نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پژوهش محققان انگلیسی در خصوص رابطه ناباروری و سرطان سینه

محققان انگلیسی از رابطه میان باروری با خطر ابتلا به سرطان سخن گفته اند.

بر اساس یکی از بزرگترین پژوهش‌هایی که تا کنون انجام شده است، محققان انگلیسی دریافته اند مردان نابارور در مقایسه با آن‌هایی که مشکل باروری ندارند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که به سرطان سینه مبتلا شوند.

شیوع سرطان سینه در مردان در مقایسه با زنان کمتر است و رابطه اش با ناباروری قبلا در پژوهش‌هایی در مقیاس کوچک مورد بررسی قرار گرفته بود؛ اما حال پژوهشی که در مقیاس بزرگ انجام شده و نتایج آن در مجله تحقیقات سرطان سینه (Breast Cancer Research) منتشر شده، این مسئله را مورد بررسی قرار داده است.

کارشناسان موسسه تحقیقات سرطان لندن (ICR) اعلام کرده اند یافته‌ها نشان می‌دهند کار‌های بیشتری نیاز است تا علل اساسی سرطان سینه در مردان که تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده، درک شوند.

دکتر مایکل جونز، دانشمند ارشد ژنتیک و همه گیر شناسی در موسسه تحقیقات سرطان لندن در این باره گفت: این ها، یافته‌های مهمی هستند که ناباروری را با سرطان سینه در مردان مرتبط می‌سازند. پژوهش ما نشان می‌دهد مردان نابارور ممکن است دو برابر افرادی که مشکل ناباروری ندارند، به سرطان سینه مبتلا شوند.

او در ادامه گفت: دلایلی که در پشت این رابطه وجود دارند، نامشخص هستند و نیاز است تا نقش اساسی هورمون‌های باروری در خصوص خطر سرطان سینه در مردان مورد بررسی قرار گیرد. ما امیدواریم این مسئله ما را به دیدی در زمینه علل اساسی سرطان سینه در مردان و حتی زنان برساند.

گفتنی است سالانه حدود ۳۷۰ مرد در انگلیس به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

منبع: گاردین