شناسهٔ خبر: 54151834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

بین دریای خزر و قفقاز

آذربایجان و اسرائیل «دهکده» می‌سازند

یک دهکده دیجیتال در شهری در آذربایجان با استفاده از فناوری اسرائیل در دست احداث است که پروژه بین دریای خزر و قفقاز در منطقه زنگلان قره‌باغ اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز، یک "دهکده دیجیتال" در شهری در آذربایجان با استفاده از فناوری اسرائیل در دست احداث است. این پروژه بین دریای خزر و قفقاز در منطقه زنگلان قره‌باغ اجرا می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ ارتش ارمنستان در آنجا مستقر بود.

------------------

بیشتر بخوانید

مراسم عصرانه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با اصحاب رسانه: خواهان صلح پایدار برای منطقه هستیم
 -------------------------------------------------------
به گزارش برخی رسانه های خارجی، فورر، وزیر کشاورزی اسرائیل روز چهارشنبه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) در جریان دیدار خود از جمهوری آذربایجان از "دهکده دیجیتال" زنگلان هم بازدید کرده است.
  
او روز سه‌شنبه ۱۷ مه با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و میکائیل جباروف وزیر انرژی این کشور دیدار کرده بود. فورر اولین عضو دولت اسرائیل است که پس از جنگ قر‌ه‌باغ از منطقه بازدید می‌کند. شرکت‌های اسرائیلی در پروژه زنگلان مشغول به کار هستند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان از اسرائیل خواسته است برای اجرای این پروژه و مشارکت در توسعه کشاورزی کشورش همکاری کند. این همکاری بر مبنای روابط نزدیک و استراتژیک دو کشور صورت می‌گیرد.

 دهکده دیجیتال تنها هفت کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد. فورر، وزیر کشاورزی اسرائیل از مقامات بالا و سیاست‌مدار اسرائیلی است که پس از انقلاب ۵۷ تا این حد به مرز ایران نزدیک شده است.

این در حالی است که ایران به دولت آذربایجان در ارتباط با این پروژه اعتراض کرده‌ است.

 ارتش جمهوری اسلامی ایران در اکتبر ۲۰۲۱ رزمایش بزرگی را نیز با مشارکت ۴۰ هزار نیرو در نزدیکی مرزهای خود با آذربایجان انجام داد.

ایران خواستار قطع همکاری آذربایجان با اسرائیل است، این در حالی است که در ماه‌های اخیر مناسبات میان ارمنستان و ترکیه نیز با اسرائیل رو به بهبود و گسترش است./

 

نظر شما