شناسهٔ خبر: 54143324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دوره کرونا؛

پهنای باند اینترنت در قم ۲.۵ برابر شد

قم- ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت: در دوران بیماری کرونا، مصرف پهنای باند استان با ارتقای زیرساخت‌های دسترسی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات ۲.۵ برابر شد و در خدمت کسب و کارها قرار گرفت. 

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم، جواد غلام‌پور با اشاره به کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری در کسب و کارهای اینترنتی اظهار داشت: در زمان شیوع کرونا اکثریت ۳۹ هزار پروانه فعال کسب و کار در استان متناسب با نوع کسب و کارشان به سمت فروش اینترنتی گرایش پیدا کردند. 

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه ایجاد یک پورتال اختصاصی برای هر کسب وکار مقرون به صرفه نبود، رویکرد در استان، طراحی و استفاده از سکوهای نرم‌افزاری بود و با این رویکرد هزینه تمام شده فروش اینترنتی برای کسب و کارها کاهش یافت و تنها در یکی از این سکوهای نرم افزاری برای حدود ۵۰۰ تَن اشتغال زایی شد، و از طرفی قیمت نهایی برای خریدار هم مناسبتر بود.

غلام‌پور بیان داشت: در دوران بیماری کرونا، مصرف پهنای باند استان ۲.۵ برابر شد که این مهم نیز با ارتقای زیرساخت‌های دسترسی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات صورت گرفت و در خدمت کسب و کارها قرار گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: در مورد نسل پنجم شبکه ارتباطی نیز، کارور اول در استان به عنوان دومین استان برغم مشکل‌های خرید تجهیزات نسبت به راه‌اندازی ایستگاه تلفن همراه مبتنی بر نسل پنجم در اسفند سال ۱۳۹۹ پرداخت، ولی در این راستا همگرایی و هم افزایی تمام اجزا بخش دولتی و خصوصی برای پیشرفت بهتر طرح ضروری است. 

این مسئول با اشاره به این موضوع که هم اکنون از ۲۲۵ روستای استان، ۱۷۹ روستا دارای ارتباطات ثابت هستند و به تازگی مشکل‌های هفت روستا نیز رفع شده گفت: در بخش ارتباطات سیار هم همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل است. 

۲۵۲ هزار نشانی در قم به‌هنگام سازی شد

مدیرکل پست استان نیز از به هنگام‌سازی نشانی ۲۵۲ هزار مکان در شهر قم خبر داد.

ابوالفضل باقری منش افزود: در طرح جی.نف به عنوان طرح زیرساخت و مکان محور، به هنگام سازی آدرس ۲۵۲ هزار مکان در شهر قم به صورت کامل انجام گرفته و هم اکنون آدرس‌ها یکنواخت شده و افراد می‌توانند بدون مراجعه حضوری و به صورت الکترونیکی به دریافت تایید کدپستی اماکن مورد نظر خود اقدام کنند.

مدیرکل پست قم گفت: در حال حاضر به هنگام سازی آدرس ۶۰ درصد از اماکن موجود در روستاهای استان نیز صورت گرفته است و پیش بینی می شود تا پایان نیمه نخست سال جاری، ۴۰ درصد باقیمانده نیز به سرانجام برسد.

وی با اشاره به تمایل عمومی به سمت پست و رشد کسب و کارهای مبتنی بر فروش اینترنتی افزود: در بحران کرونا کارکنان پرتلاش پست استان به صورت فداکارانه به مردم خدمت نموده و کارها را تسهیل کردند.

باقری‌ منش بیان کرد: ترافیک مرسوله‌های پستی استان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۱ میلیون مرسوله رسید که در تاریخ پست این استان بی نظیر بوده و این نشان می‌دهد مردم به پست اطمینان دارند و کارکنان پست و به‌ویژه پستچی ها توانسته‌اند امانتداران و خدمتگزاران مورد اعتمادی برای آنان باشند./

نظر شما