شناسهٔ خبر: 54151706 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

نگاهی به معماری دوسالانه هنر ونیز در پاویون کشورهای شیلی، ازبکستان و کره جنوبی

«شیر رویاها»، پنجاه و نهمین دوسالانه هنر ونیز ۲۳‌ آوریل درهای خود را به روی عموم باز کرد. این نمایشگاه پذیرای بیش از ۲۱۳ هنرمند از ۵۸ کشور است و هزاران اثر هنری را به نمایش می‌گذارد که علم و تحقیق را ترویج می‌کنند.

صاحب‌خبر -

گروه معماری هنرآنلاین: مدیر هنری نمایشگاه مرکزی دوسالانه ۲۰۲۲ سیسیلیا المانی است. انتخاب نام نمایشگاه «شیر رویاها» برگرفته از کتابی نوشته لئونورا کارینگتون، نویسنده سورئالیست است. این کتاب مملو از داستان‌های جادویی است که در آن همه چیز را می‌توان از طریق تخیل دگرگون کرد.

در بخش غرفه‌های ملی، ۷۹ کشور حضور دارند و پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز برای اولین بار میزبان غرفه‌هایی از جمهوری کامرون، نامیبیا، نپال، عمان و اوگاندا است. قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان نیز برای اولین بار با پاویون اختصاصی خود در این رویداد شرکت می‌کنند.

در این گزارش به بررسی معماری سه پاویون کره جنوبی، شیلی و ازبکستان می‌پردازیم.

پاویون کره‌جنوبی 

پاویون خانه هانجی که توسط استفانو بوئری آرچیتتی طراحی شده است، پروژه‌ای است شامل ۴۰ نقش برجسته، مجسمه و اینستالیشن ازکاغذ کره‌ای یا هانجی در مقیاس بزرگ توسط هنرمند کره‌ای کوآنگ یانگ خلق شده است. این آثار در باغ‌های پلازو نصب شده و تفسیری از معماری کاغذی است. مدولار بودن هندسی ساده این سازه، از ترکیب چهار هرم در بالای یک متوازی الاضلاع ساخته شده که یک لوزی در وسط ایجاد می‌کند. در داخل غرفه، یک چیدمان هنری تعاملی توسط هنرمند رسانه‌ای کالوین جی لی، بسته‌های مثلثی هانجی را به شکل مجازی تبدیل می‌کند.

غرفه کره جنوبی

پاویون ازبکستان

ازبکستان برای نخستین بار با غرفه اختصاصی خود با عنوان «باغ علم» در این دوسالانه شرکت کرده، نه با یک نمایشگاه کلاسیک برای نمایش آثار هنری. این پاویون از نوعی پلتفرم استفاده کرده که بازدیدکنندگان می‌توانند به گفتگو، تبادل دانش و یادگیری متقابل بپردازنند. شیدا قماشچی و Space Caviar کیوریتوری این نمایشگاه را به عهده دارند.

غرفه ازبکستان بازتابی از کار دانشمند و ریاضیدان مشهور قرن نهم، خوارزمی است. مهم‌ترین تحقیقات خوارزمی در بیت الحکمه در بغداد و حول باغ‌های صورت گرفت که محل تجمع و تبادل نظر بود. این غرفه به سنت اسلامی باغ به عنوان محلی برای گردهمایی و تبادل اشاره می‌کند و اسطوره‌ها و روایت‌های فناوری‌های مدرن را زیر سوال می‌برد و با استفاده از دریچه شیوه‌های هنری معاصر، ریشه‌های فراموش شده را با مکان‌ها، زمان‌ها و فرهنگ‌های دور نشان می‌دهد.

آلاچیق پاویون ازبکستان دارای کف‌های آلومینیومی صیقلی، سطوح انعکاسی و تقارن‌هایی است که باغ‌های طرح‌ریزی شده هندسی را به یاد می‌آورد. این فضا همچنین دارای آرایش گیاه‌شناسی از اسطوخودوس دریایی خشک شده است که مانند ابرها از غرفه آویزان شدند. گلی که هم بومی ازبکستان است و هم به رنگ ارغوانی اشاره دارد که در معماری ازبکی برجسته است.

به موازات برنامه عمومی میزبانی شده در این پاویون، یک کنسرت الگوریتمی با حضور هنرمندان مختلف میزبان مخاطبان خواهد بود.

معماری بینال ونیز

پاویون شیلی

 پاویون شیلی میزبان یک پروژه جمعی به کیوریتوری کامیلا مارامبیو است. پوده‌زارها (peatlands) خط مقدم مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی هستند که در سرتاسر جهان در حال خشک شدن هستند و رو به نابودی هستند. این پرو‌ژه‌ در تلاش برای پیدا کردن روش‌های جدیدی برای حفاظت از پوده‌زارها است. 

این چیدمان حاصل کار یک تیم از هنرمندان رشته‌های مختلف  از جمله معماران، مورخین هنر و فیلمساز است. موضوع غرفه شیلی نشان می‌دهد که چگونه این اکوسیستم‌های مهم در سراسر جهان جایگاه اساسی در فرهنگ‌های بومی، به ویژه در زمینه تغییرات آب و هوایی، ایجاد می‌کنند.

Venice1

نظر شما