شناسهٔ خبر: 54152043 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد

اشاره: هم‌زمان با افتتاح ۸۲ طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اولین نشست خبری خود را برگزار کرد. وی در این نشست درباره افزایش و گسترش مناطق آزاد، آمادگی کیش برای میزبانی از تماشاگران جام جهانی در قطر و واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد سخن گفت که در ادامه گزیده آن را به نقل از شفقنا می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ضرورت واردات خودرو خارجی
سعید محمد با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ که واردات خودرو ممنوع اعلام شد در مناطق آزاد نیز وارداتی صورت نگرفت گفت که ما در این سال‌ها در این مناطق واقعاً با مشکل خودرو مواجهه بودیم به‌طور که چهره کیش و قشم که از جزایر گردشگری هستند خراب‌شده است. محمد بابیان اینکه از واردات سال‌های گذشته حدود ۲۵۰۰ خودرو امکان ورود به کشور را نداشتند و توقیف و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت، گفت: به راین اساس پیگیر آن بودیم که با صدور رأی دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی بتوانیم در مناطق آزاد از آنها استفاده کنیم موافقت اولیه نیز کسب شد اما با توجه به زمان‌بر بودن و نیازی که ما در جریان جام جهانی قرار داریم درخواست کردیم که بتوانیم خودرو را به‌طور مستقیم به مناطق آزاد وارد کنیم. مشاور رئیس‌جمهور افزود: اما در دو هفته گذشته بحث واردات خودرو در هیئت دولت مطرح و مورد تأیید قرار گرفت و قرار شد که شیوه‌نامه مربوطه را وزارت صمت تعیین کند که ازجمله مباحث مطرح‌شده خودروهای با ۲۰ هزار دلار بود. قرار بر واردات خودروی برقی شد و مناطق آزاد نیز بعد از اعلام شیوه‌نامه وزارت صمت می‌تواند به‌طور نامحدود خودروی برقی وارد کنند.

جذب تماشاگران جام جهانی
محمد بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۱.۵ میلیون مسافر عازم قطر شوند که در سه موج ۵۰۰ هزارنفری خواهد بود، یادآور شد قطر ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار نفر از این مسافران را دارد و مابقی در منطقه سر زیر می‌شوند که با توجه به ظرفیت مناسبی که ما داریم و دراهم آن هزینه‌های پایین‌تر نسبت به سایر کشورهای منطقه است می‌توانیم این مسافران را جذب کنیم.

خواست قطر از ایران
وی گفت که از کشور قطر درخواست کردیم که امکان ورود به فضاهای تعیین‌شده از سوی ایران را در کارت‌های گردشگری خود که در اختیار تماشاگران قرار می‌دهد فراهم کند تا آنها این فضاها را به رسمیت شناخته و ورود کنند، با این حال قطر از ما خواسته آژانس‌های هواپیمایی بسته کاملی برای حمایت از مسافران و گردشگران تهیه و ارائه کنند تا بتوان اقدامات مناسبی انجام داد. محمد گفت که در پروازهایی که صورت می‌گیرد اول اینکه نیاز به ویزا نیست، اما ما هماهنگ کردیم که مهر هم در پاسپورت نخورد، شاید کسی نخواهد مهر ایران روی پاسپورتش باشد.

ایجاد یک بانک ارزی مستقل از بانک مرکزی
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد بانک آف‌شور که درواقع یک بانک ارزی مستقل از بانک مرکزی است در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در حدود شش ماه گذشته طی مذاکرات با بانک مرکزی مجوز تأسیس بانک آف‌شور صادرشده است و اکنون به دنبال جذب سهامداران خارجی هستیم که بتوان مقدمات راه‌اندازی آن‌ها فراهم کرد. محمد افزود: با راه‌اندازی بانک آفشور ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با خیال راحت ارز خود ر ابه مناطق آزاد آورده و سرمایه‌گذاری کنند. به هر ترتیب اکنون نگران این هستند که ارز خود را بیاورند و تحویل بانک مرکزی داده و با مشکل مواجه شوند؛ در حالی که بانک آفشور مستقل از بانک مرکزی است هرچند که نظارت‌هایی بر آن خواهد داشت.

تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار
وی گفت که در حال حاضر ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی فعال هستند که مجوز راه‌اندازی ۴۶ منطقه دیگر مصوب شده و به دنبال دستگاه مسئول برای آنها هستیم. سعید محمد در ادامه به وضعیت سرمایه‌گذاری در مناطق در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و توضیح داد: در سرمایه‌گذاری داخلی، ۳۶ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ۶۴ هزار میلیارد در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که در مجموع به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی می‌رسد. وی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی نیز گفت که ۱۴۸ میلیون دلار در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه‌گذاری شده که در مجموع به ۱۶۳ میلیون دلار رسیده است. به گفته مشاور رئیس‌جمهور، سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه ۱۷ درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ است. سعید محمد در ادامه از وضعیت تجارت در مناطق آزاد و ویژه نیز خبر داد و گفت که بسیار به مناطق حمله کرده و می گویند محل واردات شده است درحالی‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

نظر شما