شناسهٔ خبر: 54143326 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان : اختلافات با عربستان وامارات را پشت سر گذاشته ایم

تهران-ایرنا-رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به وجود " وجوه مشترک فراوان " بین کشورش و امارا ت و عربستان گفت آنکارا اختلافات با این دو کشور عربی را پشت سر گذاشته است .

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی افزود: اختلافات ترکیه با عربستان سعودی و امارات چندان مهم نبودند ، اختلافات درون یک خانواده هم وجود دارند که ما اکنون همه آنها را پشت سر گذاشته ایم و برای توسعه سریع روابط دوجانبه در زمینه های تجاری، صنعتی، صنایع دفاعی، فرهنگی و گردشگری برنامه ریزی کرده و در حال انجام اقداماتی برای اجرایی کردن این برنامه ها هستیم.

وی اطمینان داد: مسیری که ترکیه در رابطه با روابط با این دو کشور در پیش گرفته منجر به دستاوردهای بسیار مهمی در سطح تجاری و سیاسی خواهد شد.

اردوغان هفته گذشته  برای شرکت در مراسم درگذشت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان به امارات سفر کرده بود ،  در نوامبر ۲۰۲۱، محمد بن زایدولیعهد وقت امارات نیز به ترکیه سفر کرده بود این سفرهای دوجانبه روابط و همکاریها به ویژه در حوزه اقتصادی را وارد دوره جدیدی کرده است .

اردوغان در رابطه با روابط با عربستان ادامه داد : روند روابط با عربستان سعودی نیز در فضای مثبت تری قرارگرفته و درمسیر بهتری پیش می رود.

وی برهمکاری ترکیه با این دو کشوردر زمینه  انتقال تجربیات آنکارا  در زمینه صنایع دفاعی تاکید کرد.

اردوغان چند روز پیش به عربستان سعودی سفر و با ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهدش محمد بن سلمان دیدار کرد، در این دیدار پس از یک دوره تنش‌ شدید در روابط دوجانبه ریاض و آنکارا  بر سر مسائل مختلف از جمله  پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی صورت گرفت.

پیش از این دیدار، ترکیه اعلام کرد  پرونده محاکمه عاملان قتل خاشقجی  را به مقامات قضایی عربستان سعودی واگذار کرده است. این اقدام آنکارا روند بهبود روابطبین دو کشور را بهبود بخشید . درسوی دیگر رسانه‌ها از تمایل عربستان به لغو ممنوعیت واردات محصولات ترکیه و توقف حملات رسانه ای ریاض علیه ترکیه در سال های گذشته خبرداده بودند.

نظر شما