شناسهٔ خبر: 54149450 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تعرفه‌های جدید گاز از اوایل خرداد اعلام می شود | تغییر تعرفه‌های گاز پرمصرف‌ها

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: تغییر تعرفه‌های گاز امسال زودتر ابلاغ می‌شود تا مردم فرصت انجام اقدامات برای مدیریت مصرف را داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، سید جلال نورموسوی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران به سوالات زیر درباره تغییرات جدید نرخ گازبها پاسخ داد.

تغییر گازبها طبق کدام قانون و با چه هدفی انجام خواهد شد؟

 نورموسوی: الزامات قانونی مثل بند «م» تبصره یک قانون بودجه درباره تعیین الگوی مصرف برای بخش‌های مختلف و بند «ک» تبصره ۱۵ درباره بخشودگی گازبهای خانوارهای مستمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی وجود دارد که می‌گوید تعیین تعرفه برای مابقی بخش‌ها باید به گونه‌ای باشد که این بخشودگی را جبران کند و غیر یارانه‌ای شود.

شرکت ملی گاز از طریق وزارت نفت پیشنهادات خود را درباره تغییر تعرفه‌های گاز پرمصرف‌ها به دولت ارسال کرده؛ زیرا طبق بند «ب» ماده یک قانون هدفمندی یارانه‌ها، تعیین تعرفه‌ها از اختیارات دولت است. اگر ابلاغیه جدیدی به شرکت ملی گاز ارسال شود، برای ما لازم الاجراست و آمادگی آن را داریم.

گرچه پارسال نسبت به سنوات گذشته بسیار سرد بود، اما در تعرفه پارسال تغییراتی را در تعرفه‌ها داشتیم که با وجود ابلاغ آن در دوم آذر، اثر قابل قبولی داشته است. تغییر تعرفه‌ها برای امسال زودتر ابلاغ می‌شود تا هم مردم مطلع شوند و هم ما بتوانیم تشریح بیشتری انجام دهیم و اثربخشی آن را در بازیافت گاز و مصرف بهینه در بخش خانگی در دوره سرد شاهد باشیم.

زودتر ابلاغ شدن تعرفه‌های جدید دو حُسن دارد؛ هم این که در بخش خانگی هزینه‌های کمتری پرداخت می‌کنند و هم این که پس از تشکیل بازار گاز در بورس، می‌توانند از محل گاز مازاد بر مصرف داخلی، در این بازار مشارکت کنند. از سوی دیگر، می‌توانیم اعمال محدودیت کمتر و پوشش گازرسانی بیشتری را برای صنایع بالادستی داشته باشیم.

پیش بینی این است که ابلاغیه جدید درباره تغییر تعرفه‌ها تقریبا از چه ماهی به شرکت گاز برسد؟

 نورموسوی: انتظار داریم که از خرداد بتوانیم ابلاغیه را دریافت کنیم تا مقدمات کار برای سیستم مکانیزه و اطلاع رسانی فراهم شود تا به دوره سرد برسیم؛ البته ابلاغیه شامل دوره گرم نیز می‌شود، اما چون مصارف دوره گرم بسیار پایین است، از نظر مبلغ گازبها محسوس نیست ولی تشریح این موضوع نیاز به زمان بندی دارد و باید این فرصت را هم برای مردم فراهم کنیم که اقدامات لازم برای مدیریت مصرف خود را انجام دهند.

منظورتان از خرداد، اوایل آن است یا اواخر خرداد؟

 نورموسوی: انتظار داریم که ابلاغیه از اوایل خرداد به ما برسد.

 جواد اوجی وزیر نفت نیز گفت: از سال ۹۶ تا آذر پارسال هیچگونه افزایش قیمتی در تعرفه گاز اعمال نشده بود که برای مشترکان پرمصرف گاز، افزایش قیمت از آذر پارسال رقم خورد؛ در این مرحله، سه پله اول یعنی ۷۵ درصد از مشترکان که پرمصرف نبودند و بیش از ۵۰ درصد مصرف را داشتند، هیچ تغییر قیمتی نداشتند، اما از پله چهارم، هر پله نسبت به پله قبلی ۴۰ درصد افزایش نرخ داشت.

او می‌گوید: بخشی از این افزایش تعرفه‌ها را برای جلوگیری از تکانه‌های اقتصادی، به امسال منتقل کردیم. طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد و به زودی این موضوع در هیئت دولت مطرح می‌شود تا به عنوان ابزاری برای کنترل شدت انرژی و بهینه مصرف کردن گاز استفاده شود. طی یک تا دو ماه آینده آیین نامه مربوط به تغییر تعرفه‌ها به دولت می‌آید تا برای مشترکان پرمصرف گاز رقم بخورد.

نظر شما