از جمله بایدن و بلینکن/ استقرار 100 هزار نیروی نظامی آمریکا در اروپا/اعلام تسلط کامل روسیه بر ماریوپل/اعلام آغاز جنگ گندم در جهان/واکنش پنتاگون به طرح نابودی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه

هشتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

استقرار 100 هزار نیروی نظامی آمریکا در اروپا

بین الملل تابناک: هشتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

ممنوعیت ورود 963 آمریکایی به خاک روسیه از جمله بایدن و بلینکن
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۶

مقام‌های روسیه فهرستی از ۹۶۳ شهروند آمریکایی از جمله جو بایدن رئیس جمهور و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه را منتشر کردند که از سفر به روسیه منع شده‌اند.

به گزارش روزنامه لو فیگارو، مقام‌های روسیه روز شنبه این فهرست را منتشر کردند.

تحلیل‌گران مسائل بین‌الملل این اقدام را نمادین و بیانگر وخامت بیشتر در روابط بین ۲ کشور ارزیابی می‌کنند.

در همین ارتباط روسیه اوایل اردیبهشت امسال نیز در اقدامی تلافی جویانه ورود ۲۸۷ نماینده مجلس سفلی انگلیس را به خاک کشورش ممنوع کرد.

پیشتر این لندن بود که ورود نمایندگان روس که از حمله به اوکراین حمایت کرده بودند را به خاک بریتانیا ممنوع کرده بود.

بایدن قانون کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را امضا کرد
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۳

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قانون بسته عظیم ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین که کنگره روز پنجشنبه آن را به تصویب رسانده بود، امضا کرد.

به گزارش روزنامه لو فیگارو، کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد: متن این قانون در سفر رسمی بایدن به کره جنوبی امضا شد.

این قانون شامل ۶ میلیارد دلار برای اجازه دادن به اوکراین برای تجهیز خود به خودروهای زرهی و تقویت دفاع ضد هوایی این کشور است.

سنای آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی همزمان با افزایش تورم بی‌سابقه در این کشور، لایحه کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد و این لایحه را به کاخ سفید فرستاد تا توسط رئیس جمهور این کشور امضا شود.

قانونگذاران سنا این لایحه را با ۸۶ رای موافق در مقابل ۱۱ رای مخالف به تصویب رساندند.

در میان مخالفان این لایحه سناتورهای جمهوری خواه از جمله رند پال و جاش هاولی بودند که از تاثیر بالقوه این قانون بر اقتصاد آمریکا و دیگر اولویت های داخلی ابراز نگرانی کردند.

این قانون به وزارت دفاع آمریکا اجازه می دهد تا حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کمک های امنیتی به اوکراین از جمله تهیه تجهیزات نظامی هزینه کند.

این لایحه همچنین تقریباً ۹ میلیارد دلار کمک اقتصادی، بیش از چهار میلیارد دلار کمک بشردوستانه و چهار میلیارد دلار دیگر در تأمین مالی نظامی خارجی از طریق وزارت امور خارجه آمریکا برای اوکراین درنظر می‌گیرد.

هفته گذشته، رند پال تلاش‌ها برای پیگیری سریع این لایحه را به تعویق انداخت و به نگرانی در مورد هزینه کردن میلیاردها دلار برای اوکراین در بحبوحه تورم فزاینده و اختلالات در زنجیره تامین در آمریکا اشاره کرد.

وی همچنین خواهان نظارت آمریکا بر بودجه اختصاص یافته به اوکراین و تسلیحات ارسال شده به این کشور است.

سخنگوی پنتاگون پیش از این خواستار تصویب نهایی بودجه ۴۰ میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین شده و گفته بود که اگر این بودجه تا ۱۹ مه تصویب نشود، توانایی ارائه «بدون وقفه» تسلیحات نظامی به اوکراین تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری افزود: ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) روزی است که اگر کمک های مالی جدید دریافت نکنیم، نخواهیم توانست تجهیزات جدید به اوکراین ارسال کنیم. فقدان دریافت این کمک ها بر توانایی ما به ارائه بدون وقفه کمک تاثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد هنوز ۱۰۰ میلیون دلار از اختیارات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده که به اوکراین تعلق نگرفته است. ما می‌خواهیم تا قبل از هفته سوم این ماه بودجه جدید را دریافت کنیم تا بتوانیم به ارسال تجهیزات بدون وقفه ادامه دهیم.

مجلس نمایندگان آمریکا بودجه جدید حمایت مالی از اوکراین به ارزش ۴۰ میلیارد دلار را با ۳۶۸ رای موافق در برابر ۵۷ رای مخالف تصویب کرد که هفت میلیارد دلار بیشتر از درخواست ماه آوریل دولت بایدن در این زمینه بود.

این بسته کمک های مالی مصوب مجلس نمایندگان آمریکا ، شامل کمک شش میلیارد دلاری تسلیحات و آموزش نظامی به اوکراین، ۸.۷ میلیارد دلار برای بازسازی انبارهای تسلیحات آمریکایی ارسال شده به اوکراین و ۳.۹ میلیارد دلار برای نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه است؛ همچنین شامل ۸.۸ میلیارد دلار حمایت اقتصادی از اوکراین، چهار میلیارد دلار کمک مالی خرید تجهیزات نظامی برای اوکراین و متحدان و ۹۰۰ میلیون دلار در زمینه مسکن، تحصیل و سایر کمک ها به پناهجویان اوکراینی در آمریکا است.

پیشتر دولت بایدن یک بودجه تکمیلی ۳۳ میلیارد دلاری با هدف حمایت از اوکراین در چند ماه آینده از کنگره این کشور درخواست کرده بود.

واکنش پنتاگون به طرح نابودی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۴:۱۵

سخنگوی پنتاگون گزارش های مقامات اوکراینی مبنی بر طرح آمریکا برای نابودی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه را تکذیب کرد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: قطعا اعلام می کنم که این گزارش ها درست نیست.

پیش از این، آنتون گراشچنکو مشاور وزارت امور داخلی اوکراین گفته بود که آمریکا "در حال آماده سازی طرحی برای نابودی ناوگان دریای سیاه" روسیه است.

وی افزود: تحویل تسلیحات ضد کشتی از جمله موشک های هارپون و موشک های تهاجمی دریایی با برد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در حال بررسی است.

گراشچنکو ادعا کرد مبارزه مؤثر اوکراینی ها علیه کشتی های جنگی روسیه، واشنگتن را متقاعد کرده است تا طرحی برای رفع محاصره بنادر اوکراین آماده کند.

مدودف: تحریم‌ها علیه روسیه تا چندین دهه ادامه خواهد داشت
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۴:۰۸

- دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت، تحریم‌های وضع شده علیه این کشور تا چندین دهه ادامه خواهد داشت و جنگ در اوکراین دلیل این تحریم‌ها نیست.

به گزارش خبرگزاری "تاس"، مدودف جمعه‌شب در نشست کمیسیون بین سازمانی در مسکو افزود: ما به خوبی می‌دانیم که تحریم‌ها علیه روسیه برای مدت بسیار طولانی باقی خواهند ماند و این ارتباطی با عملیات ویژه روسیه در اوکراین ندارد. بدیهی است که مدت این تحریم‌ها مانند گذشته از جمله در دوران شوروی، طولانی خواهد بود و چندین دهه طول خواهد کشید.

این مقام روس تاکید کرد، به دلیل این تحریم‌ها و مدت زمان طولانی آن‌ها روسیه باید کاملا به منابع خود تکیه کند.

وی اظهار داشت: تامین امنیت روسیه بسیار اهمیت دارد و همه باید در کوتاه‌ترین زمان پیشنهادات خود را در این خصوص اعلام کنند .

نخست وزیر بلاروس: ما طرف درگیری در اوکراین نیستیم
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۴:۰۸

رومن گولوچنکو نخست وزیر بلاروس جمعه شب با تاکید براینکه ما طرف درگیری در اوکراین نیستیم، گفت: با این حال غرب به صورت جمعی تلاش می‌کند تا به هر طریق ممکن بلاروس را به عنوان متجاوز معرفی کند.

به گزارش اسپوتنیک، نخست وزیر بلاروس افزود: آن‌ها باید به گونه‌ای فشار بر یک کشور را توجیه کنند اما بلاروس یک طرف در این جنگ نیست.

گولوچنکو اضافه کرد که در میان ارسال تسلیحات به اوکراین و فعالیت ناتو در نزدیکی مرزهای بلاروس، این کشور درحال انجام اقداماتی برای دفاع از حاکمیت خود است.

تحریم 14 شخصیت روس توسط کانادا
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۴:۰۷

دولت کانادا اعلام کرد، علاوه بر تحریم ۱۴ شخصیت روس، تجارت کالاهای لوکس را نیز با روسیه ممنوع کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، دولت کانادا جمعه‌شب در بیانیه‌ای تصریح کرد: اقدامات جدید محدودیت‌هایی را برای ۱۴ فرد از جمله میلیاردرهای روس، اعضای خانواده آن‌ها و نزدیکان دولت ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) در نظر می‌گیرد. این افراد از جنگ بی‌معنای پوتین در اوکراین حمایت کرده‌ و مسئولیت درد و رنج مردم اوکراین را بر عهده دارند.

تحریم‌های جدید همچنین تجارت کالاهای لوکس با روسیه را هدف قرار می‌دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: از امروز، دولت کانادا صادرات کالاهای لوکس به روسیه از جمله تنباکو، برخی محصولات نساجی و لباس ورزشی، کفش، پوشاک، جواهرات، لوازم آشپزخانه و هنر را ممنوع می‌کند.

دولت کانادا افزود: این کشور همچنین واردات کالاهای لوکس از جمله غذاهای دریایی، ماهی و الماس‌های غیرصنعتی لوکس از روسیه را ممنوع می‌کند. مجموع ارزش تجارت این کالاها در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۵. ۷ میلیون دلار بوده است.

اعلام آغاز جنگ گندم در جهان
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۴:۰۶

راشاتودی به نقل از کارشناسان نوشت: کشورهای غربی ممکن است روسیه را برای تبادل گندم به ازای لغو تحریم های این کشور تحت فشار قرار دهند.

 این رسانه افزود: قیمت های گندم به سطح بی سابقه ای در دو ماه گذشته رسیده است زیرا تولیدکنندگان اصلی این محصول همچون روسیه، قزاقستان و هند برای حفظ بازارهای داخلی خود صادرات گندم را لغو کرده اند. این امر نگرانی هایی را درباره ناامنی غذایی و گرسنگی در سراسر جهان برانگیخته است.

کارشناسان در مصاحبه با روزنامه ایزوستا گفته اند از زمان آغاز سال جدید میلادی هزینه گندم افزایش بیش از ۶۰ درصدی داشته است.

به گفته آنها این افزایش به دلیل درگیری بین روسه و اوکراین بوده که تقریبا یک سوم از صادرات جهانی گندم را تامین می کند.

در فصل برداشت ۲۰۲۲-۲۰۲۱میلادی که از ژوئیه سال گذشته آغاز شد گندم روسیه ۱۶ درصد و گندم اوکراین ۱۰ درصد از صادرات این محصول در جهان را تشکیل می داد. اما جنگ باعث ممنوعیت صادراتی دو کشور شد. در فوریه، روسیه صادرات همه دانه های (گندم، چاودار، جو و ذرت) به خارج از اتحادیه اقتصادی اورسیا را تا ۳۰ ژوئن ممنوع کرد و در عین حال اوکراین تنها بندر خود در اودسا را تعطیل کرده است.

تحریم های ضد روسیه شرکت های بین المللی را وادار کرده روابط تجاری بلندمدت خود را با روسیه قطع و این کشور را ترک کنند که باعث اختلال در زنجیره عرضه شده است.

گذشته از این به دنبال تصمیم مسکو برای منع صادرات، قزاقستان نیز محدودیت های خود را اعمال کرد. در عین حال اوایل ماه جاری هند صادارت گندم را لغو کرد و گفت «امنیت غذایی در هند، کشورهای همسایه و دیگر کشورهای آسیب پذیر در خطر است».

بعد از انتشار اخباری از دهلی نو معاملات گندم در شیکاگو افزایشی ۶ درصدی داشت و به ۱۲.۴۷ دلار در هر بوشل (واحد اندازه گیری گندم) رسید که بالاترین نرخ در دو ماه گذشته بود. قیمت گندم در اروپا نیز به رقم بی سابقه ۴۶۱ دلار در هر تن افزایش یافت.

بحران غلات در سراسر جهان حس می شود اما تاثیر آن در آفریقا که به صادارت از منطقه دریای سیاه برای تامین ۹۰ درصد نیاز خود متکی است، محسوس تر بوده است.

آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره خطر فقر و گرسنگی به دلیل اوضاع کنونی در بازار گندم جهان هشدار داد.

راشاتودی نوشت: کشورهای غربی روسیه را به آغاز «جنگ گندم» متهم می کنند اما کارشناسان می گویند روسیه تنها مسئول وخامت این بحران نیست و اگر هم هست این اقدام داوطلبانه نبوده است.

روزنامه ایزوستا به نقل از کارشناسان نوشت: روسیه و اوکراین تنها صادرکنندگان کلیدی گندم در جهان هستند اما دیگر تولید کنندگان نیز می توانند بازارهای جهانی را از بحران نجات دهند. برای مثال آمریکا و کانادا به ترتیب ۲۶ و ۲۵ میلیون تن گندم یا حدود ۲۵ درصد صادرات جهانی گندم را تشکیل می دهند. فرانسه با (۱۹ میلیون تن) و آلمان با (۹.۲ میلیون تن) در تولید گندم جهان نقش دارند. اما به گفته تحلیلگران این کشورها بعید است گندم خود را با کشورهای نیازمند سهیم شوند و امنیت غذایی در کشور خود را در اولویت قرار می دهند.

داریا آکیمووا از شرکت تحقیقاتی Ntech گفت این کشورها مواد خام خود را حفظ می کنند تا از اقتصاد کشورشان در مقابل افزایش نرخ تورم جلوگیری کنند.

کارشناسان عمدتا نتوانسته اند پیش بینی کنند که وضعیت بازار گندم چه خواهد شد. به گفته برخی مشکلات ناشی از عرضه این محصول که تولیدی گسترده دارد در فصل برداشت جدید حل خواهد شد و به ویژه پایان جنگ عرضه این محصول از سر گرفته خواهد شد.

با مشخص نبودن زمان پایان جنگ برخی از کارشناسان نیز مدعی اند که کشورهای غربی در مقطعی مجبور خواهند شد روسیه را تحت فشار قرار دهند تا به ازای لغوتحریم ها ذخایر خود را با دیگر کشورها سهیم شود.

اردوغان: حمایت فنلاند و سوئد از پ.ک.ک مشکل اصلی ما است
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۴:۰۵

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه جمعه به‌صورت تلفنی با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس رایزنی کرد.

اردوغان به جانسون گفت که روابط سوئد و فنلاند با افراد و سازمان‌هایی که تحت کنترل گروه تروریستی «پ.ک.ک» فعالیت می‌کنند، مشکل اصلی ترکیه با در خواست‌های عضویت آنها در ناتو است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه درباره این تماس تلفنی اعلام کرد که دو طرف در مورد روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای از جمله پیشنهادات سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو و جنگ اوکراین و روسیه گفتگو کردند.

اردوغان تاکید کرد که دولت ترکیه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که فنلاند و سوئد از ارزش‌های ناتو حمایت می‌کنند و نگرانی‌های قانونی ترکیه را در نظر می‌گیرند.

بر اساس این بیانیه، وی در این تماس تلفنی گفت: «واکنش موجه افکار عمومی ترکیه به درخواست کشورهای حامی تروریسم در ناتو را نباید نادیده گرفت».

دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که جانسون، پیوستن کشورهای فنلاند و سوئد به ناتو را برای «الحاقی ارزشمند» توصیف کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانسون خطاب به اردوغان گفت: «از اردوغان خواست تا با همتایان سوئدی، فنلاندی و ناتو برای رسیدگی به هرگونه نگرانی پیش از نشست سران این ائتلاف طی ماه آینده در مادرید، همکاری کند».

بر این اساس، وی با اعلام حمایت انگلیس از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، با اردوغان توافق کرد که جهت باز کردن مسیرهای عرضه برای ذخایر غلات اوکراین و کاهش افزایش قیمت جهانی مواد غذایی همکاری کنند.

اعلام تسلط کامل روسیه بر ماریوپل
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۴:۰۵

وزارت دفاع روسیه بامداد شنبه، تسلط کامل نیروهای این کشور بر شهر ماریوپل، پس از حدود ۳ ماه از آغاز جنگ در اوکراین را اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه این وزارتخانه آمده است که با تسلیم شدن آخرین نیروی اوکراینی باقیمانده در کارخانه فولاد آزوفستال و تسلط نیروهای روسی بر آن، ماریوپل به‌طور کامل تحت کنترل روسیه درآمد.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه طی نامه‌ای رسمی، خبر تصرف کارخانه آزوفستال و سقوط شهر ماریوپل را به اطلاع «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور رسانده است.

«ایگور کناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه، با بیان اینکه ۵۳۱ شبه‌نظامی ملی‌گرای اوکراینی در کارخانه فولاد آزوفستال شامگاه جمعه سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شدند، گفت بدین شکل محاصره این منطقه بزرگ صنعتی به پایان رسیده و نیروهای روسی کنترل کامل آن از جمله تأسیسات زیرزمینی را به دست گرفتند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از کناشنکوف نوشت: «آخرین گروه از جنگجویان گردان آزوف روز جمعه تسلیم شدند. در مجموع، ۲۴۳۹ جنگجوی آزوف و سرباز اوکراینی که در کارخانه آزوفستال مخفی شده بودند از تاریخ شانزدهم می به نیروهای روسیه تسلیم شده‌اند».

استقرار 100 هزار نیروی نظامی آمریکا در اروپا

خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داد که آمریکا تعداد نیروهایش در اروپا را در ۱۰۰ هزار تن ثابت نگاه خواهد داشت، مگر آنکه روسیه شرایط امنیتی منطقه را با "تهدید" فنلاند، سوئد یا اعضای ناتو تشدید کند.

 در گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام آمریکایی آمده است، در صورت تغییر شرایط امنیتی، ایالات متحده آماده است تا پایگاه‌های بیشتری در اروپا ایجاد کرده و در صورت خواست ناتو برای برگزاری تمرینات نظامی بیشتر، تعداد نیروهایش در اروپا را موقتا افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقامات گفتند که برنامه‌های آتی پس از آن طرح‌ریزی می‌شود که سران نظامی ناتو روز پنجشنبه هفته گذشته در بروکسل دیدار کردند. انتظار می‌رود این سران نظامی پیشنهادات خود درباره مواضع امنیتی در اروپا را به جلسه وزرای دفاع ناتو که در ماه آینده میلادی برگزار می‌شود و همچنین به رهبران ناتو، از جمله جو بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا) ارائه دهند.

ارسال سلاح از سوی انگلیس به مولداوی برای مقابله با روسیه

خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داد که آمریکا تعداد نیروهایش در اروپا را در ۱۰۰ هزار تن ثابت نگاه خواهد داشت، مگر آنکه روسیه شرایط امنیتی منطقه را با "تهدید" فنلاند، سوئد یا اعضای ناتو تشدید کند.

در گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام آمریکایی آمده است، در صورت تغییر شرایط امنیتی، ایالات متحده آماده است تا پایگاه‌های بیشتری در اروپا ایجاد کرده و در صورت خواست ناتو برای برگزاری تمرینات نظامی بیشتر، تعداد نیروهایش در اروپا را موقتا افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقامات گفتند که برنامه‌های آتی پس از آن طرح‌ریزی می‌شود که سران نظامی ناتو روز پنجشنبه هفته گذشته در بروکسل دیدار کردند. انتظار می‌رود این سران نظامی پیشنهادات خود درباره مواضع امنیتی در اروپا را به جلسه وزرای دفاع ناتو که در ماه آینده میلادی برگزار می‌شود و همچنین به رهبران ناتو، از جمله جو بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا) ارائه دهند.

ایجاد 12 پایگاه نظامی روسیه در مرزهای غربی

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که تعدادی از واحدهای نظامی این کشور قرار است در منطقه نظامی غربی و در واکنش به اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تاس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با اشاره به تنش‌های ادامه‌دار در منطقه و لزوم تقویت منطقه نظامی غربی این کشور به دلیل عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو گفت: ۱۲ یگان نظامی و متعلقات آن قرار است تا پایان سال جاری میلادی در منطقه نظامی غربی روسیه ایجاد شوند.

به گفته وزیر دفاع روسیه، این اقدامات مقابله‌ای با تامین تسلیحات مدرن و تجهیزات نظامی برای سربازان همراه خواهد بود. در سال جاری میلادی، ارتش روسیه بیش از ۲۰۰۰ قطعه از چنین تجهیزات نظامی دریافت می‌کند.

شویگو همچنین به این نکته اشاره کرد که بازرسی‌های انجام شده بر اساس نتایج دوره آموزشی زمستانی نشان‌دهنده افزایش کیفی سطح آموزش واحدهای منطقه نسبت به سال قبل ۲۵ درصد بوده است.

وی گفت: افزایش عملیات آموزشی ضربتی ناوهای یگان بالتیک روسیه ۴۲ درصد افزایش داشت. بیش از ۳۰۰ رزمایش ضربتی با استفاده از تسلیحات مختلف انجام شد. همچنین میزان مانور جنگنده‌ها در منطقه نیز تا چهار درصد رشد داشته است.

شویگو در ملاقات با نمایندگان ارشد وزارت دفاع و ارتش، "افزایش تهدیدات نظامی در مرزهای روسیه" را محکوم و آمریکا و ناتو را به تشدید تنش متهم کرد.

زلنسکی: روسیه باید غرامت جنگ اوکراین را پرداخت کند

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (شنبه) یک توافق رسمی با متحدان این کشور برای تضمین غرامت روسیه برای خساراتی که نیروهایش در طول جنگ ایجاد کرده اند، پیشنهاد کرده است.

روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد، رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد که روسیه تلاش می‌کند تا جای ممکن زیرساخت‌های اوکراین را تخریب کند و چنین توافقی به کشورهایی که به دنبال تهاجم هستند، نشان می‌دهد که باید هزینه اقدامات خود را بپردازند.

وی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما کشورهای شریک خود را دعوت می‌کنیم تا یک توافق چندجانبه را به امضا درآوریم تا مکانیسمی را ایجاد کنیم تا تضمین شود که تمامی آن‌هایی که از اقدامات روسیه متحمل خسارت شده‌اند، می‌توانند برای تمامی خسارات وارد آمده، غرامت دریافت کنند».

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد که طبق چنین توافقی، سرمایه‌ها و اموال روسیه در کشورهای امضاکننده ضبط خواهد شد و مستقیماً‌ این اموال صرف پرداخت غرامتی خواهد شد که روسیه باید بابت خسارات وارد آورده به اوکراین بپردازد.

وی با اشاره به این موارد گفت: «مصفانه خواهد بود و روسیه وزن تمامی موشک‌ها، تمامی بمب‌ها و تمامی خمپاره‌هایی که به ما شلیک کرد را احساس خواهد کرد».

 

نظر شما