تخفیف بیشتر برای علاقهمندان
عباس حسیننژاد، مدیر انتشارات «پرنده»، صحبتهایش را اینطور آغاز میکند: «متأسفانه این صحنه را بسیار دیدهایم که آدمها قیمت را که میبینند، حالشان مقداری بد میشود و کتاب را زمین میگذارند و طبیعتاً این گرانیها در دست کشیدن خریدار از خریدن مؤثر واقع شده است و آدمها در چنین شرایطی اولویتهایشان را عوض میکنند. نمیدانم گفتنش خوب است یا نه ولی من به دوستان غرفه خودمان گفتم اگر دیدید کسی تمایلی به خریدن کتابی دارد، اما تخفیف ۱۰ درصدی نمایشگاه به خریدن کتاب مجابش نمیکند، کتاب را با تخفیف ۱۵ درصد و در مورد بعضی آثار، با تخفیف ۲۵ درصدی به او بدهید. درواقع گفتم اگر احساس میکنید خریدار در صورت افزایش درصد تخفیف، کتاب را میخرد و دستخالی از نمایشگاه نمیرود، مختارید که به او تخفیف بیشتری بدهید.»
کتاب را با کمترین سود میدهیم، ولی باز هم گران است
عابس قدسی، مدیر انتشارات «سپیده باوران» با بیان اینکه «ما امسال در مصلی امام خمینی (ره) غرفه نگرفتیم و فقط در نمایشگاه مجازی حضور داریم» گفت: «آنچه میگویم بر اساس مشاهده خودم بهعنوان یک مخاطب در نمایشگاه است. نمایشگاه امسال به دلایل متعددی خلوتتر از آخرین دوره برپایی آن در سال ۱۳۹۸ است. یکی از این دلایل، همزمانی نمایشگاه فیزیکی با نمایشگاه مجازی است که بخشی از مخاطب را به خود جذب میکند، ضمن اینکه بنهای تخفیف نمایشگاه نیز صرفاً در بخش مجازی قابلاستفاده است. نکته دوم اینکه نمایشگاه مجازی قبلی نیز چند ماه پیش برگزار شد و ما اگر هرچند ماه یکبار قصد برگزاری نمایشگاه مجازی را داریم، باید بدانیم که طبیعتاً مخاطب توان رقم زدن حضوری پرشور در همه این دورهها را ندارد.»
وی افزود: «نکته سوم اینکه قیمت کتابها، همزمان با خیلی چیزهای دیگر افزایش یافته است، هرچند ما معتقدیم هنوز به قیمت واقعیاش نرسیده است. اهالی نشر میدانند که آسیبپذیرترین کالای بازار، کالایی است که آنها عرضه میکنند و درنتیجه درروند قیمتگذاری ناگزیرند که به حداقلها بسنده کنند و قیمت را با حداقل حاشیه سود افزایش دهند. با همه این اوصاف به دلیل افزایش سرسامآور قیمت کاغذ و هزینههای چاپ، صحافی و... کتاب هم در پارهای موارد تبدیل به کالایی گرانقیمت شده است. همزمان با همه این نکات، وقایع چند روز اخیر در ماجرای آزادسازی قیمتها و تأثیر روانی آن در ذهن جامعه در کاهش میزان خرید بیتأثیر نبوده است و در کاهش استقبال از نمایشگاه نقش داشته است.»
تلاقی نمایشگاه با آزادسازی قیمتها، اتفاقی بد بود
مرتضی کاردر، مدیر انتشارات «هرمس»، در پاسخ به سؤالی که از دو ناشر پیشین پرسیدیم که آیا در نمایشگاه مخاطبانی را دیدهاید که با مشاهده قیمت کتاب، آن را سر جایش بگذارند، میگوید: «بسیار پیش آمده است. تلاقی این دو اتفاق؛ نمایشگاه کتاب و آزادسازی قیمتها بدترین اتفاقی بود که میتوانست بعد از دو سال عدم برگزاری در پی شیوع کرونا برای نمایشگاه کتاب رخ دهد. اگر نمایشگاه یک هفته، ۱۰ روز قبلتر یا ۲۰ روز، یک ماه بعدتر از این اتفاق برگزار میشد، احتمالاً تکلیف آدمها در مواجهه با کتاب و میزان حضور کتاب در سبد خریدشان بسیار مشخصتر از این بود، اما تلاقی اینها باهم اتفاق جالبی برای حوزه کتاب نبود.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا عدد و رقمی از میزان فروش نشرش طی روزهایی که از برگزاری نمایشگاه کتاب میگذرد در دست دارد یا خیر، میگوید: «عدد و رقم داریم ولی عدد و رقمهای امسال را، قاعدتاً نباید با آخرین نمایشگاهی که در سال ۱۳۹۸ برگزاری شد مقایسه کرد. عددهای بسیاری از ناشران، عددهای جالبی نیست. بهویژه اینکه حضور در نمایشگاه نیز هزینههایی ازجمله هزینه نیروی انسانی، حملونقل و... را شامل میشود که در مقایسه با دو سال پیش حدود سه یا چهار برابر شده است. درنتیجه هنوز عددهای واقعی درنیامده است و باید صبر کنیم تا نمایشگاه تمام شود و بعد با احتساب هزینههای جانبی نمایشگاه ببینیم که به چه عددی میرسیم، اما پیشبینی من بهواسطه آنچه تا اینجا اتفاق افتاده است، جالب به نظر نمیرسد.»
نظر شما