شناسهٔ خبر: 54156340 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

سنـگ بـزرگ پرشـور‌ها| زشتی فوتبال در تبریز بر سر پرسپولیس بارید!

بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها بهترین بازی هفته بیست‌و‌هشتم را خراب کرد.

صاحب‌خبر -

احسان سرفرازی | شهرآرانیوز؛ بازگشت پرشور‌های تبریزی به استادیوم، یک مسابقه از لیگ برتر را نیمه‌تمام گذاشت. هرچند پیش‌از‌این نیز دیدار‌های دو تیم پرسپولیس و تراکتور چه در تهران و چه در تبریز بدون جنجال پایان نیافته بود، این‌بار، اما درحالی‌که هر دو تیم روز‌های پایانی فصل را با نگرانی‌های بزرگی سپری می‌کردند، خبری از جوسازی و حواشی قبل از بازی نبود. همه‌چیز، اما از لحظه ورود پرسپولیسی‌ها به ورزشگاه شروع شد. سنگ‌پراکنی‌ها در نیمه اول با شدت کمتری اتفاق افتاد، ولی با شروع نیمه دوم به‌یک‌باره اوج گرفت؛ آن‌قدر که در‌نهایت داور مسابقه جان خودش و بازیکنان پرسپولیس را برداشت و فرار کرد.

یاد ورزشگاه‌های دهه ۶۰ زنده شد

در سال‌های پیشین ورود هرگونه بطری آب‌معدنی و حتی لیوان آب به ورزشگاه یادگار امام ممنوع شده است و به‌شدت روی این موضوع سخت‌گیری وجود دارد و حتی در فصول گرم سال شاهد فروش آب در نایلون فریزر هم در استادیوم تبریز بوده‌ایم! با‌این‌حال گویا در تبریز نه‌تن‌ها بطری آب بلکه به مقدار متنابهی سنگ هم دیده شد! اتفاقات ورزشگاه یادگار امام تبریز ناخودآگاه جو ورزشگاه‌های ایران در دهه ۶۰ را در ذهن هواداران زنده کرد. حجم سنگ و صندلی‌هایی را که در هوا معلق بود، سال‌ها ندیده بودیم. بررسی تصاویر عکاسان نشان می‌دهد عمده‌سنگ‌هایی که به زمین مسابقه پرت شده، سیمانی بوده و از سکو‌های ورزشگاه کنده شده بود!

مهدی: آیا تماشاگران تفتیش شده بودند؟

اتفاقات دیروز با واکنش بسیاری از چهره‌های فوتبال کشورمان همراه بود که شاه‌بیت همه آن‌ها اظهار‌تأسف از این اتفاق بود. در‌این‌میان سهیل مهدی، مسئول سازمان مسابقات لیگ برتر، بالاترین مقام مسؤل بود که به حواشی تبریز واکنش نشان داد و گفت: برای برگزاری این بازی مدیریتی که باید انجام می‌شده، رخ نداده است. البته تا گزارش ناظر بازی به دست ما نرسد، نمی‌توانیم قضاوتی داشته باشیم.

شاید اگر فضا آرام بود، وجود این‌همه تماشاگر خارج از دستور‌العمل به چشم نمی‌آید و کسی هم معترض نمی‌شد. من برای خودم هم جای سؤال است این‌همه سنگ از کجا وارد ورزشگاه شده بود؟ آیا تماشاگران بازرسی بدنی شده بودند یا این سنگ‌ها در ورزشگاه تهیه شده است؟ این‌ها مسائلی است که قطعا ارکان قضایی فدراسیون بررسی می‌کنند و تا گزارش ناظران نرسد، حرفی نمی‌شود زد.

۲۰‌هزار نفر بدون بلیت وارد ورزشگاه شدند

کمی مانده به آغاز بازی، اولین اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ داد. برخلاف ادعای باشگاه تراکتور پیش از دیدار مبنی‌بر اینکه باتوجه به نبود زیرساخت‌ها و دستور‌العمل ستاد کرونا فقط ۵۰‌درصد ورزشگاه‌ها بلیت‌فروشی شده، تقریبا همه سکو‌ها پر شدند! تصاویری که تلویزیون تبریز از بالای ورزشگاه در طول مسابقه بار‌ها نشان داد، این واقعیت را ثابت کرد که غیر از بخش‌هایی از‌یک‌طرف طبقه دوم همه سکو‌ها کاملا پر بود و حتی عده‌ای در راهرو‌های مشرف به طبقه اول ایستاده بودند. این یعنی دست‌کم ۲۰ هزار نفر بیشتر از چیزی که باید، بلیت فروخته شد و این در حالی است که هیچ‌کس تا‌به‌حال مسئولیت این کار را برعهده نگرفته است!

جدل مدیران دو‌طرف

همان‌گونه‌که تصور می‌شد، بعد از بازی جدل لفظی مسئولان دو‌طرف آغاز شد. غیر از توئیت‌هایی که در فضای مجازی بین دو‌طرف رد‌و‌بدل شد و بیانیه‌ای که هر دو باشگاه داده‌اند، مدیر‌عامل تراکتور و پرسپولیس هم مصاحبه کرده و تلاش کردند از حق تیمشان دفاع کنند.

سهرابی، مدیرعامل تراکتور، گفته است کنترل ورود افراد به داخل استادیوم با باشگاه نبوده و اگر هوادارانی خارج از ظرفیت تعیین‌شده به ورزشگاه آمده بودند، ارتباطی به ما نداشته است. سهرابی توپ اتفاقات بازی را به زمین پرسپولیس انداخته و گفته است: کجای دنیا بازیکنان حریف با حرکات دست و پرتاب‌کردن سنگ، به تماشاگران تیم میزبان توهین می‌کنند؟ آقای ترابی با پرتاب سنگ باعث مصدومیت عبدا... ناصری شد و امید عالیشاه نیز به‌سمت هواداران ما سنگ پرتاب کرد و باعث تهییج سکو‌ها و ایجاد تنش در بازی شد.
جالب‌ترین قسمت حرف‌های مدیر‌عامل تراکتور آنجا بود که گفت: ۴۰‌درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها پر بوده و کار غیر‌قانونی انجام نشده است!

رضا درویش، مدیر‌عامل پرسپولیس، نیز گفته است تراکتور و سازمان لیگ مسئول این اتفاقات هستند. وی در واکنش به صحبت‌های سهرابی گفت: چطور آقایان می‌گویند بازیکنان ما باعث تحریک بودند؟ سنگ‌پراکنی‌ها از اول بازی وجود داشت و دیدید که مربی ما چطوری خودش را به سکو‌ها رساند.
وی تأکید کرد: با قدرت این پرونده را دنبال می‌کنیم و نمی‌گذاریم مثل ماجرای پارسال سپاهان که تیم میزبان تخلف کرد، دودش در چشم ما برود و حق میزبانی ما گرفته شود.

نظر شما