شناسهٔ خبر: 54142796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گیلان از بازگشت آرامش به بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

رشت - ایرنا - گیلان طی هفته گذشته شاهد رویدادهای مختلفی بود که با توجه به توزیع مرغ، تخم مرغ و روغن، آرامشی در بازار ایجاد شد، ضمن اینکه ۳۴۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زیرساختی در منطقه آزاد انزلی و بازگشت جام رشی به گیلان دیگر اخبار مهم هفته گذشته در این استان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با توجه به عادی شدن وضعیت توزیع مرغ در کشور، قیمت این محصول در گیلان از قیمت مصوب فاصله گرفت و با کاهش حدود ۳۰ درصدی توزیع می‌شود. قیمت مرغ گرم در بازار رشت و در فروشگاه‌های معمولی و همچنین فروشگاه‌های زنجیره ای متفاوت است اما در همه این فروشگاهها این قیمت زیر نرخ مصوب به فروش می رود.

اما قیمت مرغ در فروشگاههای مختلف از کیلویی ۴۰ هزار تا ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد که این رقم در فروشگاههای زنجیره ای بین از ۴۲ هزار تا ۴۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که قیمت مصوب مرغ گرم پس از اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

نارضایتی مردم سراوان از نحوه جمع آوری زباله

در ابتدای هفته گذشته یکی از رسانه ها فیلمی در فضای مجازی منتشر کرد که به انباشت زباله ها در محله های سراوان اشاره می‌کند و در این فیلم ادعا می شود که از زمان اعتراضات مردم نسبت به مسدود کردن راه ورود کامیونها، زباله های خانگی آنها جمع آوری نمی شود که البته از سوی مردم منطقه رد شد.

مردم منطقه سراوان که چند دهه میزبان زباله های اکثر نقاط گیلان هستند و معضلات و مشکلات زیادی را از این بابت تحمل کردند، با پدیده جدیدی مواجه هستند که بیشتر از بی مهری متولیان ناشی می شود.

مشکلی که مردم منطقه سراوان رشت را رنج می دهد نحوه جمع آوری زباله در محله های مختلف این منطقه است زیرا به گفته مردم، زباله ها حداقل طی سه الی چهار روز در سطل های زباله انباشت می شود و سپس این زباله ها توسط کامیونها تخلیه می شود و حتی در برخی مواقع این جمع آوری تا یک هفته تاخیر دارد.

انباشت زباله در کوچه های سراوان ربطی به اعتراضات ندارد

یکی از ساکنان منطقه پیرسرای سراوان رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همانطور که مشاهده می کنید ،سطل های زباله در کوچه های این منطقه پر از زباله است و متاسفانه برای تخلیه این زباله‌ها اقدامی نمی کنند و چهار روز الی یک هفته طول می کشد تا این زباله ها را خالی می کنند که این نحوه کار ربطی به اعتراضات ماه گذشته ندارد .

محمدرضا شعبانی افزود: مدت زمان زیادی طول می کشد تا زباله های کوچه ها را جمع آوری کنند و در این راستا تقاضا داریم که این مشکل را نیز هر چه سریعتر برطرف کنند تا ابناشت زباله ها، برای مردم مشکلاتی را ایجاد نکند.

وی ادامه داد: البته در بعضی از مناطق سراوان بین سه الی چهار روز، نسبت به تخلیه زباله اقدام می‌کنند که این مدت زمان هم یاد است اما در این منطقه تا یک هفته هم زباله در سطل ها انباشته می شود و پس از آن نسبت به تخلیه زباله ها  اقدام می شود .

این ساکن منطقه سراوان ادامه داد: البته نحوه جمع آروی زباله های این کوچه ها ربطی به اعتراضات مدم نسبت به تخلیه زباله ندارد چون محل دفن زباله با این منطقه تفاوت دارد و فقط مدت زمان جمع آوری زباله زیاد است وگرنه در بعضی از محله ها، انباشتی از زباله مشاهده نمی شود.

جواب شهردار به گلایه مردم سراوان 

این گزارش باعث شد تا شهردار رشت درباره گلایه مردم از متصاعد شدن بوی بد در محل دفن زباله و جمع آوری دیرهنگام زباله مردم منطقه در گفت و گو با ایرنا پاسخ داد.

سیدامیرحسین علوی درباره گلایه مردم از متصاعد شدن بوی بد اظهار داشت: از این منطقه بازدید داشتم مشکلی در این ارتباط نبود و سمپاسی های روزانه جلوی بوی بد را گرفته است. علاوه بر سمپاشی، شن ریزی و آهک پاشی در محل دفن زباله در سراوان به صورت روزانه انجام می شود.

وی بیان داشت: شاید بوی بد در محل دفن زباله به دلیل انجام عملیات عمرانی در این منطقه شامل برداشتن به ناچار زباله های کهنه، باشد که در مواقع ای موجب ایجاد بوی بد می شود. 

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

شهردار رشت همچنین درباره گلایه مردم منطقه سروان از عدم جمع آوری به موقع زباله ها اظهار داشت: همانطوری که جمع‌آوری زباله ها در شهرها بر عهده شهرداری ها است در روستاها نیز بر عهده دهیاری ها می باشد، بنابراین مسئول و هماهنگ کننده جمع آوری زباله در روستای سراوان رشت جز تکالیف دهیاری منطقه است.

علوی در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از خطر رانش زباله نیز تعدادی چاه گاز حفر خواهد شد، افزود: به این ترتیب حفر چاه های خروج گاز در محل دفن زباله در سراوان رشت در دستور کار قرار گرفته و پیمانکار نیز انتخاب شد.

وی بیان داشت: به زودی بعد از پوشش جبهه بالایی موضوع حفر چاه های خروج گاز برای جلوگیری از خطرات احتمالی انجام می شود و قرار است تا طبق برنامه در مدت یکساله این موضوع نهایی شود و در آن بازه زمانی استاندار گیلان برای معرفی لتدفیل جدید اقدام کند. تا این زمان تلاش می کنیم با گسترش فعالیت های کارخانه کودآلی که طی حدود سه ماه آینده تکمیل خواهد شد، پردازش زباله را به یک هزار تن برسانیم.

شهردار مرکز استان گیلان جداسازی زباله های خشک و تر از یکدیگر را مهم دانست و افزود: فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا باید از سنین پایین و در مدارس به کودکان آموزش داده شود. امروز به دلیل کمک به دهیاری سراوان، ماشین هایی را برای حمل زباله ارسال کردیم.

سیل ۳۸ سردهنه کشاورزی در رضوانشهر را تخریب کرد

براثر طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در روضوانشهر، علاوه بر تخریب ۲۰ هکتار شالیزار، ۳۸ سردهنه کشاورزی هم بین ۳۰ الی ۷۰ درصد در این شهرستان آسیب دیدند. سید نادرصفوی فرماندار رضوانشهر نیز درجلسه اضطراری مدیریت بحران که با محوریت شورای حفاظت آب کشاورزی در محل فرمانداری برگزار شد، خواستار بازسازی فوری سردهنه های کشاورزی تخریب شده بر اثر سیلاب اخیر شد و گفت: در کوتاه ترین زمان ممکن تمامی سردهنه های کشاورزی که بر اثر سیلاب اخیر تخریب شده اند باید بازسازی و آب گذاری شوند.

وی پیرامون بررسی وضعیت بیمه محصولات کشاورزی این شهرستان گفت: رضوانشهر و پره سر داری حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری است که تاکنون، کشاورزان زحمتکش ۲۱ درصد محصولات از جمله زراعت برنج را بیمه کرده اند.

 وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی مبنی بر ترغیب و تشویق کشاورزان شهرستان به بیمه کردن محصولات به منظور جلوگیری از خسارت های احتمالی گفت: در سطح ۶۹ روستا در رضوانشهر و پره سر کشت برنج صورت می گیرد که ۵۰۰ هکتار زیر کشت قراردادی جهاد کشاورزی قرار دارد.

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

صفوی گفت: شهرستان رضوانشهر دارای حدود ۱۰ هزار هکتار شالیزار و ۴۴ سردهنه خاکی است که براثر طغیان رودخانه وجاری شدن سیل، بیش از۲۰ هکتار ازشالیزارهای برنج وتعداد ۳۸ سردهنه خاکی بین ۳۰ الی ۷۰ درصدتخریب شده است.

همچنین برپایه گزارشات مردمی و رئیس شورای بخش پره سر، تحقق وعده فرماندار رضوانشهر و مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان مبنی بر لایروبی و ساماندهی بستر رودخانه روستای جنبه سرا به وقوع پیوست.

برپایی نخستین جشنواره چای در املش

 نخستین جشنواره چای شهرستان املش عصر روز یکشنبه هفته گذشته در روستای تابستان نشین و قشلاقی بیله لنگه با حضور جمع کثیری از مردم ، چایکاران و مسئولان برگزار شد.

در برگزاری نخستین جشنواره چای املش پس از نمایش گروه هنری، نواختن موسیقی محلی گروه هنری دیلمان برنامه های متنوعی برای عموم به نمایش گذاشته شد. 

تجلیل از چایکاران نمونه و بومی شهرستان نیز از دیگر برنامه های نخستین جشنواره چای املش بود که با حضور رییس سازمان چای کشور انجام شد.

حبیب جهانساز رییس سازمان چای کشور در این مراسم بر اهمیت این محصول اشاره کرد و گفت: تقریبا تمامی مردم کشور مصرف کننده چای هستند که همین مسئله اهمیت این محصول کشاورزی را چندین برابر می کند.

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

وی با اشاره به اینکه ۱۶۵ کارخانه چایسازی در گیلان فعال است افزود: چای علاوه بر مزایای اقتصادی، در زمینه گردشگری هم دارای اهمیت بسزایی است و می‌تواند در جذب مسافر و گردشگر موثر باشد.

جهانساز گفت: چای ایرانی در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه تولید میشود که آن را فاقد میکروب، آلودگی و بی نیاز به سمپاشی می کند. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از کشورهای مطرح در حوزه تولید چای، محصول خود را با چای ایرانی مخلوط و به بازار عرضه کنند.

وی با بیان اینکه چای یکی از نخستین نوشیدنی های جهان است افزود: این جشنواره ها باعث خواهد شد تا چای ایرانی به سفره ایرانیها باز گردد.

املش همانند بسیاری از مناطق ایتان گیلان یکی از تولید کنندگان اصلی چای در کشور است. بیش از ۹۰ درصد چای کشور در استان گیلان کشت می شود.

پیروزی شهرداری آستارا ، تساوی ملوان

 هفته سی ام رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول کشور با کسب یک پیروزی و یک تساوی برای نمایندگان گیلان همراه بود که طی آن ، شهرداری آستارا مقابل حریفش به پیروزی رسید و ملوان بندرانزلی که در آستانه صعود به لیگ برتر قرار دارد، به نتیجه مساوی دست یافت.

در جریان این مسابقات، تیم فوتبال شهرداری آستارا در یک دیدار خانگی و در ورزشگاه وحدت بندرآستارا مقابل استقلال خوزستان قرار گرفت که در نهایت با نتیجه ۲ بر صفر حریف خود را شکست داد تا پس از چند هفته ناکامی، طعم شیرین پیروزی را بچشد.

ملوانان نیز در هفته سی ام این مسابقات در یک بازی خارج از خانه و در قزوین، مقابل تیم شمس آذر صف آرایی کردند که در نهایت برابر حریف خود به نتیجه مساوی دست یافتند تا این تیم از این بازی خارج از خانه یک امتیاز کسب کند.

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

تیم فوتبال ملوان بندرانزلی که هم اینک به همراه مس کرمان در صدر جدول رده بندی این دوره از رقابتها قرار دارد، در صورت کسب حداکثر چهار امتیاز از چهار بازی باقیمانده ، می تواند به رقابتهای لیگ برتر صعود کند.

هم اینک و تا پایان هفته سی ام رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول کشور، تیم ملوان بندرانزلی با کسب ۶۲ امتیاز و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به مس کرمان در رتبه دوم جدول رده بندی قرار دارد و تیم شهرداری بندرآستارا نیز با کسب ۳۹ امتیاز در مکان نهم جدول قرار گرفته است.

در رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول کشور جام آزادگان، ۱۸ تیم در یک گروه به صورت دوره‌ای و رفت و برگشت با هم رقابت می کنند که تیمهای ملوان و شهرداری بندرآستارا نمایندگان گیلان در این لیگ هستند که در نهایت ۲ تیم برتر این مسابقات به لیگ برتر صعود می‌کنند.

بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمدهای استانی گیلان

 طی سال گذشته درآمدهای مالیاتی استان بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این میزان ۱۹ درصد از پیش بینی بودجه ای بیشتر بوده است.

به گفته علیرضا نوروزی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان، در حوزه مالیات مستقیم گیلان طی دوره مالیاتی سال ۱۴۰۰، یکهزار و ۸۰۲ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نسبت به میزان پیش بینی شده ۱۲۴ درصد تحقق و بیانگر ۵۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی همچنین ادامه داد: سال گذشته بالغ بر یکهزار و ۵۲۶ میلیارد تومان درآمد مالیاتی غیرمستقیم در استان وصول شد که نسبت به پیش بینی مالیاتی دارای ۱۱۳ درصد تحقق و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۲ درصد رشد داشت.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان افزود: در مجموع طی سال گذشته درآمدهای مالیاتی اعم از مستقیم و غیر مستقیم در استان به سه هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به میزان پیش بینی شده ۱۱۹ درصد تحقق و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش را نشان می دهد.

اخطار پسماند به ۹۰ مرکز درمانی گیلان

محیط زیست گیلان ٨٥ اخطاریه مدیریت پسماند برای مطب ها، درمانگاه های پزشکی و ۵ اخطاریه برای بیمارستانهای رشت صادر کرد که به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، عدم مدیریت اصولی پسماند این واحدها منجر به صدور اخطاریه به واحدهای خاطی شده است.

طبق قانون مدیریت پسماند مصوب مجلس شورای اسلامی درسال ۱۳۸۳، تولیدکننده پسماند پزشکی، مسئول مدیریت و بی خطرسازی آن نیز می باشد لذا، در پایش های انجام شده ، عملکرد مدیریت پسماند  درمانگاه ها ، مطب ها و بیمارستانها مورد بررسی قرار گرفت . 

بنا به همین گزارش ، در صورتی که مدیریت پسماندهای عفونی این مراکز در مهلت تعیین شده درج شده در اخطاریه مورد توجه قرار نگیرد،مطابق قوانین موضوعه به مرجع قضایی معرفی می شوند .

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

درمانگاه ها و مراکز پزشکی که تا کنون نسبت به عقد قرارداد باشرکت های امحای پسماندعفونی اقدام نکرده اند  هشدار داد این امر می تواند سلامت شهروندان را در معرض خطر جدی قرار دهد و لازم است  هرچه سریعتر در این خصوص اقدامات لازم و عاجل  را به عمل آورند.

تمامی مراکز درمانی استان ملزم به جداسازی و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و دارویی و شیمیایی از مبدا هستند و می بایست نحوه انجام آن را نیز مشخص نمایند. 
چالش مدیریت پسماند درد کهنه ای بر هیبت پر شکوه گیلان است که با هجوم گردشگران زجرش بر جان مردم این استان هر بار بیشتر مستولی می شود؛جنگل‌های سراوان رشت با زیبایی‌های شگفت انگیزش،

افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های این شهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها و بوی تعفن آن، موجب نگرانی و ناراحتی مردم این منطقه شده است، محل دفن زباله رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر است؛بر اساس آمارها، روزانه ۲ هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود و بیشترین تولید زباله،مربوط به کلانشهر رشت است و در ایام گردشگری با ورود مسافران به گیلان، هر روز حدود ۵۰۰ تن به میزان تولید زباله در استان افزوده می شود.

روغن سرخ کردنی در گیلان منتظر تقاضای فروشگاهها

بازار روغن سرخ کردنی گیلان روزهای پرتلاطم را پشت سر گذاشت، اما طبق گفته های مسئولان استان در حالی که توزیع روغن به بیش از ۲ برابر مصرف رسیده است، همچنان با بی میلی فروشگاهها برای دریافت سهمیه روغن مواجه هستیم.

طبق برآوردها و گزارشات رسمی با تامین ۴۰ هزار تن روغن خام برای کارخانه های روغن استان در حال حاضر دغدغه ای برای تامین روغن سرخ کردنی گیلان وجود ندارد. بنابر اعلام جهاد کشاورزی گیلان؛ روزانه بیش از ۲ برابر نیاز استان روغن توزیع می شود اما با این وجود همچنان شاهد فقدان روغن سرخ‌کردنی در فروشگاههای بزرگ و کوچک هستیم.

براساس اظهارات مسئولان بعضی فروشگاهها این محصول را به‌ دلیل تغییر قیمت از کمتر از قبل تقاضا و عرضه می‌کنند که همین مسئله باعث غیبت روغن سرخ کردنی در قفسه فروشگاهها شده است. اما این موضوع به معنای کمبود روغن سرخ کردنی نیست و ذخایر استان نیز تا چندین ماه نیاز این منطقه را تامین می کند.

معاون توسعه بازرگانی و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در همین ارتباط گفت: در حال حاضر کمبود روغن سرخ کردنی وجود ندارد و با وجود اینکه نیاز روزانه استان ۷۰ تُن است، اما میزان توزیع بستگی به نیاز به ۱۲۰ تا ۲۰۰ تُن در روز رسیده است.

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

قاسم جوادزاده مقتدر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین از توزیع روزانه بیش از ۲۰۰ تن روغن سرخ‌کردنی خبر داد و افزود: هیچ کمبودی برای این محصول در استان وجود ندارد و تمامی واحدهایی که پروانه کسب و کد «نقش» داشته باشند، می توانند این محصول را دریافت کنند.

وی نبود روغن در برخی فروشگاهها را ناشی از عدم تقاضای آنان عنوان کرد و گفت: برای توزیع این محصول در فروشگاههای زنجیره ای محدودیتی وجود ندارد و به میزان تقاضا قابل تامین است.

نایب رئیس اتاق اصناف کشور و رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان نیز گفت: روغن از تمامی انواع به میزان کافی در استان موجود است و برای عرضه آن توسط خرده فروشی ها نیز در حال هماهنگی هستیم.

سید جلال الدین شکریه افزود: بازرسی ها توسط اتاق اصناف و دستگاه‌های مربوطه نیز به صورت مستمر از بازار انجام می شود و هیچ تعارفی با کسی نداریم و در صورت هرگونه تخلف قاطعانه با متخلفان برخورد می شود.

اکنون کالاهای اساسی از جمله مرغ و روغن به میزان کافی در استان موجود است و مردم بدون دغدغه می توانند محصولات مورد نیازشان را از بازار تهیه کنند.

مانور تشدید نظار ت و بازرسی در گیلان با حضور ۲۳۰ تیم نظارتی  نیز طی هفته گذشته در استان برگزار و با متخلفان قاطعانه برخورد شد.

رونمایی جام ساسانی پُرماجرا در موطنش گیلان

جام سیمین زراندود «رشی» یک نمونه زیبا از هنر قلمزنی دوره ساسانی پس از سه دهه دوری روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه به همراه ۱۵۰ اثر مربوط به همین عصر بمناسبت روز جهانی موزه با حضور جمعی از مدیران و علاقه مندان میراث فرهنگی در موطنش گیلان و در گنجینه بیستون رشت رونمایی شد.

جام مکشوفه یادشده در روستای رشی (وجه تسمیه رشی به معنای قهوه ای و سیاه است و ریشه در مباحث اقلیمی منطقه دارد) بخش رحمت آباد رودبار بعد از زلزله رودبار در مرمت و بازسازی یک واحد مسکونی به همراه مجموعه ای از جام های پایه دار، اشیا مفرغی و ظروف سفالی به طور اتفاقی کشف و در سال ۷۲ وارد موزه رشت شد. اما متاسفانه ۶ ماه بعد از آن به سرقت رفت.

موضوع مهم سرقت جام (ظروفی که در آن طرح های نقش برجسته حکاکی شده است) رشی که در واقع بشقاب سیمین زراندود است، پس از تشکیل پرونده در اینترپل (پلیس بین الملل) مورد پیگیری قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۳ در لندن شناسایی و پس از اعلام نظر کارشناسی توسط مرحوم علی حاکمی، این شی در همان سال به کشور بازگردانده شد و با شماره ۴۱۵ در موزه ملی ایران به ثبت رسید.

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

این شی به همراه سایر اشیای نفیس موزه ملی ایران به مدت پنج سال در «نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران» در کشورهای اروپایی به نمایش در آمد. علاوه بر این نمایشگاه، بشقاب سیمین رشی در چند نمایشگاه دیگر از جمله نمایشگاه ایران: مهد تمدن در موزه درنتس هلند و موزه آلیکانته اسپانیا نیز به نمایش درآمد. این شی تاکنون در پنج کاتالوگ نمایشگاه های موزه ملی ایران معرفی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان گفت: بشقاب سیمین رشی یک نمونه زیبا از هنر قلمزنی دوره ساسانی محسوب می شود که سطح داخلی آن دارای نقوش برجسته قایقرانان، ماهی، اردک و موجودات افسانه ای است.

به گفته ولی جهانی  این نقوش عبارتند از: نقش ۱۸ ماهی که در سه مورد تنها دم هایشان در بیرون از آب تصویر شده است. نقش ۱۸ اردک که بر روی سطح آب شناورند که از میان آنها سر و گردنش چهار اردک بیرون از آب تصویر شده است. موضوعات تصویر شده در بشقاب رشی با دیگر ظروف ساسانی متفاوت اند، زیرا اکثر ظروف و جام های منقوش این دوره در تجلیل از شاه ساسانی و نمایش اقتدار و زندگی پر تجمل شاهانه یا نقوش حیوانات اساطیری اند. شاید بتوان گفت که بشقاب رشی یکی از اولین نمونه های هنر دوره ی ساسانی است که موضوع نقوش به کار برده شده در آن مربوط به زندگی عموم جامعه ساسانی است.

وی تاکید کرد: موضوع اصلی به کار برده شده بر روی این بشقاب که صحنه ماهی گیری را نشان می دهد ، تایید می کند که بشقاب فوق توسط هنرمندان منطقه گیلان یا به سفارش یکی از بزرگان ساسانی، که شاید با خانواده سلطنتی نیز ارتباط داشته، ساخته شده است. شاید بتوان این شخص را همان فرد نشسته در درون یکی از قایق ها دانست که ناظر بر کار ماهی گیران است. در زمینه‌ی تاریخ گذاری آن می توان گفت که بشقاب رشی متعلق به قرون ۶ و۷ میلادی و مربوط به اواخر دوره ساسانی است.

تشکیل یکهزار و ۵۰۳ پروند تخلف صنفی برای اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی در گیلان

از ابتدای رزمایش تشدید نظارت و بازرسی برای اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی که از ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز شد، یکهزار و ۵۰۳ پرونده تخلف صنفی به ارزش ۵۷ میلیارد تومان در استان تشکیل شد که به گزارش اداره صنعت ، معدن و تجارت گیلان، این تعداد پرونده تخلف از حدود ۹ هزار و ۵۰ بازرسی و بازدید در سطح استان طی مدت یاد شده حاصل شد.

عمده این تخلفات گرانفروشی، احتکار و امتناع از عرضه محصولات مورد استفاده مردم بخصوص اقلام غذایی عنوان شد که بیشتر این تخلفات در حوزه مرغ ، روغن و برنج بود.

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

همچنین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در مورد دلیل شلوغی نانوایی ها اظهار داشت: شلوغی نانوایی ها براساس ارزیابی های کارشناسان و بازرسان به‌دلیل افزایش مراجعات مردمی ناشی از فصل کار کشاورزی و ورود مسافر می باشد.

پورحیدری با بیان اینکه تمامی نانوایی های استان به صورت مستمر رصد می شوند، ادامه داد: سهمیه نانوایی ها همچون گذشته داده شده است، و هیچ نانوایی تعطیل نیست که مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلفی در رابطه با کالاها و خدمات با سامانه ۱۲۴ بازرسی سازمان صنعت ، معدون و تجارت تماس بگیرند.

خمپاره عمل نکرده از زمین کشاورزی گیلان سردرآورد

فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه از کشف خمپاره عمل نکرده در یک زمین کشاورزی در آستانه اشرفیه و خنثی سازی موفق آن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی نیروی انتظامی گیلان ، در پی تماس یکی از ساکنانِ بندر کیاشهر مبنی بر وجود یک شی مشکوک در زمین کشاورزی اش، مأموران انتظامی به محل اعزام شدند و یک قبضه خمپاره ۸۱ میلی متری قدیمی و عمل نکرده را در دل زمین کشف کردند.

مأموران خنثی کننده خمپاره از مرکز استان، به کیاشهر اعزام شدند و پس از انتقال خمپاره به محیطی امن، آن را خنثی کردند که علت وجود این خمپاره قدیمی در زمین کشاورزی، درحال بررسی است.

 بزرگداشت احمد سمیعی گیلانی در رشت 

پاسداشت استاد احمد سمیعی گیلانی با حضور گسترده مفاخر ،استادان،فرهیختگان و علاقه مندان به فرهنگ و ادب گیلان برگزار شد. احمد سمیعی گیلانی، چهره ماندگار در رشته ادبیات و ویرایش، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پژوهشگر، مترجم و ویراستار، زاده‌ ۱۱ بهمن‌ماه ۱۲۹۹ که او را، پدر ویرایش در ایران می‌شناسند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی احمد سمیعی گیلانی را یکی از چهره های برجسته در ادبیات و فرهنگ عنوان کرد و گفت: آثار بجا مانده از این استان نه تنها غنای ادبیات ایرانی و اسلامی را ارتقا بخشید، بلکه به نوعی جریان ساز بوده است.

غلامعلی حداد عادل در آئین پاسداشت احمد سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری نوین ایران بر ضرورت تالیف کتابی برای شخصیت شناسی این چهره فرهیخته تاکید کرد و افزود: پیشنهاد می کنم در کتابی که می بایست تالیف شود فصولی شامل پرداختن به خصوصیات ادبی فرهنگی و سیاسی زادگاه ایشان رشت بعنوان دروازه ورود افکار تجدد،زمان تحصیل و فعالیت های سیاسی ایشان نگاشته شود.

رئیس فرهنگستان ادب فارسی اضافه کرد: خصایص نیک اخلاقی، بینش فکری و جهانبینی استاد سمیعی بعنوان فردی معتقد به اسلام و معنویت اسلامی، بسیار حائز اهمیت است که باید به طور کامل به آن پرداخته شود.

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

حداد عادل گفت: این شخصیت عظیم علاقمند به تفکر است و کتاب هایی را ترجمه می کنند که معرف جریان ادبی باشد و به مردم گیلان و رشت برای پروراندن چنین گهرهایی تبریک می‌گویم، استاد سمیعی گیلانی شخصیتی جریان ساز در ادب و فرهنگ بود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان نیز در این آیین گفت: استاد احمد سمیعی گیلانی از غنای ادبی فرهنگی و هنر کشور حفاظت کرده است. بزرگداشت احمد سمیعی رونمایی از اصالت، غنای فرهنگی، ادبی و تاریخی گیلان است.

رضا ثقتی اظهار داشت: بزرگداشت استاد سمیعی گیلانی، بزرگداشت روحیه و رویکرد خستگی ناپذیر برای استعداد های خلاق و نو است وتبلور اراده “ما می توانیم “است. گیلان وزن و عیار فرهیختگی را با احمد سمیعی گیلانی به رخ جهانیان می کشد.

سرمایه‌گذاری زیرساختی ۳۴۷ میلیارد تومانی در منطقه آزاد انزلی

با دستور رییس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی ۱۲ طرح زیرساختی و تولیدی در منطقه آزاد انزلی با سرمایه گذاری سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۳۵۵ نفر افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

همزمان با ۸۲ طرحی که در پنج منطقه آزاد و هفت منطقه ویژه اقتصادی در  بخش های صنعتی ، عمرانی و کشاورزی با سرمایه گذاری بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی هشت هزار نفر به بهره برداری رسید، ۱۲ پروژه به منطقه آزاد انزلی تعلق دارد.

عضو هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این آیین که صبح پنجشنبه برگزار شد، گفت: این ۱۲ پروژه در حوزه های زیرساختی و طرح های تولیدی بخش خصوصی است که با سرمایه گذاری سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال زمینه را برای اشتغال ۳۵۵ نفر فراهم می کند.

علی اوسط اکبری مقدم اظهار داشت: علاوه بر این در سال جاری ۳۰ پروژه عمده سرمایه گذاری و زیربنایی دیگر با اعتبار حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال آفرینی بالغ بر ۲ هزار نفر در این منطقه در دست اجرا بوده که امید است با استمرار فعالیت ها در برنامه های آتی سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد . 

گیلان از بازگشت آرامش در بازار تا افتتاح سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیاردی در منطقه آزاد انزلی

وی اضافه کرد: واحد تولیدی تجهیزات پزشکی   با سرمایه گذاری مشترک خارجی ، ۲واحد تولید پوشاک ، ۲واحد تولید لوازم رایانه و لوازم جانبی تلفن همراه ، یک واحد تولیدی چراغ روشنایی و توسعه یک واحد تولید لوازم آشپزخانه و پنج پروژه بندری و لجستیکی شامل  ۷.۵ کیلومتر خط لوله انتقال فراورده های فله مایع   همراه با ۲ پست اسکله دلفین در محدوده بندر انزلی با مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان توسعه و تکمیل تجهیزات تخلیه و بارگیری در مجتمع بندری کاسپین، ساختمان خدمات حمل و نقل کریدورهای بین المللی، ۲باب انبار سرپوشیده و تجهیزات مربوطه مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: ۲ پست اسکله دلفین فله و خط لوله ۷.۵ کیلومتری انتقال فرآورده های فله مایع در بندرانزلی با مشارکت اداره کل بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی با مجموع سرمایه گذاری ۱۰۵۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای ۹۰ نفر به صورت مستقیم وغیر مستقیم به بهره برداری رسید.

اکبری مقدم از بهره برداری انبار سرپوشیده، باسکول و تجهیزات مربوط به آن با مشارکت سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی با صرف هزینه ۲۵۰ میلیارد ریال در مجتمع بندری کاسپین خبر داد و افزود: این پروژه ها برای ۲۵ نفر شغل ایجاد می کنند. همچنین طرح تأمین و توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری در این مجتمع بندری شامل جرثقیل ۱۴۰ و ۸۰ تن ، مکنده غلات ۲۰۰ تن (در ساعت) و دستگاه مینی لودر با سرمایه گذاری مشترک ۳۰۰ میلیارد ریالی منطقه آزاد و بخش خصوصی زمینه اشتغال برای ۲۵ نفر را فرآهم کرده است.

وی اظهار داشت: احداث ساختمان حمل و نقل و خدمات کریدورهای بین المللی توسط بخش خصوصی برای توسعه فعالیت های این حوزه نیز با صرف اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۶۰ نفر به بهره‌براری می رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص طرح های سرمایه گذاری تولیدی بخش خصوصی که در این مراسم افتتاح و به بهره برداری می رسند نیز گفت: واحد تولید تجهیزات پزشکی با صرف هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال بخش خصوصی و اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر ، سه واحد تولیدی چراغ های روشنایی ، تولید پوشاک و لوازم جانبی موبایل نیز با مجموع سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را فراهم می کند . 

اکبری مقدم خاطر نشان کرد: طرح توسعه واحد تولیدی پوشاک با سرمایه گذاری۳۵۰ میلیارد ریالی و بهره برداری از واحد تولیدی لوازم رایانه با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال برای ۱۴۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
این ۸۲ پروژه در پنج منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی ، قشم ، کیش ، ارس و ماکو و در هفت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان ، نمین ، سهلان، بوشهر ، لرستان ، لامرد و بجنورد به بهره براری رسید.

نظر شما