شناسهٔ خبر: 54154993 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رئیس گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی البرز:

سن ابتلا به سرطان‌های خوش‌خیم و بدخیم در ایران کاهش یافته است/ چاقی؛ مهمترین دلیل ناباروری در زنان

معصومه رجبی گفت: تمام بیماری‌های خوش خیم و بدخیم به دلیل افزایش سن باروری، سن ابتلایشان در ایران پایین آمده است، زیرا بارداری، زایمان و شیردهی مثل یک واکسن در مقابل این بیماری‌ها عمل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معصومه رجبی، رئیس گروه سلامت مادران و ناباروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: طبق آخرین پژوهش های انجام شده میزان ناباروری در ایران ۲۰ درصد تخمین زده شده است و از میان ۱۰ زوج؛ ۵ زوج تک فرزند، ۴ زوج دارای دو فرزند و یک زوج فاقد فرزند هستند که اگر با همین روند جلو برویم در سال ۲۰۱۰ میلادی چیزی به نام جمعیت جوان نداریم.

وی با بیان اینکه مسئله ناباروری در نوجوانان افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: برای جلوگیری از این آمار با شیب تند، نکات پیشگیری از ناباروری در دوره نوجوانی بسیار اهمیت دارد.
 
رجبی افزود: بلوغ نوجوانان از مغز شروع می شود و تمام پیام هایی که از اطراف به شما می رسد در قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس و غده هیپوفیز، بر روی دو هورمون جنسی در دختران با تخمدان و در پسران با بیضه اثر می گذارد.
 
این پزشک متخصص با اشاره به اینکه کاهش وزن، بسیاری از ناباروری ها را درمان می کند، تصریح کرد: در بانوان چاق میزان هورمون مردانه افزایش یافته، بنابراین توانایی باروری کاهش می یابد و بافت چربی برای شما استروژن اضافه ایجاد می کند.
 
وی با تاکید بر اینکه تعادل در خوردن در قدرت بارداری موثر است، گفت: رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی بسیاری از مشکلات ناباروری را حل می کند و زمانی که از این سبک زندگی دور می شویم، بیماری ها به سراغ افراد می آیند.
 
رجبی افرود: خداوند آن موجودی را که خلق کرده، خود از آن مراقبت می کند و مادران باردار در طول بارداری و شیردهی پریود نمی شوند و ۳ سال بدنشان استراحت می کند و خداوند ضمن حفظ سلامت کودک، از مادر نیز مراقبت می کند.
 
این متخصص ادامه داد: بانوان در سن ۳۰ سالگی تا ۷۵ درصد، در سن ۳۵ سالگی تا ۶۶ درصد و در سن ۴۰ سالگی تا ۵ درصد قدرت باروری دارند و افزایش سن موجب افت توانایی باروری می شود و معمولا از ۳۵ سال به بعد توان باروری به شدت کاهش می یابد.
 
وی تاکید کرد: مردان نیز تا سن ۳۵ سالگی توانایی باروری شان در نقطه اوج قرار دارد و از سن ۵۰ سالگی این توانایی افت پیدا می کند و در ۶۰ سالگی به بعد فرصت شان به شدت محدود است.
 
 
رجبی با بیان اینکه والدین در ترویج فرهنگ فرزندآوری بسیار نقش دارند، گفت: پدر و مادر باید فرزندان خود را در سن پایین به ازدواج تشویق و ترغیب کنند و بعد از ازدواج با حمایت آنها را به فرزندآوری در سن کم هدایت کنند و این نکته مهم را در نظر بگیرند که فرصت های زندگی را به خاطر چیزهای بی ارزش (مانند: تحصیل، خانه دار شدن، کار) از دست ندهند.
 
این متخصص با تاکید بر اینکه تنبلی تخمدان و فیبروم دو عامل شایع در ناباروری زنان است، ادامه داد: این دو عامل با افزایش سن و سبک زندگی اشتباه بروز می کند و باروری در سن پایین مهمترین عامل پیشگیری از این دو بیماری در بانوان است.
 
وی تصریح کرد: تمام بیماری های خوش خیم و بدخیم به دلیل افزایش سن باروری، سن ابتلایشان در ایران پایین آمده است، زیرا بارداری، زایمان و شیردهی مثل یک واکسن در مقابل این بیماری ها عمل می کند.
 
رجبی با اشاره به اینکه بانوان، ورزش را جزء لاینفک زندگی قرار دهند، افزود: بسیاری از اختلالات بارداری به افزایش سن بر می گردد و چربی های شکمی در این بین بسیار مضر است بنابراین با ورزش و اصلاح سبک زندگی، وزن متعادل داشته باشیم.
 
این متخصص با بیان اینکه افزایش تعداد زایمان ها در بیماری های خوش خیم زنان (فیبروم، اندومتریوز، فیبروکیستیک پستان) اثر محافظتی داشته است، گفت: برخی از بانوان با تصور اینکه بارداری به آنها صدمه می زند، خود را از مادر شدن محروم می کنند در صورتی که بارداری در سلامت زنان بسیار موثر است.
 
وی تاکید کرد: والدین در دوران نوجوانی اختلالات قاعدگی از قبیل بی نظمی، سیکل طولانی، خونریزی شدید، عدم قاعدگی بیش از ۶ ماه را جدی بگیرند و در صورت بروز چنین اختلالاتی، فرزند خود را تحت درمان قرار دهند تا در زمان ازدواج و بارداری دچار مشکل نشوند.
 
رجبی ادامه داد: رشد موهای زاید، نازک شدن موها، ریزش موهای سر، افزایش شدید وزن نیز از مواردی است که مادران باید در دوران نوجوانی فرزندان به آن توجه کنند و در صورت بروز به پزشک مراجعه کنند زیرا دلایل اختلالات هورمونی است.
 
این متخصص بیان کرد: استرس بارداری مثل از دست دادن عزیز برای بانوان خطرناک است بنابراین خانواده ها به این مهم اهمیت دهند و آرامش و آسایش را برای زنان باردار فراهم آورند.
 
وی افزود: افزایش سن، سیگار کشیدن، الکل، اضافه وزن، مشکلات تیروئیدی، استرس، تومور یا کیست، اختلال در روند عادت ماهیانه از مهمترین عوامل موثر بر ناباروری هستند.
 
رجبی گفت: سرطان رحم، تخمدان و پستان شایع ترین بیماری های زنان است که بعد از ۶۰ سالگی بروز می کند اما متاسفانه افزایش سن باروری، سن این بیمارهای را کاهش و به زیر ۵۰ سال رسانده است.
 
این متخصص با بیان اینکه سرطان تخمدان کشنده ترین سرطان بانوان است، ادامه داد: علایم این سرطان مخفی و پنهان است و زمانی که بانوان به مراکز درمانی مراجعه می کنند متاسفانه کل بدنش را سرطان درگیر کرده و درمان ها پاسخگو نیست.
 
وی با اشاره به اینکه سرطان سینه، ۳۰ درصد بیماری های زنان را تشکیل می دهد، افزود: بانوان از سن ۴۰ سالگی باید حتما سالانه ماموگرافی انجام دهند و افزایش تعداد زایمان ها بر این سرطان اثر محافظتی دارد.
 
رجبی تاکید کرد: سقط جنین به هر دلیل قابل توجیه نیست و گرفتن حق زندگی از خالق خداوند است و عوامل خطر آفرینی از جمله ناباروری، افسردگی، سرطان پستان، نواقص مادرزادی، چسبندگی جفت، پارگی رحم و خونریزی را در پی دارد.
 
این متخصص گفت: بانوان ۴ بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه تمرین ورزش و یپاده روی تند داشته باشند و زن و مرد وزن خود را کنترل کنند زیرا چاقی در هر دو باعث ناباروری می شود.
 
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: استفاده از ویتامین دی (D)، سی (C)، سلنیوم و روی، اسیدفولیک و کلسیم در دوران قبل از بارداری برای کیفیت تخمک و اسپرم توصیه می شود.
 

انتهای پیام/

نظر شما