شناسهٔ خبر: 54153938 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه روز جهانی اهدای عضو/

رشد ۷۰ برابری اهدای عضو در استان یزد

یزد- ایرنا- مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از رشد ۷۰ برابری اهدای عضو طی ۲۰ سال گذشته در این استان خبر داد و از یزد بعنوان یکی از پیشگامان اهدای عضو در کشور یاد کرد و گفت: روحیه مذهبی و ایثار مردم استان، عاملی موثر در این زمینه است.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد حسین زارع روز شنبه به مناسبت روز جهانی اهدای عضو (۳۱ اردیبهشت) در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب اهدای ۴۷ و ۳۸ عضو در این استان به ثبت رسید که به ترتیب رتبه اول و دوم کشور را به دست آوردیم.

به گفته وی در سال ١۴٠٠، اهدای ۵۰ عضو در استان به ثبت رسید که رتبه نخست کشور را از آن خود کردیم.

وی میزان رشد اهدای عضو از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ را در استان ۷۰ برابر ذکر کرد و اظهار داشت: هنوز با شاخص ایده ال، فاصله داریم هر چند از شاخص کشوری بالاتر هستیم.

دکتر زارع در ادامه یادآور شد: سالانه در ایران، سه هزار مرگ قابل اهدای عضو ثبت می شود که فقط یک سوم آن اهدا میشود و این یعنی اینکه ۶ هزار عضو قابل اهدا به خاک سپرده می شود .

وی مرگ و میر ناشی از تصادفات سالانه در کشور را ۱۶ هزار نفر بیان کرد که  ۵ تا ۸ هزار نفر آنها بعلت مرگ مغزی فوت می‌کنند؛ از تعداد کل مرگ مغزی ها ٢۵٠٠ تا ۴٠٠٠ نفر میتوانند به اهدای عضو برسند در حالیکه فقط یکهزار مورد آن به اهدا می رسد. 

زارع بیشترین عضو پیوند زده شده در سال را کبد و کلیه اعلام کرد و اظهار داشت: سالانه ۲۵ هزار نفر در کشور به پیوند عضو نیاز دارند و روزانه هفت تا ۱۰ نفر در کشور بعلت نرسیدن عضو فوت می کنند. 

وی شناسایی مرگ های مغزی را ضعف درمان ندانست و آن را خدمت مجدد به مردم و بیماران نیازمند توصیف کرد.

  



 

نظر شما