شناسهٔ خبر: 54143615 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با هدف فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی برپا شده است؛

«آزمایشگاه کتاب» در نمایشگاه کتاب

آزمایشگاه کتاب با حضور در غرفه فعالیت‌های فرهنگی با تمرکز بر حوزه پژوهش، آموزش و ترویج فعالیت‌های کتابی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

صاحب‌خبر -
امیررضا بشیری، مسئول غرفه آزمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برپایی آزمایشگاه کتاب در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: این آزمایشگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که به تناسب نوع مخاطبان و نیاز آن‌ها نقش‌ها و کارکردهای مختلفی دارد اما به‌طور کلی در سه حوزه پژوهش، آموزش و ترویج فعال است.
 
وی ادامه داد: در بخش پژوهش، انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه کوتاه‌مدت و بلندمدت صنعت نشر کتاب و ارائه راه‌حل‌های علمی و تخصصی برای مواجهه با آن برخی از این کارها است.
 
بشیری با اشاره به بخش آموزش، توضیح داد: برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب‌های مختلف در راستای دانش‌افزایی فعالان صنعت نشر ازجمله اهداف این بخش به شمار می‌آید.
 
وی همچنین درباره مبحث ترویج در این دوره‌ها، گفت: معرفی تازه‌ترین اتفاقات و تحولات نشر در جهان، انتشار نتایج پژوهش‌ها در قالب‌‌های مختلف به شکل کاربردی و با زبانی ساده، برگزاری گفت‌وگو با صاحب‌نظران با هدف توسعه و پایداری صنعت نشر کتاب از جمله اقدامات این حوزه است.
 
بشیری با بیان این‌که آزمایشگاه کتاب در قالب مجموعه «رسانیوم» فعالیت دارد، عنوان کرد: رسانیوم به‌عنوان یک مجموعه آموزشی و پژوهشی از خرداد سال 1399 با هدف توانمندسازی دانشی اکوسیستم رسانه‌ای کشور با مشارکت مجموعه‌ای از دانش‌آموختگان و استادان حوزه رسانه فعالیت خود را آغاز کرد.
 
وی با اشاره به تغییرات گسترده در صنعت نشر، عنوان کرد: این صنعت به‌عنوان یکی از بزرگترین صنایع رسانه‌ای کشور به دلیل شتاب روزافزون فناوری و تحولات نیازمند بازنگری و سازمان‌‌دهی مجدد استراتژی‌های کلان و پویایی است.
 
بشیری تاکید کرد: در «آزمایشگاه کتاب» بر این نکته تاکید شده که یکی از راه‌های اصلی توسعه و تحول این صنعت، ایجاد تغییر و تحولی عمیق در حیطه شناخت و دانش است تا با بازبینی، بازسازی و بازاندیشی به توسعه زیست بوم نشر کتاب کشور کمک کند.
 
وی با بیان این‌که آزمایشگاه کتاب یک پلتفرم برای پاسخ‌گویی به نیاز دانش فعالان حوزه نشر است، گفت: آزمایشگاه کتاب در اصل مکانی برای فرآوری دانش فعالان حوزه نشر به شمار می‌آید که نقش ترویجی دارد و با معرفی جدیدترین روندها و تحولات فناوری این صنعت به توسعه و پایداری نشر کتاب می‌پردازد.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  ادامه دارد.

نظر شما