شناسهٔ خبر: 54149654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح شد؛

پیشوایی: باید به سمت ایجاد یک نظام بهره‌ور در جامعه برویم

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: بهره‌وری یعنی از منابع کم، خروجی بیشتری خلق کنیم و با مصرف بهینه، اقتصاد کشور را رونق بخشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، میرسامان پیشوایی؛ رئیس سازمان بهره‌وری کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و تأکید جدی ایشان بر مقوله بهره‌وری، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) موضوع بهره‌وری را یکی از دغدغه‌های کشور نام بردند و فرمودند، یکی از مشکلات کشور، کاهش بهره‌وری است. یعنی به تناسب آن میزانی که هزینه می‌کنیم، بهره‌برداری انجام نمی‌شود؛ در نتیجه بهره‌وری در کشور کم است.
وی با بیان اینکه موضوع بهره‌وری و مصرف بهینه منابع، در سطح والاترین مقام کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به‌صورت جدی به آن پرداخت، بیان کرد: برای مثال، مصرف سرانه آب شهروندان تهرانی روزانه ۲۵۰ لیتر است، در حالی که در سایر کشور‌ها به‌ویژه کشور‌های توسعه‌یافته سرانه مصرف روزانه آب، ۷۰ تا ۸۰ لیتر است. در واقع سه برابر کشور‌های توسعه‌یافته آب مصرف می‌کنیم. البته طبق شاخص شدت انرژی، در بخش انرژی هم وضع مطلوبی نداریم.
دکتر پیشوایی به کم بودن بهره‌وری در بخش‌های کشاورزی و صنعت نیز اشاره و عنوان کرد: در کشور سالانه  ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن معادل ۳۹ میلیون تن در زنجیره تولید تا مصرف، تلف می‌شود؛ یعنی برای این میزان هدررفت، ۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. به بیانی، ۹ میلیارد متر مکعب آب تبدیل به محصول کشاورزی شده در حالی که هدر می‌رود. این کار نه با فرهنگ دینی و اسلامی و نه با میراث فرهنگی - ایرانی، هماهنگی دارد. کشور ما میراث غنی اسلامی –ایرانی در باب مصرف بهینه و استفاده درست از منابع دارد؛ بنابراین نیاز به بازنگری و احیای اصول در این زمینه داریم.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به اینکه در قرآن «مُبَذّر» فرد ریخت‌وپاش کننده و کسی که تقوایی در مصرف ندارد و برادر شیطان که نسبت به رب خود کافر است، شناخته شده است، تصریح کرد: بهره‌وری جزو ذات ایمان مؤمن است و طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) مؤمن کسی است که «قلیل المؤنه و کثیر المعونه» است؛ یعنی کم‌خرج و پربازده.
میرسامان پیشوایی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم، تحقق رشد اقتصادی ۳/۵ درصدی از محل بهره‌وری است، عنوان کرد: رشد اقتصادی از دو مجرا محقق می‌شود؛ یکی، تزریق سرمایه بیشتر که اصطلاحا گفته می‌شود رشد نهاده‌محور و دوم، بهره‌وری؛ یعنی استفاده بهینه از منابع موجود؛ بنابراین هدف دولت حسب تأکید رهبر معظم انقلاب، ارتقای بهره‌وری است که به تبع آن، موجب بهبود رشد اقتصادی و معیشت مردم می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه برای دستیابی به رشد پایدار اقتصادی باید نسبت به مصرف منابع حساسیت بیشتر به خرج داد، به نقش آحاد جامعه در کاهش بهره‌وری اشاره کرد و گفت: از آنجایی که سرمایه خارجی و داخلی زیادی برای تزریق به صنعت نداریم، تنها راهی که باقی می‌ماند، رشد بهره‌وری است.
دکتر پیشوایی با بیان اینکه رشد مبتنی بر بهره‌وری، راهبرد اصلی کشور است، در شرایط امروز بهره‌وری را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت دانست و گفت: برای اینکه این اتفاق بیفتد ضروری است مصرف بهینه انرژی مانند آب از خانواده و خانه‌هایمان شروع شود و حتی باید از لحظه لحظه عمر- این متاع گرانبها- استفاده بهینه کرد. طبق سوره والعصر،  آیه «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ» اگر از لحظات زندگی استفاده درست نکنیم، دچار زیان شده‌ایم.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم این است که رشد مبتنی بر بهره‌وری با حرکت ملی، شروع شود، بر تلاش آحاد ملت برای دستیابی به جهش در بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف در سال ۱۴۰۱، تأکید کرد و گفت: در دوره‌ای در قیمت‌گذاری منابع درست عمل نکرده‌ایم، بنابراین امروز عزم دولت این است که جلوی قاچاق منابع را از طریق قیمت‌گذاری واقعی بگیرد، اگرچه در طول اجرای آن، برای اقشاری که دچار آسیب می‌شوند برنامه‌های حمایتی در نظر گرفته شده است، با این حال، ناگزیر باید به سمت ایجاد یک نظام بهره‌ور در خانه و جامعه برویم و ضروری است این موضوع را به‌صورت جهاد ببینیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، یکی از اهداف حکومت اسلامی را ایجاد عدالت عنوان کرد و گفت: وقتی از عدالت صحبت می‌شود، صرفا به عدالت درون‌نسلی اشاره می‌شود، اینکه منابع میان خودمان به خوبی توزیع شود، در حالی که مسئله مهم عدالت بین‌نسلی، مغفول مانده است. چه کسی گفته نفتی که در اختیار ماست فقط متعلق به نسل ماست؟ قطعاً به فرزندان ما و آیندگان هم تعلق دارد.
دکتر پیشوایی با بیان اینکه اگر این منابع را خرج امور جاری کنیم باید به عدالت بین‌نسلی پاسخگو باشیم، گفت: هدف این است، این منابع صرفاً خرج امور مولد شود تا برای آینده خلق ارزش کند. اگر این اتفاق بیفتد در  بهره وری منابع هم وضعیت مناسبی خواهیم داشت.  عزم دولت سیزدهم این است که این اتفاق رخ دهد و دیگر منابع زیرزمینی، خرج امور جاری نشود، بلکه در بودجه‌های عمرانی و پروژه‌هایی که خلق ارزش برای نسل‌های آتی دارد، هزینه شود.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه یکی از مواردی که دشمنان به‌عنوان پاشنه آشیل، به آن طمع کرده‌اند، مسائل اقتصادی است، گفت: در موقعیت فعلی هدف جدی دولت این است که از امتحانی که در حوزه اقتصادی دارد، سربلند بیرون بیاید تا آینده بهتری را خلق کند.
میرسامان پیشوایی با اشاره به تأکید رهبری بر «جهاد تبیین»، افزود: هر یک از نمازگزاران به‌عنوان سفیر می‌توانند موضوع بهره‌وری را در خانواده و اجتماع، تبیین کنند.
شایان ذکر است، محمدرضا حصاری، معاون ساماندهی شبکه ملی ایران و بهروز محمودی، معاون راهبری بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری نیز به‌عنوان سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه، به ترتیب در شهرستان قرچک و رباط‌کریم به ایراد سخنرانی پرداختند.

نظر شما