شناسهٔ خبر: 54144011 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اینجا چراغ زورخانه‌ها پُر نور است...

پریسا زنگنه منش

تربیت روح و جسم در فضای معنوی – ورزشی زورخانه‌ها، افرادی را از جنس پهلوان می‌سازد، زورخانه هایی که مکتب فتوت و جوانمردی هستند.

صاحب‌خبر -

درب ورودی به زورخانه نسبت به درب‌های معمولی که تاکنون دیده‌ایم کوتاه‌تر است و برای ورود باید سر خم کرد، یعنی از همان بدو ورود به زورخانه باید با فروتنی و تواضع وارد این مکان شد.

به گزارش ایسنا، از آن جا که ورزش باستانی در کردار، اخلاق، گفتار و منش پهلوانی یک ورزشکار بسیار تأثیرگذار است، نباید با ورود رشته‌های جدید و چندان جدی نگرفتن ورزش زورخانه‌ای، محیط پاک زورخانه که از هرگونه تکبر، غرور و بداخلاقی‌های موجود در دیگر رشته‌ها دور بوده، تحت تأثیر قرار بگیرد و فعالیت زورخانه‌ها کمرنگ شود.

اما در خوزستان بر خلاف سال های نه چندان دور، زورخانه ها با استقبال خوب از سوی نوجوانان و جوانان مواجه شده اند. موضوعی گسترش آن تاثیر فراوانی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

در حال حاضر حدودا ۲۰ زورخانه در استان خوزستان فعال است و این آمار نسبتا خوب، یعنی ورزش زورخانه ای به عنوان یک میراث کهن و نمادی از هویت دینی، ملی و تاریخی مردم ایران، در خوزستان جانی دوباره گرفته است.

این جا چراغ زورخانه‌ها پُر نور است...

 
تغییر نگاه مردم و مسئولان به ورزش زورخانه

طیبی رییس هیات ورزش زورخانه‌ای خوزستان در گفت و گو با ایسنا به مناسبت هفته فرهنگ پهلوانی و ورزشی زورخانه ای، با ابراز خوشحالی از استقبال خوب نوجوانان و جوانان از ورزش های زورخانه ای، اظهارکرد: تعداد زورخانه های فعال در استان خوزستان قابل توجه بوده و استقبال از این ورزش خیلی بهتر شده است؛ به طور مثال در حال حاضر در شهرهای شوشتر، دزفول و اهواز جوانان و نوجوان زیادی به این رشته روی آورده اند و می توان گفت نگاه مردم به ورزش زورخانه ای باتوجه به برنامه های صدا و پوشش خبری رسانه ها نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

وی عنوان کرد: خدا را شکر مسئولان نیز نگاه مثبتی در راستای حمایت از ورزش زورخانه ای دارند. البته شاید شرایط اقتصادی باعث شده که نتوانند کمک آن چنانی داشته باشند اما نگاه به این رشته واقعا تغییر کرده است. ضمن این که آقای بنی تمیم مدیرکل ورزش و جوانان نیز که مدیری ورزشی و با چشم انداز خوب نسبت به همه رشته ها است، نگاه خوبی به ورزش زورخانه ای دارد و در حد توان کمک می کند.

رییس هیات ورزش زورخانه‌ای خوزستان گفت: شاید این رشته در گذشته رنگ باخته بود اما اکنون در خوزستان تب و تاب خاصی پیدا کرده و استقبال واقعا بهتر شده است و خانواده نیز مرتبا پیگیر ثبت نام فرزندان خود در رشته های ورزش زورخانه های هستند.

وی بیان کرد: امیدوارم در بحث بودجه  و تهیه تجهیزات نیز به ما کمک شود.

طیبی گفت: هر چه نگاه به ورزش زورخانه بهتر و بیشتر شود، طبیعتا اخلاق مداری بیشتری وارد ورزش می شود. وقتی به این رشته پرداخته شود، فرهنگ ایثار و گذشت نیز بیشتر وارد جامعه می شود و شرایط جامعه بهتر می شود.

انتهای پیام

نظر شما