شناسهٔ خبر: 54144283 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

گیشه سینمای ایران باز هم در دست آثار کمدی/ «علف‌زار» می‌تواند اتفاق ویژه اکران باشد؟

فیلم‌های سینمایی «مجبوریم»، «چند میگری گریه کنی۲» و «علف‌زار» آثار جدیدی هستند که به فیلم‌های روی پرده اضافه شدند تا تنور اکران را داغ‌تر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز اکران فیلم‌های منتخب نوروز، کم کم این آثار در حال پایین آمدن از گیشه هستند و جای خود را در سینماهای اصلی، به آثار جدید می‌دهند. پس از اضافه شدن سه فیلم «انفرادی»، «لامینور» و «مغز استخوان» به فهرست فیلم‌های در حال اکران و حذف دو اثر ضعیف اکران نوروزی یعنی «گل به خودی» و «قدغن» گیشه تاحدودی تکان خورد این فیلم‌های جدید، عملکرد بهتری از این آثار حذف شده داشتند و خیلی زود میزان فروش آثار جدید سیر صعودی گرفت، اگرچه این صعود (به جز در یک مورد) به قدری زیاد نبود که فیلم‌های اکران عید فطر را صدرنشینان گیشه کند.

بعد از این جابجایی‌ها و تلاش‌های فیلم‌های روی پرده برای جذب مخاطب، کم کم فیلم‌های اکران نوروزی در حال پایین آمدن از پرده سینماهای اصلی هستند، مثل فیلم «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان که حالا چند روزی است سر از اکران آنلاین درآورده است و امیدوار است که در آنجا بیشتر از روی پرده سینماها دیده شود. در این شرایط شورای صنفی نمایش سه فیلم سینمایی جدید دیگر را برای اکران آماده کرده است که دو مورد از این آثار یعنی «مجبوریم» و «چند میگیری گریه کنی ۲» به روی پرده رفته‌اند و آخرین نماینده‌شان هم «علف‌زار» است که به دلیل مشکلات فنی هنوز به اکران نرسیده و قرار است از روزهای ابتدایی هفته آینده نمایش خود را آغاز کند. در حالی که هنوز فیلم‌های اکران نوروزی و اکران عید فطر صدرنشیان جدول فروش سینماهای سراسر کشور هستند، مروری داریم بر پرفروش‌ترین فیلم‌های سال جدید، آثاری که برخی از آن‌ها هنوز امیدوارند تماشاگران بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

گیشه سینمای ایران باز هم در دست آثار کمدی/ «علف‌زار» می‌تواند اتفاق ویژه اکران باشد؟

سگ‌بند

کارگردان: مهران احمدی

تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی

بازیگران: امیر جعفری، بهرام افشاری، مهران احمدی، زنده‌یاد سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار، عزت‌الله مهرآوران و...

شروع اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

تعداد مخاطب: یک میلیون نفر

میزان فروش تا ۳۰ اردیبهشت: ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «سگ‌بند» دومین ساخته مهران احمدی، از همان روز های ابتدایی اکرانش در صدر جدول فروش گیشه در سال جدید بوده و همچنان تنها اثری است که بالای ۳۰ میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم کمدی که با بازی امیر جعفری، بهرام افشاری، نازنین بیاتی، مهران احمدی و مرحوم سیروس گرجستانی تولید و به روی پرده سینماها رفته، بالاخره در هفته گذشته توانست از مرز یک میلیون مخاطب در طول اکران عبور کند و به پرمخاطب‌ترین فیلم سال جدید هم تبدیل شود. البته عنوانی که به احتمال فراوان در ادامه اکران سال ۱۴۰۱ از این فیلم گرفته خواهد شد. (که اگر این اتفاق نیافتد باید رسما فاتحه سینمای ایران را خواند!) نزدیکترین رقیب به فیلم «سگ‌بند»، فیلم مسعود اطیابی یعنی «انفرادی» است که جزو فیلم‌های اکران دوم امسال است و خیلی زود خود را به جدی‌ترین تعقیب‌کننده «سگ‌بند» تبدیل کرد. «انفرادی» باتوجه به اینکه با فرمول آثار پرفروش سینما در سال‌های اخیر ساخته شده، به نظر می‌رسد می‌تواند مدعی اصلی پرفروش‌ترین فیلم سال باشد.

گیشه سینمای ایران باز هم در دست آثار کمدی/ «علف‌زار» می‌تواند اتفاق ویژه اکران باشد؟

انفرادی

کارگردان: مسعود اطیابی

تهیه‌کننده: ابراهیم عامریان

بازیگران: مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، سیروس همتی، امید روحانی و...

شروع اکران: ۷ اردیبهشت

تعداد مخاطب: ۵۴۴ هزار نفر

میزان فروش تا ۳۰ اردیبهشت: ۱۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان

زمانی که نام فیلم سینمایی «انفرادی» به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اکران دوم سال جدید مطرح شد، بسیاری بر این باور بودند که این فیلم توانایی کافی برای جذب مخاطب را خواهد داشت و باتوجه به ویژگی‌هایی که دارد، دقیقا در ادامه مسیر کمدی‌های پرفروش است. مسعود اطیابی این فیلم را سه سال پیش (۱۳۹۸) تولید کرده و در این مدت به دلیل همه‌گیری کرونا پشت سد اکران مانده بود، اما حالا بعد از این مدت به روی پرده سینماها آمده و در عرض سه هفته اکران توانسته از فیلم‌هایی که بیش از دو ماه روی پرده بودند نیز عملکرد بهتری داشته باشد و بیش از نیم میلیون نفر را همین مدت به سمت سالن‌های سینما بکشاند. بخش عمده این فیلم که پس از مدت‌ها رضا عطاران را به سینمای ایران برگردانده است، شوخی‌های کلامی و طنزهایی است که بیشتر در فضای مجازی استفاده شده و شوخی‌های نامناسب و سخیف در آن به وفور پیدا می‌شود، اگرچه سکانس‌هایی از طنز موقعیت (بدون کلام) هم در فیلم وجود دارد که قطعا باعث خنده مخاطب خواهد شد. در هر صورت این فیلم در حال حاضر روی پرده سینماهاست و به احتمال فراوان تا چند هفته دیگر به عنوان صدرنشین جدول فروش خود را معرفی می‌کند و پرچمدار گیشه سینما خواهد شد.

گیشه سینمای ایران باز هم در دست آثار کمدی/ «علف‌زار» می‌تواند اتفاق ویژه اکران باشد؟

موقعیت مهدی

کارگردان: هادی حجازی‌فر

تهیه‌کننده: حبیب‌الله والی‌نژاد

بازیگران: هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، وحید آقاپور، روح‌الله زمانی

شروع اکران: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

تعداد مخاطب: ۳۸۳ هزار نفر

میزان فروش تا ۳۰ اردیبهشت: ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

به ادعای اکثر کسانی که نخستین فیلم بلند هادی حجازی‌فر در مقام کارگردان را دیدند، فیلم «موقعیت مهدی» یکی از بهترین آثار دفاع مقدسی سال‌های اخیر بوده که هم داستان قهرمان‌پرور و جذابی دارد، هم حال و هوای روزهای ملتهب جنگ را به خوبی روایت می‌کند. کارگردانی خوب، بازی‌های استاندارد و ویژگی‌هایی از این دست هم مواردی است که باعث شده این فیلم پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی سال باشد. اگرچه امسال اکثر فیلم‌های سینمایی با استقبال محدودی مواجه شدند و «موقعیت مهدی» نیز یکی از قربانیان قهر مخاطبان با سینما بودند، به همین دلیل هم می‌توان ادعا کرد که اگر این فیلم یکی دو سال قبل روی پرده رفته بود، می‌توانست مخاطبانی میلیونی داشته باشد و یکی از پرتماشاگرترین فیلم‌های ژانر دفاع مقدس سینمای ایران لقب بگیرد. نکته قابل توجه درخصوص «موقعیت مهدی» این است که حجازی‌فر سریالی نیز با همین سوژه در حال ساخت دارد که می‌توان به جذاب بودن آن نیز امیدوار بود.

گیشه سینمای ایران باز هم در دست آثار کمدی/ «علف‌زار» می‌تواند اتفاق ویژه اکران باشد؟

شادروان

کارگردان: حسین نمازی

تهیه‌کننده: عباس نادران

بازیگران: سینا مهراد، نازنین بیاتی، گلاره عباسی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و...

شروع اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

تعداد مخاطب: ۲۸۰ هزار نفر

میزان فروش تا ۳۰ اردیبهشت: ۹ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «شادروان» که تا مدت‌ها سومین فیلم پرفروش سال بود، حالا پس از اکران «انفرادی» به رتبه چهارم رفته و احتمالا در عرض روزهای آتی، با همین فرمول فروش وارد باشگاه 10 میلیاردی‌های سینما می‌شود. نخستین ساخته حسین نمازی که برای اولین بار در جشنواره چهلم فیلم فجر به نمایش درآمد و در آن رویداد نیز مورد توجه مخاطبان، منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت. یکی از نکات قابل توجه این فیلم بازی خوب بازیگران آن است، حتی رضا رویگری که حضوری کوتاه در این فیلم داشت نیز باوجود شرایط جسمانی سختش، اما بازی قابل قبولی از خود ارائه داد.

گیشه سینمای ایران باز هم در دست آثار کمدی/ «علف‌زار» می‌تواند اتفاق ویژه اکران باشد؟

روز صفر

کارگردان: سعید ملکان

تهیه‌کننده: سعید ملکان

بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی، تینو صالحی، مهدی قربانی، سینا شفیعی و...

شروع اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

تعداد مخاطب: ۲۶۲ هزار نفر

میزان فروش تا ۳۰ اردیبهشت: ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

پنجمین فیلم فهرست پرمخاطبان و پرفروش‌ترین فیلم‌های در حال اکران، نخستین ساخته سعید ملکان «روز صفر» است که هرچه به روزهای پایانی اکرانش نزدیک‌تر می‌شود، شرایط فروش آن نیز بهبود پیدا می‌کند. این فیلم در ابتدا از «مرد بازنده» نیز فروش و مخاطب کمتری داشت اما به مرور از آخرین ساخته مهدویان سبقت گرفت و حالا در حال نزدیک شدن به فیلم «شادروان» است. اگرچه کم کردن اختلاف نزدیک به یک میلیارد تومانی برای فیلم‌هایی که تقریبا به روزهای پایانی اکران رسیده‌اند و تعداد سینماهایشان روز به روز کمتر می‌شود بسیار سخت‌تر است.

گیشه سینمای ایران باز هم در دست آثار کمدی/ «علف‌زار» می‌تواند اتفاق ویژه اکران باشد؟

تازه از راه رسیده‌ها با مدعی جدیدی به نام «علف‌زار»

فیلم سینمایی «مجبوریم» که رضا درمیشیان سال ۱۳۹۷ با تعداد زیادی از چهره‌های شناخته شده سینما جلوی دوربین برد، حاالا بعد از چهار سال رنگ پرده سینماها را دیده است. فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه و پریوش نظریه به همراه بهمن فرمان‌آرا و ژاله علو بازیگران این فیلم هستند. اثری که در جشنواره‌های معتبر ایتالیا، هند، چین و... به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. فیلم دیگری که به تازگی اکران آن آغاز شده، قسمت دوم فیلم کمدی «چند میگیری گریه کنی» است، فیلمی که علی توکل‌نیا آن را ساخته و بازیگرانی مثل ابوالفضل پورعرب، حمید لولایی، حامد آهنگی، اشپیتیم آرفی و... در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. سومین فیلمی که هنوز اکرانش آغاز نشده و قرار است از هفته آینده به روی پرده سینماها برود، «علف‌زار» است، فیلم تحسین شده چهلمین جشنواره فیلم فجر که حالا پس از حرف و حدیث‌های فراوان سر از اکران عمومی درآورده است و قرار است در سراسر کشور به نمایش درآید. فیلمی با بازی پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ترلان پروانه، مهدی زمین‌پرداز، صدف اسپهبدی و... که نخستین ساخته کاظم دانشی است و تهیه‌کنندگی آن را بهرام رادان برعهده داشته است.

انتهای پیام/۴۱۷۳/

نظر شما