شناسهٔ خبر: 54156836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

«صبح نو» ابعاد سفر گروه‌های مقاومت فلسطین به روسیه را بررسی کرد

زهرچشم مسکو از رژیم‌صهیونیستی

روح‌الله فرقانی / سفر مقامات گروه‌های فلسطین در ماه‌های اخیر به مسکو و دیدار با مقامات کرملین افزایش یافته است، سفرهایی که برخی آن را زهرچشم مسکو از رژیم‌صهیونیستی می‌دانند و برخی دیگر آن را انتقام‌گیری کرملین از تل‌آویو، چراکه در رویدادهای سه‌ماهه اوکراین، این رژیم‌صهیونیستی بود که با پیوستن به جبهه غرب و ارسال تجهیزات نظامی، یکی از حامیان هفتادساله خود را در جهان از دست داد. موضوعی که موردتاکید «مهدی شکیبایی»، کارشناس‌ارشد مسائل غرب آسیا، قرار گرفت و در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو»، عنوان کرد: پرخاشگری مقامات صهیونیستی به روسیه به این دلیل است که یکی از حامیان بزرگ و هفتادساله‌اش در جهان را از دست داده است. مسکو ارزش‌افزوده زیادی برای رژیم‌صهیونیستی داشته و با این تنش‌های شکل‌گرفته میان تل‌آویو و مسکو، حمایت‌های کرملین از دوروبر رژیم اسرائیل جدا می‌شوند و قطعا رژیم‌صهیونیستی خودش را در چنبره غرب آسیا و موضوع فلسطین تنها می‌بیند. همزمان با بالا گرفتن اختلافات میان مسکو و تل‌آویو در ارتباط با جنگ اوکراین، معاون وزیر امورخارجه روسیه خبر داد که مسکو آماده استقبال از رییس حماس، «اسماعیل هنیه» است. «میخائیل بوگدانف»، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در منطقه خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر خارجه روسیه خبر داد که اقدامات برای تعیین زمان دیدار با «اسماعیل هنیه»، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جریان است. برخی از رسانه‌ها اخیرا گزارش داده بودند که رییس دفتر سیاسی حماس ماه آینده به مسکو خواهد رفت و با مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

 بوگدانف در حاشیه کنفرانس بین‌المللی اقتصادی «روسیه-جهان اسلام» به خبرنگار «اسپوتنیک» در ارتباط با این خبر گفت: «نمی‌توانم این را تایید کنم. تاریخ تعیین‌شده‌ای وجود ندارد. این مساله به‌صورت اولیه زمانی که موسی ابومرزوق اینجا بود، مورد بررسی قرار گرفت.» بنابر گزارش دیروز (جمعه) اسپوتنیک، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه اضافه کرد: «ما آماده استقبال از هیات هستیم اما هنوز زمان تعیین نشده است.» این گزارش در حالی منتشر شده است که در بحبوحه تنش در روابط تل‌آویو و مسکو، اخیرا یک هیات از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به‌منظور انجام گفت‌و‌گوهایی «مهم» با مقامات روسیه عازم مسکو شد. ماه گذشته هیاتی از حماس به ریاست موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس، برای بررسی آخرین تحولات فلسطین به‌ویژه اتفاقات اخیر در مسجدالاقصی و کرانه باختری اشغالی، به روسیه سفر کرده بود. ابومرزوق با انتشار رشته‌توییت‌هایی در پایان سفر دوروزه هیاتی از سران این جنبش به مسکو نوشت: هیات حماس در مسکو درباره حملات اسرائیل در قدس و پیامدهای خطرناک آن و نیز نقض‌های آن در کرانه باختری و نوار غزه گفت‌وگو کرده و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داد. وی سفر هیات این جنبش به روسیه را نتیجه‌بخش خواند و نوشت: این سفر در چارچوب توسعه رایزنی‌ها و هماهنگی‌های دوجانبه در رابطه با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با دوستان روس‌مان انجام شد و در این سفر بر مخالفت خود با تک‌روی آمریکا در تصمیمات بین‌المللی تاکید کردیم.

زهرچشم مسکو از رژیم‌صهیونیستی
مشهودترین نمود انتقام‌گیری مسکو از تل‌آویو تقویت مناسبات با گروه‌های مقاومت فلسطینی است. هرچند طی دهه‌های گذشته همواره سطح محدودی از مناسبات میان گروه‌ها و احزاب فلسطینی با مسکو وجود داشته و بارها کرملین میزبان آن‌ها بوده است اما در وضعیت جدید ارتباط‌گیری روس‌ها با گروه‌های فلسطینی معنا و مفهوم دیگری دارد. یک منبع ویژه همچنین در این خصوص به خبرگزاری «صفا» گفته بود که ریاست این هیات را که «موسی ابومرزوق»، رییس دفتر روابط خارجی حماس برعهده داشته است، دو عضو دیگر ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به نام‌های «فتحی حماد» و «حسام بدران» او را در این سفر همراهی کرده‌اند.  منابع روسی گزارش دادند که اعضای هیات حماس با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امورخارجه روسیه و فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» در امور خاورمیانه دیدار
 و گفت‌و‌گو کرده‌اند. از طرف دیگر، کانال۱۳ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی به‌تازگی گزارش داد که نیروهای روسیه در حمله اخیر تل‌آویو به سوریه موشک‌های ضد هوایی پیشرفته اس-۳۰۰ به سمت جنگنده‌های این رژیم شلیک کردند. کانال ۱۳ اشاره کرد که این اولین‌بار است که نیروهای روسیه دست به چنین اقدامی می‌زنند. بااین‌حال، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که گزارش‌ها درباره استفاده ارتش این کشور از سامانه دفاع هوایی «اس-۳۰۰» علیه جنگنده‌های صهیونیستی در سوریه نادرست هستند.

 شکیبایی: پرخاشگری مقامات صهیونیستی به روسیه برای این است یکی از حامیان هفتادساله خود را در جهان از دست داد
«مهدی شکیبایی»، کارشناس‌ارشد مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو»، به ابعاد سفر زودهنگام «اسماعیل هنیه»، رییس حماس به روسیه، پرداخت و عنوان کرد: اظهارنظر «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در منطقه خاورمیانه را که خبر داده است، اقدامات برای تعیین زمان دیدار با «اسماعیل هنیه»، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) درجریان است، می‌توان از دو منظر ارزیابی کرد؛ یکی زمان اعلام این خبر است که حائزاهمیت است و دیگر اینکه شرایط خود فلسطین است که درحال‌حاضر تحولاتش به نفع نیروهای مقاومت محور فلسطین است.

چرایی سفر حماس به مسکو
 وی با اشاره به اینکه مسکو یک ماه پیش میزبان نمایندگان دفتر حماس در کرملین بوده است، افزود: اظهارنظر مقام روسی ازاین‌جهت قابل‌تحلیل است که یک ماه قبل از این، سفر نمایندگان حماس به مسکو را شاهد بودیم که موسی ابومرزوق، رییس دفتر حماس دیداری با مقامات روسی ازجمله بوگدانف داشت و مقامات روسی درباره سفر اسماعیل هنیه به مسکو صحبت کردند؛ سفری که اکنون‌که آن را اعلام می‌کنند. این خبر دارای پیامی است و نشان می‌دهد که در روابط مسکو و تل‌آویو اتفاقاتی افتاده است که این موضوع را رسانه‌ای می‌کنند.
 
افزایش درگیری‌های لفظی مسکو و تل‌آویو
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: همانگونه که می‌دانیم روابط مسکو و تل‌آویو درخصوص جنگ اوکراین تیره‌وتار شده است و حتی  چندین مورد درگیری لفظی میان طرفین شکل گرفت که در یکی از این درگیری‌های لفظی رژیم‌صهیونیستی اقدام به محکوم کردن عملیات ویژه کرملین در اوکراین کرد. رژیم‌صهیونیستی با این اقدام خودش را از روسیه جدا و عملا در  کنار غرب قرار گرفت. تل‌آویو حتی پا را فراتر گذاشت و تجهیزات نظامی و تسلیحات به اوکراین ارسال کرد و به‌صورت آشکارا خودش را در برابر روسیه قرار داد.
 
پیام آشکار مسکو به رژیم‌صهیونیستی
وی ادامه داد: این تنش‌ها و درگیری‌های لفظی تا آنجا پیش رفت که لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه هم درباره هولوکاست و هیتلر و نازی‌ها سخنانی ردوبدل شد. حتی حساس‌ترین مواضع روس‌ها را در استفاده از اس300 حمله اسرائیل به سوریه را نیز باید اشاره کرد که بالاترین اوج اختلاف طرفین است که بیشتر حول موضوع اوکراین دیده می‌شود که روس‌ها در منطقه علیه رژیم‌صهیونیستی استفاده می‌کنند و این نکته حائزاهمیت است. درخواست مسکو از اسماعیل هنیه برای سفر به مسکو که دشمن شماره یک رژیم‌صهیونیستی در مساله فلسطین است، در این اوج اختلافات میان روسیه و رژیم‌صهیونیستی، پیام واضحی است که خودش را به مقامات رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد؛ پیامی که کاملا روشن و آشکار است.
  
شبیه‌سازی حمله رژیم اسرائیل به محور مقاومت
این فعال رسانه‌ای با اشاره به مانور یک‌ماهه و بزرگ رژیم‌صهیونیستی، یادآور شد: زمان این دعوت همزمان شده است با برگزاری مانور نظامی همه‌جانبه رژیم‌صهیونیستی در اراضی اشغالی که به مدت یک‌ماه ادامه دارد و به اذعان مقامات نظامی رژیم اسرائیل، شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در این مانور دیده شده است. باید گفت روس‌ها در سوریه به خودشان اجازه دادند که جلوی تجاوزات صهیونیست‌ها بایستند و همپیمانان خودشان را هم در غرب آسیا حمایت کنند. روس‌ها در مذاکرات وین یا جنگ سوریه یا حمایت از حزب‌الله خودشان را هماهنگ می‌کنند. طبیعی است که  در محور فلسطین هم بخواهند خودشان را با حماس هماهنگ کنند. روس‌ها با نزدیک شدن به حماس هم آن‌ها را به مواضع خودشان هماهنگ می‌کنند و هم اینکه پیامی به رژیم‌صهیونیستی صادر می‌کنند. این‌گونه سفر از آنجا حائزاهمیت دارد که در چنین شرایطی که رژیم‌صهیونیستی مانور یک‌ماهه همه‌جانبه و شبیه‌سازی حمله به ایران انجام می‌دهد و آمریکایی‌ها هم خودشان را وارد مانور اسرائیل کردند.
 
همکاری روسیه با حماس و فتح
وی با اشاره به اینکه روس‌ها به این نتیجه رسیدند که در محور فلسطین با یکی از مهم‌ترین جنبش‌های مقاومت فلسطین هماهنگ باشند، تاکید کرد: اینکه روس‌ها در درون فلسطین خودشان را نزدیک می‌کنند، پیام روشنی به رژیم‌صهیونیستی دارد و محور مقاومت را در برابر تحرکات نظامی و سیاسی اسرائیل تقویت می‌کند. این امر نشان داد که حماس به‌عنوان یک جنبش مقاومت اسلامی در کنار جنبش جهاد اسلامی توانسته است خودش را در سرنوشت فلسطین نشان دهد. روس‌ها به این نتیجه رسیدند که در محور فلسطین با یکی از مهم‌ترین جنبش‌های مقاومت فلسطین هماهنگ باشند.
این تحلیلگر مسائل غرب آسیا تصریح کرد: روس‌ها علاوه بر این اعلام کردند که از هنیه میزبانی خواهند کرد و رهبران جنبش فتح سفری به مسکو داشته باشند. این نشان‌دهنده این است که کرملین از حمایت رژیم‌صهیونیستی دست برداشته و خودش را از تل‌آویو جدا می‌کند. این مساله مهمی است و پیام روشنی به رژیم‌صهیونیستی می‌دهد. هرچند در سال‌های گذشته این کار را کردند و سال2017 هنیه به مسکو سفر کرد اما این سفر با هدف آشتی مواضع دو جنبش فتح و حماس به کرملین شکل کرد؛ اما سفر کنونی هنیه به کرملین متفاوت‌تر است. این سفر بعد از 5 سال دارد روی می‌دهد و ما شاهد تندتر شدن مواضع رژیم‌صهیونیستی و مسکو با یکدیگر هستیم.
 
از دست دادن بزرگ‌ترین حامی جهانی 
رژیم‌ صهیونیستی
وی با اشاره به روابط روس‌ها با رژیم‌صهیونیستی در گذشته یادآور شد: روس‌ها قبلا حمایت‌های سیاسی و... از رژیم اسرائیل می‌کردند اما اکنون بزرگ‌ترین حمایت‌ها از آن‌ها برداشته شده است. دلیل پرخاشگری مقامات صهیونیستی به این دلیل است که یکی از حامیان هفتادساله بزرگ خود را در جهان از دست داده‌اند. مسکو ارزش‌افزوده زیادی برای رژیم‌صهیونیستی داشته است و با این تنش‌های شکل‌گرفته میان تل‌آویو و مسکو، حمایت‌های کرملین از دوروبر رژیم اسرائیل جدا می‌شوند و قطعا رژیم‌صهیونیستی خودش را در چنبره غرب آسیا و موضوع فلسطین تنها می‌بیند.

نظر شما