شناسهٔ خبر: 54143991 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون جهاد کشاورزی گلستان:

کشت برنج به مصلحت گلستان نیست

گرگان- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: با توجه به خشکسالی حاکم در استان کشت برنج به جز اراضی نسق و ماندآبی به مصلحت استان ما نیست.

صاحب‌خبر -

محمد رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کشت برنج با با توجه به شرایط آب‌وهوایی و خشکسالی شدیدی که با آن مواجه هستیم، به مصلحت استان ما نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: یکی از دلایل مهمی که باید کشت برنج را در استان به حداقل برسانیم مشکلات زیست محیطی و کاهش سطح ایستایی آب است،

وی افزود: کشت مداوم برنج موجب می‌شود، هر چند سال یک بار چاه‌های ما نیاز به کف شکنی پیدا کرده، به زیر ساخت‌های استان اعم از ساختمان‌ها، جاده‌ها و ابنیه های ما خسارت وارد شده و ساختمان خاک فرو بریزد.

عباسی پنبه و سویا را به عنوان دو محصول مناسب برای جایگزین کردن کشت برنج دانست و افزود: این دو محصول اشتغالزایی و زنجیره تولید بیشتری ایجاد می‌کنند.

معاون جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: کشت پنبه ۷۰ زنجیره تولید دارد و سویا علاوه بر آنکه روغن آن مورد بهره برداری قرار می‌گیرد خاک را هم جوان می‌کند.

وی تصریح کرد: سویا ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو اوره را در خاک ذخیره و عملکرد محصول بعدی را افزایش می‌دهد، این در حالی است که کشت برنج موجب افت شدید عملکرد محصول بعدی می‌شود.

عباسی ترویج کاشت گیاهان علوفه‌ای را در هم در استان مناسب دانست و افزود: اگر کشاورزان به کشت بیشتر گیاهان علوفه‌ای روی بیاورند علاوه بر آنکه خوراک دام‌ها تأمین می‌شود هزینه تمام شده گوشت و محصولات لبنی هم کاهش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گفت: برنج در استان گلستان فقط باید در زمین‌های نسق و ماند آبی کشت شود و کشاورزان از کشت آن در مابقی اراضی خود پرهیز کنند.

نظر شما