شناسهٔ خبر: 54144223 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اگر به ترکیه سفر کردید، این نوشیدنی ها را از دست ندهید

در این گزارش ۱۰نوشیدنی معروف ترکی را به شما معرفی خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -
  • چای ترکی
  • قهوه ترک
  • شربت
  • دوغ
  • آب شلغم (شالکام)
  • آب ترشی
  • بوزا
  • آب انار تازه
  • کفیر
  • سالپ

به گزارش اقتصاد آنلاین، ترکیه یکی از مقاصد گردشگری برای مسافران ایرانی است و شاید اطلاع از غذاها و نوشیدنی‌های آن برای شما جالب توجه باشد؛ در این گزارش به بررسی ۱۰نوشیدنی معروف ترکی خواهیم پرداخت.

چای ترکی

چای ترکی که به رنگ زرشکی اش معروف است، چایی سیاه است که بدون شیر تهیه می شود. این چای در فنجان های شیشه ای کوچک با یک نعلبکی و یک قاشق کوچک و یک یا دو حبه قند سرو می شود.

شما می‌توانید چای ترکی را در همه جای کشور پیدا کنید. خود چای با استفاده از دو قوری که روی هم چیده شده‌اند، معروف به چای دان لیک تهیه می‌شود، جایی که کتری پایینی آب جوش را در خود نگه می‌دارد و کتری بالایی دم کرده چای را با برگ‌های چای شل نگه می‌دارد. دم کردن چای به این روش به هر فرد این امکان را می دهد تا با رقیق کردن چای پررنگ با آب داغ زیر، رنگ چای خود را انتخاب کند.

چای ترکی

قهوه ترک

قهوه ای که برای قهوه ترک استفاده می شود از بو دادن دانه ها و سپس آسیاب کردن آن‌ها تهیه می شود. سپس قهوه آسیاب شده را با آب مخلوط کرده و در قهوه جوشی به نام چزو می شود، می جوشانند. سپس قهوه در فنجان های کوچک ریخته می شود و اجازه می دهد قهوه آسیاب شده ته نشین شود.

قهوه ترک

شربت

شربت از آب میوه یا عصاره گل‌ها، میوه‌ها و گیاهان مختلف به دست می‌آید که با شکر و آب ترکیب می‌شود و شربتی شیرین را تشکیل می‌دهد که بعداً با آب یا یخ رقیق می‌شود. شربت ها که سرد سرو می شوند اغلب از گل رز، میوه های فصلی مانند آلبالو، چوب صندل، لیمو یا پرتقال درست می شوند.

علاوه بر ترکیه، شربت در هند، ایران، افغانستان، پاکستان و بنگلادش بسیار محبوب است و یکی از رایج ترین نوشیدنی ها در جهان اسلام بوده است.

شربت ترکی

دوغ

دوغ که از مخلوط ماست، آب و نمک درست می شود، یکی از اصلی ترین سفره های ترکی در تابستان است و به عنوان بهترین راه برای رفع تشنگی شناخته می شود.

بیشتر ترک‌ها ماست‌های خانگی را ترجیح می‌دهند، ماست‌هایی که کمی تندتر و فواید سلامتی بیشتری دارند. در نتیجه، بسیاری از رستوران‌ها گزینه‌ای از داغ از پیش بسته‌بندی شده یا فنجان‌هایی از نسخه‌های تازه ساخته شده و فوم‌دار خود را نیز ارائه می‌دهند.

دوغ ترکی

آب شلغم (شالکام)

شالکام در لغت به معنای شلغم است. این نوشیدنی از آب نمک ترش و شور شلغم تیره تخمیر شده، هویج بنفش، نمک، ادویه جات ترشی جات و گندم ترک خورده (بلغور) تهیه می شود. معمولاً در کنار غذاهای کلاسیک ترکی، از جمله کباب و غذاهای گوشتی خوش طعم، نوشیده می شود.

آب شلغم

آب ترشی

ترک ها برای همراهی با ماهی، آب ترشی هم می نوشند که در ترکی turşu  نامیده میشود. نوشیدن این ترکیب ترش و نمک فواید متعددی برای سلامتی دارد، از جمله مقابله با کم آبی بدن، تامین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و ارتقای سلامت روده. حتی می توان آن را به صورت پیش بسته بندی شده به عنوان نوشیدنی در اکثر سوپرمارکت ها خریداری کرد.

آب ترشی

بوزا

نوشیدنی دیگری که قدمت آن به زمان سلاطین باز می گردد، بوزا است. این نوشیدنی غلیظ از ذرت یا گندم دوروم با آب و شکر تهیه می شود. طعم کمی اسیدی و شیرین آن برای ماه های سرد مورد علاقه است.

بوزا سرشار از کربوهیدرات ها و ویتامین ها است که آن را به منبعی سالم از مواد مغذی از جمله کلسیم، آهن، نیاسین، فسفر، ریبوفلاوین، تیامین و روی تبدیل می کند. این نوشیدنی خامه ای و مخملی به قدری سیر کننده و مغذی است که در زمان امپراتوری عثمانی برای تغذیه ارتش و گرم نگه داشتن آنها استفاده می شد.

نوشیدنی ترکی

 

آب انار تازه

انار محبوب همیشه یکی از محبوب ترین میوه ها در ترکیه بوده است. نه تنها آن را نماد فراوانی و خوش اقبالی می دانند، بلکه یکی از مغذی ترین و خوشمزه ترین میوه های موجود است.

توانایی مصرف آسان آب انار به صورت روزانه یکی از مزایای سلامتی عالی حضور در ترکیه است زیرا آبمیوه های تازه را می توان تقریباً در هر گوشه خیابان در جای جای ترکیه یافت. آبمیوه تازه با قیمت های مقرون به صرفه در آب میوه فروشی و همچنین در فست فودهای سنتی ترکیه به فروش می رسد و می توان آن را به صورت مخلوط با آب میوه‌های دیگر مانند پرتقال، سیب و حتی کیوی خریداری کرد.

آب انار تازه

کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده شیر است، شبیه به دوغ که از دانه های کفیر تهیه می شود. سرشار از باکتری های پروبیوتیک است که برای سلامت روده مهم است. به خاطر آنزیم های موجود در آن، عملکرد سالم روده را تقویت می‌کند. می توان آن را در اکثر سوپرمارکت های سراسر ترکیه خریداری کرد.

کفیر

سالپ

سالپ یک نوشیدنی عجیب و غریب است که از غده‌های خشک شده ارکیده‌های وحشی تهیه می شود. این نوشیدنی گرم خامه‌ای و غلیظ در مکان‌هایی که قبلا بخشی از امپراتوری عثمانی بوده‌اند، مخصوصاً در ماه‌های زمستان مصرف می‌شود، زیرا به تسکین سرفه و پیشگیری از برونشیت کمک می‌کند. سالپ زمینی نیز یکی از مواد اصلی در بستنی سازی در ترکیه است.

تهیه این نوشیدنی بسیار ساده تر از ذکر تمام فواید آن است. به سادگی مقداری شیر یا آب را گرم کرده و با قدرت مخلوط کنید. برای نوشیدن یک سالپ عالی آن را با  دارچین سرو کنید تا بهترین نوشیدنی را تحویل بگیرید.

سالپ

برای تهیه سالپ، غده‌های ارکیده را برداشت، شسته، می‌جوشانند، خشک می‌کنند و در نهایت پودر می‌شوند. این پودر به طور سنتی علاوه بر ماده اصلی نوشیدنی گرم و آرام بخش به عنوان دارو نیز استفاده می شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما